Jeg har en leilighet med 3m i takhøyde og skulle gjerne hatt en sovehems. Tror dere det er nok med 70cm mellom madrass og tak? Altså 2m under hemsen, 10cm hems og så maks 20cm madrass.

/Peter

Det er hyggelig å kunne sette seg opp i sengen uten å slå hodet...

/ATW

madcat kanskje ikke er så lang, så det kanskje går an å sitte i sengen?

Jeg synes at det høres litt lite ut.
Bra med litt mer plass.... En seng kan man jo ha til så mye... ;)

Trenger du å ha 2 meter under loftet? Ganske vanlig med skrivebord eller sofa under et loft - og da kanskje det går an å kompromisse litt.

Jeg har en døråpning som er omtrent 2m høy som skal være under loftet. Kan forsåvidt senke den men føles som at jo mer rom man har under loftet desto luftigere blir rommet. Hva synes dere er minimumsavstanden da? Mellom madrass og tak altså?

Jeg er ikke så høy nei - 170cm - men klart man vil ha så mye rom som mulig. Man kan jo ha en tynnere madrass også, typ 10cm...

Hadde du tenkt deg en vanlig sengebunn som seng? De er jo selvbærende, så den der desimeteren for loftet kan man nok spare inn en hel del på (tom alt med litt fundering)

Hvis du setter deg under kjøkkenbordet har du ca 70 cm høyde. Det er bare du selv som kan avgjøre hva som blir best for deg. Personlig synes jeg det er i minste laget.

mats_o: Hvordan tenker du at jeg kunne spare inn de 10 cm på selve loftet? Jeg tenkte bare å ha en madrass der oppe. Men som sagt kanskje den kan være 10 cm i stedet for 20 cm.
Man må jo for så vidt ikke ha 2 m under.

Jeg antok at du hadde tenkt deg en vanlig rammemadrass.
Den jeg har er 23 cm høy (eksklusive overmadrass) og har en innebygd ramme. Den rammen kan man jo feste mot veggen direkte eller så skrur man en ramme til utenpå sengen. På den måten slipper man å lage en ramme under.

Men da du hadde tenkt deg en vanlig madrass så får jeg vel plukke frem et annet knep fra baklommen ;)

Du regnet med et 10 cm tykt loft. Bytter man trebjelkene mot stålprofiler som f.eks. firkantrør, så kan man gå ned en del i tykkelse. Nå har jeg ikke lenger tilstrekkelig kunnskap for å regne ut eksakt hva som trengs men med f.eks. 4 cm firkantrør og en plate oppå så blir det bare 52 mm tykt, sammen med din 10 cm madrass så vinner vi da nesten 15 cm mot det første forslaget.

mats_o: Takk så mye for tipsene. Kanskje burde kjøre på alternativ 1. Men trolig vil jeg ha en hems liksom. Altså så det er større enn bare sengen... :)

Det kan du jo gjøre uansett.
Da havner jo loftet på sett og vis ved siden av sengen. På den måten oppleves sengen som lavere også iom at en del da skjules av loftet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.