Jeg har lest en hel haug med innlegg om emnet kjeller og vegger men har fortsatt ikke helt funnet svar på spørsmålene jeg har. Jeg skal bygge et rom i kjelleren til eldste gutten. Kjelleren består av lettbetongblokker og på utsiden sitter det en platonmatte, men ingen isolasjon. Jeg er klar over at mange foreslår at man bare pusser veggene, men jeg vil likevel sette opp reisverk og sette plater. Jeg har vurdert å gjøre som følger:

1. Reisverk med 70X45 60c/c, 2cm fra betongveggen slik at det dannes en luftspalte. Svillpapp mellom svill og betonggulvet.
  2. Spenne ståltråd eller spikre losholter mellom stenderne.
  3. Isolering med 45mm mineralull.
  4. OSB
  5. Gips
  6. Ventilasjonsrist med omtrent 180cm mellomrom ved taket (http://www.jula.se/ventilationsgaller-for-bat-130595 eller noe lignende/penere).

Ville det gått an å bygge slik uten at jeg får fuktproblemer?
Trengs det en dampsperre et sted i konstruksjonen?
Ville det være nødvendig med ventilasjonsrister også ved gulvet?
Skal det være luftspalte også mot kjellervegg som ikke vender mot utsiden?

Jeg har tenkt mye på akkurat dette med ventilasjonen. Om jeg har forstått det riktig, pleier man å etterlate en luftspalte langs hele gulvet og hele taket og deretter sette lister og sokler med distanser. Jeg har imidlertid ikke fått taket på hvordan det skal gå til siden det sitter en svill langs gulvet og en stendere langs taket.

Sist redigert:
Svar på ditt siste spørsmål: Du kan sette distanser mellom syll og gulv og mellom regel og tak.

Skipp innvendig isolasjon.
-Du kan aldri være sikker på å ikke få muggproblemer
og det er guttens helse du risikerer...

Alt annet er snarveier for å komme billig unna for øyeblikket...
-Isolasjon skal plasseres utvendig.

Da dropper jeg selvfølgelig isolasjonen! Det er ikke spesielt kaldt i kjelleren, og med en passe dimensjonert radiator så skal det gå uansett.

Avstand mellom bunnsvill og betonggulv og mellom takregel og tak var jo en god løsning! Da slipper jeg stygge gitter.

Milkshaken
Det beste du kan gjøre er å mure med smalere lecablokker.... Hold det typ 4" fra ytterveggen, så fyller du rommet som blir igjen med lecakuler..... mure og fylle, mure og fylle....
Så pusser du med murpuss eller gipsmørtel, deretter på med passende materiale.... typ maling eller tapet.......
Ingenting organisk i kjellerkonstruksjoner, utenom, stein, leca eller betong is that shit...

Det var noe helt nytt for meg, men det høres jo utrolig omstendelig ut. Så lurer jeg på hvordan du kan anbefale tapet på dette og så skrive "inget organiskt i kjellerkonstruksjoner"?

Har akkurat som deg resonnert med å sette opp kjellerveggen og hatt funderinger på luftspalter, ventilasjonshull og platematerialer m.m. Bestemte meg dog etter mye om og men for å pusse om kjellerveggen, noe jeg gjorde i helgen.

Årsaken til at det ble puss i stedet for å sette opp vegg, var at jeg ikke kunne få til en fullgod ventilasjon av luftspalten mellom en oppsatt vegg og kjellermuren.
- Kommer det inn støv ved innsugsventilene ved gulvet, er det risiko for at støvet mugner.
- Dropper man innsugsventiler ved gulvet og kun har det ved taket, er det risiko for stillestående fuktig luft bak veggen, noe som kan gi en muggent lukt.
- For å få en riktig ventilert vegg kreves støvfilter og en mekanisk vifte, som blåser inn luft ved gulvet og blåser ut ved taket.
- En tanke jeg hadde var å sette opp med metallstendere og deretter sette opp minerittplater, helt lufttett ved gulv og tak og deretter få fuktigheten til å diffundere ut gjennom mineritten.

Skriv når du er ferdig og fortell hvordan du gjorde det.

källare skrev:
Har akkurat som deg resonert med å bygge opp kjellerveggen og har vurdert luftspalter, ventilasjonshull og platematerialer m.m. Jeg bestemte meg dog etter mye om og men for å pusse om kjellerveggen, noe jeg gjorde i helgen.

Årsaken til at det ble pussing i stedet for å bygge opp veggen var at jeg ikke kunne få til en fullgod ventilasjon av luftspalten mellom en oppbygget vegg og kjellermuren.
- Kommer det inn støv ved innsugsventilene ved gulvet er det en risiko for at støvet mugner.
- Dropper man innsugsventiler ved gulvet og kun har det ved taket, er det en risiko for stillestående fuktig luft bak veggen, noe som kan gi en muggen lukt.
- For å få en riktig ventilert vegg kreves støvfilter og en mekanisk vifte, som blåser inn luft ved gulvet og blåser ut ved taket.
du har gjort det mest fornuftige tiltak i din kjeller, synes jeg.
Selv om man får inneluften til å sirkulere mellom mur og gipsplaten+ isolasjon så finnes det jo en risiko for at det kondenserer på de kaldeste punktene på ytterveggen og skaper problemer som mugg, muggen lukt.
Puss og noen kroner ekstra for bra oppvarming+ ventilasjon gir et godt bomiljø i en kjeller. Begynner det å skje noe så ser man det direkte og lenge før muggenallergi slår til.
Reglede kjellervegger ser bare pene ut på overflaten men man har ingen kontroll over hva som skjer bak.
gaia

Oi oi oi, snakk om at jeg står ved et veiskille. Noen mener bestemt at det skal pusses, noen jeg snakker med mener det ikke er noen problem å fore, så lenge man gjør det riktig. Jeg forstår virkelig de som er for pussing, det som for min del taler mot den løsningen er kostnaden. Jeg holder på å pusse veggene i det fremtidige vaskerommet, og det er jo ikke lett altså. Der inne er det ikke så nøye, men jeg har prøvd å få det så glatt som mulig, men det blir så som så. Skal jeg pusse i guttens fremtidige rom, må jeg nok i så fall få inn noen som kan det der.

Jeg takker for alle svar, håper det kommer flere synspunkter. Det vil nok ta en stund før det er tid for å starte med det rommet, så jeg rekker å tenke mange ganger før.

Kontroller først om du har en kjeller som slipper gjennom mye fuktighet. Det kan du gjøre ved å tape en aldringsbestandig plast på vegg eller gulv. Tape rundt hele plasten så den holder tett. Kontroller deretter om det oppstår kondens innenfor plasten.

hvorfor ikke bruke stålstendere og så gipse, men la det være en åpning oppe og nede.

Man trenger jo ikke gjøre det vanskeligere enn det er...

Blir det ikke upraktisk med en luftspalte mellom gulv og gipsvegg? Føles som at det burde samle skitt og støv i sprekken

Bruk gipsfiller type Gypsum, de kan brukes som sparkel og er lett å få glatt.

Lim lime opp gipsplater hvis du ikke vil pusset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.