1.689 lest ·
9 svar
2k lest
9 svar
Enda en tråd om bæreevnen i trappernes søyler
Er en nybakt huseier som kommer til å stille en hel del spørsmål, om jeg ikke allerede har funnet svaret når jeg har søkt rundt.
I dette tilfellet finnes det en rekke tråder om trapper og deres søyler, men de er alle av ulik karakter (rett meg gjerne om jeg tar feil), så derfor kommer enda en tråd.
Begynte å rive en panelvegg nede i kjelleren for å først og fremst få et mer åpent område og en mindre trang "gang".
Når jeg fikk bort panelet, reiste disse (type) søylene seg, og min første tanke er "Nei, håper ikke disse er bærende for trappen."
Etter å ha sett litt på dem samt kjent på dem (se video) mistenker jeg at de ikke er det, men bedre å spørre en gang for mye enn å måtte ta grovinngangen til kjelleren hver gang man skal ned (når trappen har rast altså).
Hva jeg først og fremst lurer på, er om man kan se på noen enkel måte om de er bærende for trappen.
Trenger man å åpne opp det "fine" kjellertaket og sjekke, eller kan man se det på trappens konstruksjon?
Takknemlig for svar, tips eller bare generelle oppmuntringer.
I dette tilfellet finnes det en rekke tråder om trapper og deres søyler, men de er alle av ulik karakter (rett meg gjerne om jeg tar feil), så derfor kommer enda en tråd.
Begynte å rive en panelvegg nede i kjelleren for å først og fremst få et mer åpent område og en mindre trang "gang".
Når jeg fikk bort panelet, reiste disse (type) søylene seg, og min første tanke er "Nei, håper ikke disse er bærende for trappen."
Etter å ha sett litt på dem samt kjent på dem (se video) mistenker jeg at de ikke er det, men bedre å spørre en gang for mye enn å måtte ta grovinngangen til kjelleren hver gang man skal ned (når trappen har rast altså).
Hva jeg først og fremst lurer på, er om man kan se på noen enkel måte om de er bærende for trappen.
Trenger man å åpne opp det "fine" kjellertaket og sjekke, eller kan man se det på trappens konstruksjon?
Takknemlig for svar, tips eller bare generelle oppmuntringer.
Allvitende
· Västra götaland
· 10 409 innlegg
Hvis du stiller 4 sumobrytervenner på trappetrinnet ovenfor "søylen" og gjør det samme som i filmen, hva skjer da?
Jeg hadde dessverre bare en lettvekts sumobrytevenn i nærheten da, men søylen oppførte seg likt da.Dan_Johansson skrev:
Selv når jeg som nesten veier 0,1 tonn sto på øverste trinnet rett over søylen så var den svaiende.
Men som sagt, bedre å spørre en gang for mye 😉
Har du en kjellernedgang fra utsiden, det "" kan "" være et arbeid med å få en trapp innendørs, og da har de satt inn støtter for å holde bjelkelaget. Ingen ordentlig avveksling i bjelkelaget. Du må prøve å se hvordan det ser ut der trappen går gjennom, om det er noe som kan gi et hint om ombygging. At den kan bøyes på, men hvordan er den andre stolpen.
Kjenn på den andre stolpen, er den lik så bærer det ikke. Men kan ikke være feil å ha en stolpe nærmest trappen, for du må ha et rekkverk der og da med en ny pen stolpe kan rekkverket med fordel festes i den.
Det er nok litt skråvirke i den delen under trappen og hvorfor boden er laget, kan man bare spekulere på. Vange som sees til høyre ser ut til å være kraftig og har antatt en farge som sier lenge siden. Finnes det noen stolpe i bøyen på trappen, det ser ut til å være en U-trapp og de kan jamre/knirke ganske bra, da innsiden henger liksom i luften.
Det er nok litt skråvirke i den delen under trappen og hvorfor boden er laget, kan man bare spekulere på. Vange som sees til høyre ser ut til å være kraftig og har antatt en farge som sier lenge siden. Finnes det noen stolpe i bøyen på trappen, det ser ut til å være en U-trapp og de kan jamre/knirke ganske bra, da innsiden henger liksom i luften.
Trappen er fra husets begynnelse.J jonaserik skrev:Har du en kjellerinngang fra utsiden, det "" kan "" være en jobb med å få en trapp innendørs, og da har de satt ditt støtter for å holde bjelkelaget. Ingen ordentlig avveksling i bjelkelaget. Du må prøve å se hvordan det ser ut der trappen går gjennom, om det synes noe som kan gi et vink om ombygging. At den går å vike på, men hvordan er den andre stolpen.
Skal åpne opp hull ved pelarene og se hvordan det ser ut ovenfor dem.
Som man ser på bildet (tatt ”innenfra” og under trappen) så liner ikke pelarene med trappens konstruksjon, så det er jo litt håp for min del 😊
Den andre stolpen føles litt stivere, men den sitter jo på den andre siden festet i trappen med regel.J jonaserik skrev:Kjenn på den andre stolpen, er den like så bærer det ikke. Men det kan ikke være feil å ha en stolpe nærmest trappen, for du må ha et gjerde der, og da med en ny pen stolpe kan gjerdet med fordel festes i den.
Det er nok litt skråvirke i den delen under trappen og hvorfor boden er laget, kan man bare spekulere på. Vangestykket som ses til høyre ser ut til å være kraftig og har antatt en kulør som sier lenge siden. Finnes det noen stolpe i veien ved trappen, det ser ut til å være en U-trapp, og de kan klage/skrangre ganske bra, da innsiden henger liksom i luften.
Siden pelarene er skjøtet så tror jeg også at rommet er bygget med til oversliggende materiale.
Slår til med litt flere bilder her siden et bilde sier mer enn mine ord 😉
I fremtiden vil det helt sikkert komme en pen pelar å feste et rekkverk i, hovedsaken for oss nå var å få åpnet opp området så det ble luftigere.
Klikk her for å svare