Etter at vi drenerte om huset har vi hatt en provisorisk inngangstrapp laget av lastepaller, og vi har endelig begynt å bli lei av dette, og vurderer nå hvilken type trapp vi skal bygge!

Problemet vi har er at ytterdøren er ganske høy (rett under 1m fra bakken) og den vender ut mot innkjørselen med en hekk ca. 4-5m fra husveggen. Så å ha trappen rett ut er ikke mulig, for da blokkeres innkjørselen.

Siden den tidligere trappen var veldig stor og klumpete, og kjentes mørk og bare tok plass ved innkjørselen til huset, ønsker vi noe som føles mer luftig, men likevel ikke "liten"..

Noen som har vært i en lignende situasjon, og har forslag eller bilder på hvordan man kan gjøre det, eller hvordan dere har gjort det? Synes det er vanskelig å finne inspirerende bilder, da de fleste bilder, eller instruksjoner er på trapper med et par-tre trinn!

Er åpen for materialforslag også! Da jeg gjerne vil ha det så vedlikeholdsfritt som mulig!

Skal se til å ta bilder av hvordan det ser ut i dag også.

Med vennlig hilsen,
Christopher
 
En måte er å gjøre som på denne skissen. Oppgang fra to retninger langs fasaden. Det tar ikke så stor plass, men kan likevel se ganske storslått ut. Når man skal tegne en trapp, er forholdet mellom trinnhøyde og trinnbredde viktig. Vil du for eksempel ha seks stykker 17 cm høye trinn, bør trinnbredden være minst 26 cm.
Skiss av en trapp med oppgang fra to sider langs fasaden, viser forholdet mellom steghøyde og stegdyp.
 
Bruk formelen 2xstigehøyde+stigestigning=620
 
Det var hva jeg gjorde i innlegg #2. Men jeg bruker 2xh+d=60-63 (i cm). Man må ha litt kontroll på helningen også.
 
Først og fremst, takk for svarene! :)

Tok litt mål når jeg kom hjem og kom fram til at dørens underkant ligger ca. 95cm fra bakken.
Og vi har bare knappe 90cm fram til husknuten, men ved nærmere ettertanke så gikk den tidligere trappen forbi veggen en bit også, så der ser jeg ingen problemer med å gjøre det samme..

J justusandersson skrev:
En måte er å gjøre som på denne skissen. Oppgang fra to hold langs fasaden.[bilde]
Jeg var litt knapphendt med informasjonen kjenner jeg nå når jeg leser igjennom innlegget mitt! :)
Ja, akkurat som du sier så blir det jo en trapp langs med fasaden (som den gamle var), men funderer først og fremst på om jeg "mangler" noen idé på hvordan man kan gjøre det! (finnes vel egentlig ikke mange andre løsninger!)

Å ha trapp mot begge retninger gir i vårt tilfelle ikke noen riktig nytte kjenner vi, da vi uansett ikke kan ha så stor "plattform" foran døren at man kan komme innenfra gården og åpne døren uten å måtte stige ned på trappen som da vender mot gaten.

Rakk så klart ikke hjem før det ble mørkt, men slik ser det altså ut for øyeblikket med vår provisoriske løsning som snart har 1års feiring!
Provisorisk tretrapp av pallar mot en ytterdør på et mursteinhus, tatt på kvelden med svakt lys i omgivelsene.

men har noen bilder fra prospektet som viser et skikkelig beist av en trapp som stod der før!
En steintrapp med skifertak ved siden av et murhus, omgitt av en gruslagt oppkjørsel og grønne busker. Entré med tre trinn av marmor, røde mursteinsvegger og en trepanel inngjerdet terrasse med blyglassruter.

Hele utbygningen var bare stor og mørk, og kona turte knapt å åpne døren om det ringte på når det var mørkt ute.

Har fundert i løpet av dagen og har en tanke/idé som jeg vil se om noen skriker rett ut over! :)
Tanken er å støpe en plate og bygge opp stommen med Lecablokker, og støpe egne trinn og opptrinn i betong!

Har skissert litt raskt hvordan jeg tenker:

Selve stommen av Leca tenker jeg meg slik:
Tegning av en trappkonstruksjon med Lecablokker, viser sidene av trappen i flere nivåer på en base laget for bygging foran et hus.

Trinnene tenker jeg meg målene: 140x28x5cm.
Og opptrinnene skulle da bli: 140x16x5cm.

Tanken er da å fortsette med disse trinnene på oversiden for å danne en plattform.
Tegning av trapp med fem trinn laget av Leca-blokker, som viser en planlagt utforming for bygging av betongtrapp.

Så sluttresultatet skulle se ut omtrent slik! (Rekkverk/tak tar vi på et senere tidspunkt! ;) )
3D-tegning av en inngang med teglvegg, mørk tredør og en trapp laget av Lecablokker. Trappen har flere betongtrinn ledende til døren.

Med de raske målene jeg fant på Lecablokker så får jeg til ca.
Trinn: 28cm
Opptrinn: 16cm

Dette skulle, ifølge formelen gi 60cm, vil dette fungere tror dere?
Målte litt på grunnputsen der trappen satt fra starten av og der hadde de målene:
Trinn: 30cm
Opptrinn: 15cm

Det største spørsmålet nå er vel først og fremst hvorvidt disse trinnene skulle tåle belastningen, eller om de trenger å være tykkere enn 5cm, eller støttes underfra på en bedre måte, spesielt på toppen, der de ikke har hjelp av opptrinnene..

Mye tekst og bilder ble det, men håper at dere har litt kritikk og tanker rundt dette! :)

Med vennlig hilsen,
/Christopher
 
Dette fantastisk storslåtte huset fortjener en fin trapp. Jeg synes din grunnidé er bra. Det må være steinmateriale både med tanke på omgivelsene og at det ikke lenger finnes noe tak. Med riktig armering og betongkvalitet må dine tenkte dimensjoner fungere. Leca-steinen bør pusses på utsiden. I tillegg trenger du en form for pen og stabil rekkverk. En variant som jeg har brukt mange ganger er polert rustfritt rør som bukkes slik at det følger trappens form. Stag og fester sveises på med TIG-sveis, det blir veldig pent og diskré. Fest rekkverket i hus og i Leca-stein, ikke i betongen. Det finnes mange mekaniske verksteder eller monteringsselskaper som kan gjøre slike jobber. Den eneste detaljen jeg tenker over er trinnene som stikker utover hjørnet. Det ser litt dumt ut. Der ville det være nødvendig med en form for stensarg som markerer trinnkanten. Eventuelt litt pusset Leca-stein.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.