Hei!

Trenger å få bort noen skruer av typen i henhold til bildet. Har lyst med lampe og det ser ut til å være riflet innerst på skruen, men av skruens første halvdel ser innvendige vegger helt glatte ut. Jeg antar at det finnes et verktøy som egner seg for fjerning? Noen som har peiling?

Takk på forhånd!
 
  • To skruvhull i rosa, mønstret vegg.
Kan varamollyplugg i såfall: Slå inåt er det letteste på mollyplugg
Om det ikke er plötsligt uten gipsplugg man skrur inn så skrur du ut den med en stjernebitts direkte i pluggen.
 
Om du har tilbake skruen som hører til, skru den inn slik at den gjenger litt, slå deretter inn skruen så langt det går. Da vil pluggen utvide seg og kan trekkes ut med en tang.

Ellers går det å klippe bort hatten og trykke inn det som blir igjen i veggen.
 
  • Liker
Argastesnickaren
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Om du har kvar skruven som hör till, skruve inn den så den gjenger litt, slå deretter inn skruven så langt det går.
Da utvider pluggen seg og kan dras ut med en tang.

Ellers går det an å klippe bort hatten og trykke inn det som blir igjen i veggen.
Andre metoden alle ganger.
Med den første metoden risikerer man alltid å slå ut gjenggangen i ekspanderens ende. Da blir man stående med en løs skrue som heller ikke går an å få ut.
 
  • Liker
Joak og 2 andre
  • Laddar…
Nå var det lenge siden jeg brukte mollyplugg, men finnes det ikke ofte en brottanvisning i dem? Så det burde være nok å bryte litt forsiktig med en skrutrekker på den ytre delen så skal den slippe.
Ellers ville jeg foreslå å bore ut den med rundt en 8mm metallbor. Det føles som den minst voldelige måten å få bort pluggen.
 
  • Liker
tergo og 1 annen
  • Laddar…
Det går jo an å ta en bor og bore bort "hatten" og så er det bare å slå den inn i veggen.
 
  • Liker
McHolm og 2 andre
  • Laddar…
Pleier å klemme sammen "hatten" med en tang, så slå den inn i veggen.
 
  • Liker
MagHam og 1 annen
  • Laddar…
Slå med hammeren rundt omkring så det blir en grop rundt skallen og sparkel over funker også
 
Knepper av med en tang. Kjempelett. Går også å knekke av med en meisel i midthullet. Bare bryte litt så går skiven av og så puffer man inn resten.
 
  • Liker
katho75
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Nå var det lenge siden jeg brukte mollyplugg, men det pleier vel å være en bruddanvisning i dem? Så det burde holde å bryte litt forsiktig med en skrutrekker på den ytre delen så skal den slippe.
Ellers ville jeg foreslå å bore ut den med rundt en 8mm metallbor. Det føles som den minst voldsomme måten å få bort pluggen.
Og boret hogger seg fast i mollyen, den begynner da å snurre i gipsen og fräser et stort hull, riktignok går det an å sparkle igjen hullet.
 
  • Haha
  • Liker
Warleod og 2 andre
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Og boret setter seg fast i mollyn, den begynner da å snurre i gipsen og freser et stort hull, riktignok går det an å sparkle igjen hullet.
Ja sparkle er jo gøy. ;)
Nei, men mollyn pleier vel å ha tagger som biter i gipsen?
 
  • Liker
Utdelning
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
…tagger som biter i gipsen?
En av de mest kraftfulle innfestningsmetodene på markedet. ;)
Når byggevarehusene har femtielve spesialplugger bare for å forvirre, skulle man ønske at alle solgte den gamle klassikeren Allplugg. Den funker til alt platemateriale.
 
  • Haha
Degerlunden
  • Laddar…
Duo-max er ellers min favoritt fra før. Krever ikke verktøy for å montere, fungerer bra til både enkel og dobbelgips, og når man skal fjerne den drar man bare ut plast-ringen og klipper av den. :)
 
  • Liker
Johan Gunverth
  • Laddar…
H
F Feskekörka skrev:
Hei!

Trenger å få bort noen skruer av typen ifølge bildet. Har lyst med lampe og det ser ut til å være riflet innerst på skruen, men på den første halvdelen av skruen ser innerveggene helt glatte ut. Jeg antar at det finnes et verktøy som passer for fjerning? Noen som har peiling?

Takk på forhånd!
Øverste delen/skiven på Mollyskruen pleier å være lett å få løs med en tang. Ta tak og vipp litt så pleier den å løsne. Resten putter du bare inn i veggen, sett en spiker i hullet og slå til bare. Hullet får du sparkle igjen.
Å dra ut en Mollyskrue fra veggen fungerer hvis man vil ha et hojed hull i veggen.
 
  • Liker
tergo
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Øverste delen/bakken på Mollyskruen pleier å være lett å få av med en tang. Ta tak og vipp litt så pleier den å gå av. Resten putter du bare inn i veggen, sett en spiker i hullet og hamre til bare. Hullet får du sparkle igjen.
Å dra ut en Mollyskrue fra veggen fungerer hvis man vil ha et kjempestort hull i veggen.
Blir ikke et kjempestort hull om man gjør som innlegg 3 beskriver.
Skru inn skruen igjen, slå litt på skruen så mollypluggen retter seg ut som den var da den ble satt inn, så er det bare å dra den ut på samme måte som den gikk inn;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.