Hallo alle sammen!

Min byggmester vil bare sette opp stenderverk på 190 eller 220 mm i ytterveggen. Ingen innvendig stender med installasjonssjikt altså, og ingenting utenpå heller. Men da havner jo dampsperren rett bak OSB og gips i innerveggen? Altså hver gang man spikrer opp et bilde eller monterer en hylle så ødelegger man dampsperren. For ikke å snakke om alle apparatbokser og uttak. Dessuten må det jo bli større risiko for trekk og kuldebroer når man bare har ett isolasjonssjikt og ingenting som overlapper og dekker skjøtene.

Tenker jeg riktig eller feil? Byggmesteren vil vel spare arbeidstid ved å slippe å sette opp innvendig 45-stender (vi kjører fast pris). Eller overdriver jeg?

Du overdriver ikke. Men dersom dere følger HUS-AMA skal det finnes regler for hvor tett huset skal være. Fortell at du planlegger å trykkteste huset etter ferdigstillelse så tror jeg nok din byggmester vil ha et installasjonssjikt han også.

Schysst, jeg sørger nok for å få et installationsskikt også.

Takk for hjelpen!

Stå på deg!

"Min" byggmester ville bygge med en ytre liggende lekt 70 x 45 og stående 220 x 45. Men han protesterte ikke mot å sette 45 + 220 + 45 i stedet, så jeg fikk et installasjonslag også. Jeg tror ikke det påvirket prisen bortsett fra på materialet. Vi hadde fast pris bare på arbeidet.

Aha, bra.
Er jeg sprø om jeg bare kjører 145 + 45? Det lirer best med eksisterende vegg (vi skal gjøre en tilbygging). Blir det OK isolert?

Det finnes regler (Boverkets byggregler) som angir hvilke u-verdier som aksepteres i ulike tilfeller. Dette gjør at det kan bli vanskelig å få byggetillatelse for en bygning med for lite isolasjon.

• Liker
Joak
  • Laddar…
For meg høres det litt lite ut med 190 mm isolasjon. Jeg har 310 mm.

Men det kommer naturligvis an på hvordan det er bygget ellers og hvor stor tilbyggingen er.
Er det en ny Attefall så trengs det jo ikke byggetillatelse :)

Hehe.

Det er en gammel trebygning fra 40-tallet som til tross for tilleggsisolering havner på ca 20 cm veggtykkelse. Tilbygget blir en vinkel på 50 kvm. Tenkte at veggtykkelsen i tilbygget skal matche noenlunde med den gamle veggen.

Jeg forstår hvordan du tenker, men som sagt er det langt ifra sikkert at du selv får velge hvor lite isolasjon din utbygging skal ha (uavhengig av hvordan det gamle huset er isolert).

Hva sier BBR om energikrav i ditt tilfelle?

Jeg tolker det som at kravet i mitt tilfelle er 110 kWh/m2/år ?

Bor utenfor Stockholm
Bergvarme
85 boareal + 85 biareall (oppvarmet kjeller)
Årsforbrukning ca 13 000 kWh (inkludert husholdningsstrøm)
Planlagt tilbygg ca 50 m2

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.