Hei! Første innlegg på byggahus.

Jeg: naiv førstegangbygger som etter hvert skal bygge halmballhytte.
Først, derimot: kombinert gjestehytte og bod, med veldig lave krav.

Bakgrunn: vil bygge billig, enkelt og miljøvennlig. Gjestehytten kommer til å bli brukt noen få ganger per år i sommermånedene. Så isolasjon har jeg tenkt å droppe.

Har testet litt ulike varianter av enkle bygg på byggbeskrivningar.se, men vil helst bygge type laftet i spontet tre (slik mange boder er konstruerte). Størrelse cirka 3x7 m, dvs. omtrent som en lang bod. To gjesterom med bod imellom.

Så, spørsmålet/spørsmålene: hvordan motiveres det at det ikke trengs noen stendere i de enkle bodene som finnes å kjøpe noen steder - er det bindingsverket som holder så bra sammen at veggene fungerer som bærende likevel? Hva bør jeg tenke på - maksimal lengder, tykkelse på trevirket, etc? Vil selvfølgelig bygge lovlig og ikke risikere at taket ramler inn, eller lignende.

(Den er altså tenkt å bli sånn omtrent, men med tak-v:et (eller hva det kalles), på kortsiden:fc1806899447f078cf73000bfc7ef8679b.jpg
Større bilde: https://cdn3.hemfint.se/img/fc/18/06/89/1000x667/fc1806899447f078cf73000bfc7ef8679b.jpg)

Når du svarer: ta utgangspunkt i at jeg er uvitende, men minst normalbegavet. :)

Sist redigert:
Dette har vel ingenting med bindingsverk å gjøre? På bildet ser det ut som laftede planker …

Du har selvfølgelig helt rett. Jeg som har blandet sammen begrepene. Mente selvsagt laftede planker. Redigerer innlegget. (Savnet andre, og nå får jeg ikke redigere lenger. Men det er altså lafting jeg mente, ikke bindingsverk.)

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.