T
Om jeg skulle kjøre med sporet sponplate og et lag gulvgips, ville det være nok eller trengs det to lag gips? Har tenkt å legge cc 300mm.

Hva skal du ha for overflatematerialer?

T
Klinkers store plater 600x600mm ca 1cm tykke

Lime gips med s48 det holder med et lag

Volumvekten for EPS-betong er 480 kg/m3. Det er riktignok lite sammenlignet med vanlig betong som ligger på 2300 kg/m3, men ikke ubetydelig. Flytsparkel har en volumvekt på 2200 kg/m3 i fersk tilstand. Klinker har samme volumvekt som betong. En 1 cm tykk plate veier altså 23 kg/kvm. Summer alle vektene per kvadratmeter med de aktuelle tykkelsene og se hva du kommer fram til. Legg til en nyttelast på 200 kg/kvm.

T
Jeg kjører nok på et lag gips. Ardex s48 er dog ganske dyrt. Er det noen som vet om det finnes noe billigere alternativ?

Sist redigert:
Har aldri brukt noe annet, aldri hatt en reklamasjon så langt heller...

Men det finnes sikkert nesten like bra kopier

T
Tror nå at jeg har bestemt hvordan jeg skal gå fram:
Jeg kortlar cc 300mm med 45x70mm, skruvlimmar 22mm sporet sponplate.
Fester et lag gulvgips med Bostik Rep & Fix (istedenfor ardex s48). Så på med flisene.
Ingen innvendinger på dette, forenklinger/feil i mitt opplegg?

Jeg takker veldig mye for alles hjelpsomme svar, og for at dere har brukt tid på å hjelpe meg!

• Liker
Rabbithole
  • Laddar…
Blir nok bra. Om du har ekstra rom øk på bjelkene på høyden.

T TechChad skrev:
Tror nå at jeg har bestemt hvordan jeg skal gå fram:
Jeg kortler cc 300mm med 45x70mm, skrulimrer 22mm sporet sponplate.
Fester et lag gulvgips med Bostik Rep & Fix (i stedet for ardex s48). Deretter på med flisene.
Ingen innvendinger på dette, forenklinger/feil i mitt oppsett?

Jeg takker veldig mye for alles hjelpsomme svar, og for at dere har tatt tiden til å hjelpe meg!
Kiilto har en beskrivelse der man bruker deres flytfix istedenfor, betydelig billigere enn Bostik.
http://www.kiilto.se/files/attachme...uren_golvvarme_i_sparskiva_pa_trabjalklag.pdf

T
Ja, men man må vel også ha deres fixbinder? 5liter fixbinder til 20kg gir vel ca 5kvm?

T TechChad skrev:
Ja, men man må vel også ha deres fixbinder? 5liter fixbinder til 20kg gir vel ca 5kvm?
Glemte det, skal du bruke varmefordelingsplater? det trengs vel om man legger slangen i sporet gulvspon?

T
Ja, varmeplater skal jeg bruke, skru dem og vaske med t-sprit

T TechChad skrev:
Jeg kortler cc 300mm med 45x70mm
Observer at kortlinger ikke i det hele tatt øker bjelkelagets bæreevne. Det kan hjelpe til med å redusere effekten av punktlaster og øke bjelkelagets stivhet.

• Liker
Lars48
  • Laddar…
T
J justusandersson skrev:
Observer at kortlingar ikke i det hele tatt øker bjelkelagets bæreevne. Det kan hjelpe til å redusere effekten av punktlaster og øke bjelkelagets stivhet.
Nei, men ifølge f.eks. lenken Peter2400 lenket til, så er det ok med 600cc. At jeg kortler er for å øke stivheten, samt forsøke å få gulvet i nivå så mye som mulig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.