Vår betongtrapp begynner å se virkelig sliten og ødelagt ut som følge av frostsprengninger. Jeg har fått et tilbud på å belegge trappen med epoxy, altså en slags guffe først og så strør man farget sand i dette. Til slutt "lakkerer" man hele herligheten, hvoretter man får en fuktsperret og superstrek overflate.

Fungerer dette?
Jeg vil ikke bruke 14 000:- på dette for så å måtte gjøre det om igjen om 5 år...

Alternativet kunne kanskje være å kle trappen med klinker, men da er jeg litt bekymret for at flisene skal løsne til slutt. Dessuten er det kanskje ikke helt enkelt å finne noen som utfører dette...

Veldig takknemlig for svar!

Mvh,

Nicklas
 
janwide
Jeg renoverte trappen min selv med epoxy og småstein/sand på det. Ser bra ut etter første vinteren. Dura Trapp selger "gjør det selv" satser.
 
Epoxyen er godt tett så ingen fukt kommer inn og "sprenger"?
 
Ja, jeg vil jo tro at det blir tett og bra. Men en kompis hevder at det ikke kommer til å holde, at belegget løsner etter en tid rett og slett?

Firmaet som har gitt tilbud på jobben sier at man etter 2 år gjerne kan forsegle trappen en gang til, da har man en beskyttelse som holder veldig bra. Skulle ønske å ha 10 års garanti eller så, men det er nok vanskelig å få til...

Jeg skal forhøre meg litt mer om holdbarheten.

Det finnes for øvrig et annet firma i byen som også driver med beleggning av industrigulv. De har en kanonløsning med et, til en viss grad, elastisk materiale – tillater altså litt bevegelse. Problemet der er at de kategorisk nekter å utføre jobben på villatrappene fordi de ikke kan ta godt nok betalt av privatpersoner.

Det heller uansett mot epoksyen som i så fall kan legges neste uke. Deilig å slippe å mase på håndverkere...!

Noen flere med synspunkter/erfaringer/meninger...?
 
Mine foreldre gjorde dette, dog ikke malingsbiten. Visst løsner det noen småsteiner nå og da, men ikke så det merkes... Dette ble gjort vel for 2-3 år siden og ser lik ut i dag.
 
OK, men kan det være så at de har litt større kornstørrelse - typen små steiner? I mitt tilfelle strør man en slags sand i kleten, ligner nesten grovt sandpapir når det er ferdig.
Kan dine foreldre ha gjort noe i stil med www.duracoat.se mon tro? Jeg vet at belegg med små sjøstein sjelden holder noen lengre tid uten å slippe små steiner etter et antall år.
 
Det er nok små sjøstein de har om jeg tenker etter...
 
K knicklas skrev:
Ja, jeg vil jo tro at det blir tett og bra. Men en venn hevder at det ikke vil holde, at belegget løsner etter en tid rett og slett?

Firmaet som har gitt et tilbud på jobben sier at man etter 2 år gjerne kan forsegle trappen en gang til, da har man en beskyttelse som holder veldig bra. Skulle ønske jeg kunne få 10 års garanti eller noe, men det er nok vanskelig å få til...

Jeg skal forhøre meg litt mer om holdbarheten.

Det finnes for øvrig et annet firma i byen som også driver med belegg av industrigulv. De har en kanonløsning med et, til viss del, elastisk materiale - tillater altså en viss bevegelse. Problemet der er at de kategorisk nekter å utføre jobben på villatrapper fordi de ikke kan ta tilstrekkelig godt betalt av privatpersoner.

Det heller likevel mot epoksyen som i så fall kan legges neste uke. Deilig å slippe å mase på håndverkere...!

Noen med flere synspunkter/erfaringer/meninger...?
11 år siden nå... men hvordan ble det? :)
 
janwide
Vår trapp ser fortsatt ut som ny. Det er vel rundt tolv år siden nå. Vi hadde ingen forsegling. Bare epoksi, og i med steiner i det.
 
M Mmmarkus skrev:
11 år siden nå... men hvordan ble det? :)
Jo, det ble ganske bra. Setninger har gjort at belegget har sprukket litt, men ikke som løsnet eller så.
 
K knicklas skrev:
Jo, det blev greit. Setninger har gjort at belegget har sprukket litt, men ikke som løsnet eller så.
Fint, jeg har en polsk fyr som kommer hit og støper om vår trapp som er i tre nivåer og så legger han på epoksy. Går på 60 men et svensk firma skulle ha 70 bare for å støpe trappen. ‍♂️
 
janwide janwide skrev:
Vår trapp ser fortsatt ut som ny. Det er vel rundt tolv år siden nå. Vi hadde ikke noen forsegling. Bare epoksy, og i med steiner i det.
Herlig!
 
Utendørs trapper i stein fører opp til inngangsdør på en murbygget bolig med blomsterbed på siden og en liten svensk flagg i bakgrunnen. Steintrapp utenfor en bygning med gressplen og små hvite blomster ved siden av, en metallport og hekk i bakgrunnen. Sånn ser trappen ut i dag..
 
N
M Mmmarkus skrev:
Snyggt, jeg har en polsk fyr som kommer hit og støper om vår trapp som er i tre etasjer og så legger han på epoxy. Går på 60 men et norsk firma skulle ha 70 bare for å støpe trappen. ‍♂️
Hadde heller gått med det norske firmaet og støpt en ny trapp uten epoxy. 10 til men lengre levetid og hadde følt meg tryggere med materialvalget.
 
N neo11 skrev:
Hadde heller gått til det svenske selskapet og støpt en ny trapp uten epoksy. 10 til men lengre levetid og hadde følt meg tryggere med materialvalget.
Hvorfor lengre levetid? Han legger jo bare epoksy oppå støpingen. Jeg synes ikke at en ren betongtrapp er pen. Men du mener at epoksyen slipper før støpingen? Jeg har sett flere av hans epoksytrapper som har ligget i 10 år og fortsatt ser bra ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.