Hei!
Tenkte å støpe en ny plate med eps sement. For å forbedre isolasjonen tenkte jeg først å legge et lag med isopor under siden jeg skal ha gulvvarme. Har sett flere innlegg og anvisninger om at isopor ikke skal brukes som underlag ved eps, men mitt spørsmål er hva som kan skje? Noen som har testet?

Jeg gjetter...
At man får dårlig bæreevne på platen. Isoporplaten vil ikke bli presset ned mot makadambedden. Den trenger noe tungt over seg for å spre overflatetrykket. Det vil si, hvis man støper noe lett oppå, vil isoporen henge i luften enkelte steder.

Skal du først isolere med celleplast, og så legge gulvvarme som du dekker med isolerende EPS-sement? Hva er poenget med operasjonen?

Forstår at det kan oppleves litt dobbelt, men tanken er at jeg vil unngå å vente tre måneder på betongen før jeg kan legge tettesjikt. Så EPS kan kanskje være en bedre løsning, men likevel vil jeg ha et så godt isolert fundament som mulig.

Har også tenkt i de banene som du funderer på med largab.

Jeg forutsetter at du IKKE tenker å støpe inn varmeslyngene i gulvet???
Det er ingen god idé om du vil ha god regulering og god økonomi.

Hvis du følger VillaVarms konsept (som er dyrere) får du i tillegg noe som fungerer!!
I mitt tilfelle ventet jeg også med å legge inn gulvet til huset var i prinsippet ferdig.

http://www.villavarm.se/villa-varms-unika-golv

daniel76 skrev:
Forstår at det kan oppleves litt dobbelt, men tanken er at jeg vil unngå å vente tre måneder på betongen før jeg kan legge fuktbeskyttelse. Så EPS kan kanskje være en bedre løsning, men jeg vil jo fortsatt ha en så godt isolert grunn som mulig.
Dobbelt spiller vel mindre rolle, jeg tenkte mest at man kanskje ikke vil ha isolasjon ovenfor gulvvarmen. Da faller jo liksom hele tanken med å støpe inn slange i gulvet :rolleyes:

Men kan man lage EPS-sement hurtigtørkende burde det vel finnes samme mørtel uten isolasjonen? EPS-kulene i seg kan vel neppe gjøre noe forskjell for tørkeprosessen? Eller misforstår jeg deg helt kanskje...

Nei gulvvarmen er fortsatt tenkt å sparkles inn på eps:en. Min bekymring er bare eventuelle risikoer med kombinasjonen isopor og eps etter hverandre.

• Liker
Gabsson
  • Laddar…
Noen som har kunnskap om denne kombinasjonen. Altså cellplast og deretter EPS-sement ovenpå? Leste at det er en risiko for at herdetemperaturen stiger med cellplast under på grunn av isolasjon. Men det høres merkelig ut. Hvordan blir det med belastningene, EPS-sement veier en tiendedel av vanlig betong og kan det oppstå lommer mellom makadam og cellplast siden trykket ikke er særlig stort?

Baderom;
I mitt tilfelle mark-makadam 150mm-150mm cellplast-150 mm EPS-sement-gulvvarme-gulvsparkel.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.