Hei! Vanskelig å velge riktig overskrift..
Men har en gammel bygning på tomten, byggeår ukjent. Har gjennom årene vært en smie, verksted, garasje og lokale for å partere dyr etter jakt og snart vært i familien i 100 år for unødvendig viten skyld
Det som alltid mangler er en bilheis der inne av noe slag, men har to bjelker rett over på ca 2 meters høyde som er i veien uansett om en heis skal stå der eller ikke.
Kikket i dag hvordan det så ut lenger opp mot mønet og så da at det sitter hanebjelke(?) i alle takstoler.
Bilde av de bjelkene jeg skulle ønske å få bort er også med.
Finnes det noen måte å bygge om for å få dem bort, eller få dem i større høyde?
Innvendig mål på bygningen ca 8*4m om det kan ha noen betydning.
Takhøyde ellers osv. er ikke optimalt heller, men går det an å forbedre ved å få bort bjelkene så duger det godt så man slipper å bygge nytt..
Mvh Emil
Teoretisk er det mulig å forskyve dem sidelengs hvis du samtidig forsterker lafteveggene øverst. Egnet gjør man det med stålbjelker og stålstenger. heimlagas idé med to saftakstoler av jern er også tenkbar etter min mening.
Teoretisk sett går det an å forskyve dem i sidelengs hvis du samtidig forsterker tømmerveggene ovenpå. Det gjør man med fordel med stålbjelker og stålstenger. heimlagas idé med to sperretakstoler av jern er også tenkbar etter min mening.
Alle ideer er gode ideer, flytte på dem tenkte jeg på med men trodde de trenger å sitte på de avstandene som de gjør for å ta opp all kraft jevnt.
Kanskje kombinere de to, sperretakstoler i stål med litt lengre avstand ville nok være det beste hvis det går.
Men billigst og enklest er kanskje å flytte på eksisterende eller sette inn nye i tre..
Ca 2.5m mellom dem i dag, og det er litt kortere avstand mellom den venstre og vegg enn den høyre og den høyre veggen men ikke tatt noen mål på det. Tanken fra begynnelsen var å lage ny innkjøring på kortsiden så bilene er langs med garasjen og da skulle de trenge å flyttes en god del for å kunne løfte litt ordentlig, så i det tilfellet ville det vært best hvis de kunne komme opp med for eksempel saxtakstoler. I dag er det to porter på langsiden hvorav en er mellom de to bjelkene, og en passende 2-stolpeløft ville havnet midt i bjelkene, men i det tilfellet kan det like gjerne være på grunn av de trange fire meter i dybde og at muligens en liten sakseløft monteres for å lette litt bare.
Håper jeg kan finne en løsning så det fungerer noen år, vil selvfølgelig helst bygge større egentlig men må nok prioritere litt annet først
Du trenger en disponibel flate på ca 3x5 meter midt i huset. Da duger det ikke å flytte tverrgjeldene. Det enkleste er nok å erstatte dem med to stålkonstruksjoner. Er du hendig med sveising fikser du det selv. Det går an å gjøre det i tre også men det blir klumpete. Omtrent i henhold til følgende prinsippskisse:
Sveise og bygge om er ingen problem, men hvordan det skal konstrueres og materialvalg er ingenting jeg satser på før noe gjøres.
Du vet ikke om noe bilde fra en bygning hvordan det kan se ut ifølge ditt bilde? For å få en bedre forståelse av hvordan det kan se ut.
Oppdaterer denne tråden igjen.
Om man i høyde med de eksisterende bjelkene setter f.eks. limtrebjelke langs med veggene kant til kant, deretter lik limtre mellom de andre. Enten langs med kortveggene eller kanskje en meter inn om det ville hjelpe. Som en innvendig ramme som ble foreslått tidligere, men kanskje legge til noen støtter ned til gulvet langs med veggene for å hjelpe til med å bære vekten. Skal prøve å tegne en illustrasjon så kanskje det blir lettere å forstå hva jeg mener.. Men om noen kanskje forstår hva jeg mener, kunne det fungere?
Muligens kanskje legge til en eller to trekantkonstruksjoner i stål eller limtre i midten som følger takstolene for å gjøre det enda mer stabilt om det ville hjelpe og trengs.
Tjater videre i denne tråden og håper på svar, har nå etter litt tid begynt å se på dette igjen.
Da jeg fjernet en av portene og rekvirerte opp hullet som ble og satte inn en dør i stedet, oppdaget jeg at den ene bjelken, den som er mest i veien i tillegg, virker å sitte helt løst i den ene enden.
Sannsynligvis blitt løs og eventuelt noen innfestning fjernet da de monterte den garasjeporten jeg nå fjernet, den porten har sittet der minst 20 år.
Forsøkte å filme hvor løs den er:
Ifølge meg gjør den jo nå altså ingen nytte annet enn å være i veien, og har det ikke skjedd noe med taket eller veggene på alle disse årene, så burde jeg like gjerne kunne fjerne den helt?
Eller går jeg glipp av noe når jeg tenker?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.