Jeg bor i et 1,5-plans hus fra smålandsvillan og skal til å bygge overetasje til sommeren. For å få litt ekstra takhøyde skulle jeg gjerne endre takstolene litt. Hva tror dere om mitt forslag med tanke på bæreevne?

Opprinnelig takstol:
takstol.jpg

Forslag til endret takstol:
takstol-omgjord.jpg

Naturligvis skal både kryssfinerplaten og 45x95 stenderne som forsterker takbjelkene limes på plass. Det synes litt dårlig, men 45x170 bjelken som jeg har flyttet opp, sitter i nedkant av kryssfinerplaten.

Takknemlig for synspunkter.

Jeg tviler på at plywooden gir noe nevneverdig forbedring. Det som kan være et problem er jo nedbøyning og evt. knekk av 45x195 bjelken som med din løsning får en spennvidde på 3m i stedet for 1,75m. Jeg tror at det i sin tur øker belastningen på den korte støtten ved kattvinden, og kan gi økt nedbøyning av hanebjelken. Men den teorien kan være feil også.

Jeg ville som lekmann gjettet på at dimensjonen rekker, men det må du engasjere en bygg. ingeniør til å regne på. Det er trolig ganske enkelt for riktig person så jeg ville tro at du kan få en beregning for et par timers honorar.

Jeg tror også at det største problemet er spennviddendringen på 45x195 bjelken.

Derimot tastet jeg inn mine mål i dimensjoneringsprogrammet på Beijers nettside, med intensjonen om å ha en limtreremse i mønet istedenfor. Da hevder programmet at det skulle være tilstrekkelig med 45x220 som takbjelker, og med den konstruksjonen blir spennvidden på dem hele 7m!

Min takstol må jo bli betydelig sterkere enn ensomme 45x220 takbjelker!?

Hei!

Hvordan gikk det med dine takstoler?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.