Hei,
Vi har nettopp ansatt håndverkere for å renovere bad, hvorav det ene badet (wc) ble bygget på ny plass. Håndverkerne satte avluftingen bak den nye veggen bak toalettskålen i stedet for å føre opp avluftingen til taket. Tanken er at vi senere skal sette gipsvegg her, men da kommer vi jo til å bygge inn avluftingen.

Er det korrekt av håndverkerne å gjøre denne løsningen for avluftingen (se bilde)?
Eller kan jeg be dem om å gjøre det om og føre røret opp over taket?
Jeg kommer snart til å få fakturaen for hele jobben..

• Grått ventilasjonsrør installert bak en uferdig vegg av tre og gipsplater i et nyrenovert bad, med rørhetter på toppen.
Om du allerede har en lufting gjennom taket så trengs ingen flere.

Men å bygge inn en vakuumventil slik er en ekstremt dårlig idé. Om 10 år har gummien i ventilen hardnet og begynner å lekke, og da har du muggavling de luxe inne i veggen.

Hvis man skal ha vakuumventil så er det bedre å sette den på et avstikk under vasken.

useless useless skrev:
Om du allerede har en avlufting gjennom taket så trengs det ikke flere.

Men å bygge inn en vakuumventil sånn er en ekstremt dårlig idé. Om 10 år har gummien i ventilen hardnet så den begynner å lekke og da har du muglordning de luxe inne i veggen.

Om man skal ha vakuumventil så er det bedre å sette den på et avstikk under servanten.
Jeg har ingen annen avlufting gjennom taket meg bekjent. Uten den tidligere ble revet i forbindelse med at den gamle doen ble revet. Så denne avluftingen er nok til begge toalettene, som er oppå hverandre i planløsningen. Det andre toalettet er dessuten i underetasjen så det er vel trolig at dette er den avluftingen som finnes… 😦

• Liker
trinjar
  • Laddar…
Kommunalt eller eget avløp?

useless useless skrev:
Kommunalt eller eget avløp?
Eget

N NiSim skrev:
Jeg kommer snart få fakturaen for hele jobben..
Du betaler vel ikke før jobben er ferdig?

N NiSim skrev:
Eget
Da trenger du en åpen lufting, så det er bare å be dem fortsette oppover.

• Liker
NiSim
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du betaler vel ikke før jobben er ferdig?
Jeg er ganske misfornøyd med dette firmaet over lag da resten av renoveringen ikke er ferdig ennå, så jeg tenker ikke akseptere faktura før det er ferdig. Men jeg har påpekt at jeg ikke er fornøyd med løsningen av avluftningen men bare fått til svar at det da vil bli mer forsinket. Så jeg vurderer å bestride del av fakturaen med henvisning til at jeg trenger å hente inn en annen håndverker for å gjøre det korrekt. Men da vil jeg sjekke først om jeg har rett i min sak…

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.