Hei!
Skal bytte innerdører samt karmer (3 stk) og har et spørsmål om jeg bør endre målet på "hullet" mellom rommene.
Har nettopp revet bort de gamle dørkarmene og skal sette inn nye. 60-talls leilighet så merkelige mål; bredden er 100 cm og høyden 207-208 cm. Vil sette inn 9x21 dører (ser ut til å være standard?) men høyden min tillater ikke det.
spørsmål: skal jeg sage i lettbetongen for å få høyden 2100 mm så jeg kan få inn 21 karmene, eller skal jeg satse på 20 karmer? De sistnevnte ser ut til å være vanlige på gårdsrom og i kjellere.
Skal bytte innerdører samt karmer (3 stk) og har et spørsmål om jeg bør endre målet på "hullet" mellom rommene.
Har nettopp revet bort de gamle dørkarmene og skal sette inn nye. 60-talls leilighet så merkelige mål; bredden er 100 cm og høyden 207-208 cm. Vil sette inn 9x21 dører (ser ut til å være standard?) men høyden min tillater ikke det.
spørsmål: skal jeg sage i lettbetongen for å få høyden 2100 mm så jeg kan få inn 21 karmene, eller skal jeg satse på 20 karmer? De sistnevnte ser ut til å være vanlige på gårdsrom og i kjellere.
Huseier
· Klagshamn
· 285 innlegg
Har du mulighet til å tilpasse døråpningen til 2100 (med en rimelig arbeidsinnsats) synes jeg du skal gjøre det, alltid enklest å holde seg til standard. Så går det an å klemme inn en 9x21 karm i et litt lavere hull. Du kan kappe bort 1-2 cm på overstykke på karmen, og hvis du dropper terskelen kan du også kappe bort høyden på terskelen (9 mm) fra bunnen på karmssidene.
Takk. Må nok ha terskel da det er glippe mellom parkettgulvet i rommet samt utenfor rommet. Skal kjøpe 9x21 karm og se om jeg først får inn den, deretter sage. Lettbetong ikke enkleste, men også ikke superkrevende. Tenker at jeg setter 70x45mm lekter på hver side av karmen for å fylle ut hullet. Sikkert enklere å feste karmen i dem istedenfor betongveggene.
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 innlegg
Jeg hadde bestilt dører som passer i hullene!
Så, det er ingen armert over-dør murblokk over dørhullet? Jeg er elnisse, ikke murer, men jeg ville passe på å sage over døren i en murt vegg?
Så, det er ingen armert over-dør murblokk over dørhullet? Jeg er elnisse, ikke murer, men jeg ville passe på å sage over døren i en murt vegg?
Vi bestilte nylig måltilpassede dører fra Swedoor. Kan gjøres med alle deres massive dører. Koster 1-2kkr ekstra per dør.
Kan bestilles hos f.eks. XL bygg
Kan bestilles hos f.eks. XL bygg
Tenkte på det, men vil gjerne sette inn en "standardkarm" i tilfelle døren skal byttes i fremtiden.Fotografen skrev:
Standard og standard - Utvalget på 10x21 er ikke like stort som 9x21, men det finnes noe om man leter. 10x21 er like mye en "standard" som 9x21, men vanligst er nok at man bruker 9 modul.
Jeg ville nok satt inn en 10x21 mest for at det blir luftigere og slik at man slipper å modifisere flertallet av dørhullene.
Å kappe karm og dør 1 cm i underkant vil løse problemet med høyden glimrende.
En 21 karm er vanligvis 2085mm høy.
Jeg ville nok satt inn en 10x21 mest for at det blir luftigere og slik at man slipper å modifisere flertallet av dørhullene.
Å kappe karm og dør 1 cm i underkant vil løse problemet med høyden glimrende.
En 21 karm er vanligvis 2085mm høy.
Kort oppdatering:
Sag bort ca 2-3 i overkant på "hullene". Enkelt med fogsvans da det er lettbetong. Noen armering jeg måtte sage av men ingen større problemer.
deretter 45x70 lekter på hver side som jeg skrudde (med plugg) samt limte på hver side. Skal nå sette inn selve karmen.
Overordnet rimelig lett.
Sag bort ca 2-3 i overkant på "hullene". Enkelt med fogsvans da det er lettbetong. Noen armering jeg måtte sage av men ingen større problemer.
deretter 45x70 lekter på hver side som jeg skrudde (med plugg) samt limte på hver side. Skal nå sette inn selve karmen.
Overordnet rimelig lett.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 innlegg
Nå ser det ut som du allerede har fått orden på det, men det var nok standard 10*21-karmer du hadde. Vanskelig å tro at de skulle ha kjørt noe spesial så sent som på 60-tallet. Men kanskje at huset har satt seg litt.
Huseier
· Klagshamn
· 285 innlegg
Glipen ovenfor dekkes godt uten problem av foringen, men hvordan gjør du på sidene? Så brede er vel ikke forene at de dekker hele regelen?
Takk, tenker å sette en remse over skjøtene og deretter bredsparkle over når jeg sparkler veggen. Maler så alt og på med vanlig foring. Tror det fungerer da veggen er 70mm og også bjelken.S Snappahaneklanen skrev:
Klikk her for å svare