Har søkt rundt litt og funnet andre tråder om samme emne, men jeg har ikke fått noen bra svar derfra, så jeg oppretter en ny tråd, håper det er OK :)

Vi hadde planer om å åpne opp soveromsveggen og bygge en garderobe inn mot kattvinden.
show.aspx show.aspx7472012102754e4b7.jpg
Jeg åpnet opp overflaten på innsiden for å se hvordan veggen så ut og fant ut at den var bygget med skikkelig virke på minst 20x20cm.
fc7201210345521ec.jpg
Derfor ble jeg redd for at det er en bærende vegg, men trenger litt ekspertråd fra dere andre.
Hva tror dere? Det er jo solide bjelker noen meter inn fra veggen også (markert med piler), er det de som bærer alt eller er veggen også en del av konstruksjonen?
6a72012103735f453.jpg
Kan man åpne opp et hull på 3m uten å måtte forsterke?

(OBS Bjelkene som vises i soveromstaket er falske...)

Jeg bør kanskje legge til at huset er fra 1860-tallet også.

Takk på forhånd :thumbup:

Sist redigert:
Får en følelse av at du har et mansardtak og i så fall er det støttebenene som er i veggen. Ytterveggen er takstolen du peker på med pilene.
http://www.timmele.com/pdf/mansard.pdf

Det er ikke bare å veksellegge her som helst.

Nei, ingen mansardtak. Her er et til bilde som viser en av bjelkene litt bedre:
d1720121130550f19.jpg

Her ser du vinkelen på taket litt bedre også.

Om huset er fra 1800-tallet så er det bygget i liggende tømmer i hele husets yttervegger, innervegger som sannsynligvis deler huset i fire rom på første etasje. Hvis treverket er friskt og det ikke er slik at det ligger takstoler rett over det du tenker å fjerne så er det ikke noe problem om du bare lar noen stå igjen som holder det hele sammen.

Generelt er jo alle laftede vegger i et laftehus mer eller mindre bærende. Det betyr jo likevel ikke at det er umulig å lage åpninger, men man skal være ganske forsiktig. Det er jo klar forskjell på å lage en døråpning eller helt fjerne en vegg som det ser ut til at du vil gjøre.

Spørsmålet her er jo hva du egentlig har for takkonstruksjon. Blir ikke riktig klok på det ut fra bildene. Bjelkene du viser gir jo visse ledetråder, men bjelkene der støtter jo bare opp den "egentlige" takkonstruksjonen, og man vet ikke hva som er originalt kontra senere tillegg for å støtte opp. Ser jo dog ut som det likevel er en slags sperrevariant, men det må du jo bekrefte.. Ellers er jo åstak ganske vanlige på laftehus. Vi har selv nettopp åstak med laftede vegger ut til kneveggene. Her ligger da mellom- eller støtteåsene (de mellom møneås og hanebjelke) rett ovenpå de laftede veggene til kneveggene. Det gjør disse laftede veggene til en veldig sentral del av takkonstruksjonen.

I ditt tilfelle kunne kanskje kneveggen eventuelt utgjøre støtte til sperrene og er jo da ganske viktig. Det burde likevel være fullt mulig å lage noen døråpninger så lenge den nederste og øverste stokken etterlates intakt. Å derimot fjerne hele veggen anbefales nok ikke (i alle fall ikke uten en grundig undersøkelse og gjennomtenkt avlastning). Men som sagt, du må forstå takkonstruksjonen først for å identifisere veggens funksjon. Kanskje kan du lage åpninger i innertaket for å se om eventuelle sperrer hviler på den laftede veggen.

Sist redigert:
Takk for svar og synspunkter. Jeg har undersøkt litt mer og det ser ut til, som Macarus skriver, at takstolen hviler på veggen. Det BEHØVER ikke være slik, men jeg skal roe meg med dette prosjektet og be en fagmann komme og gjøre en vurdering hvis vi bestemmer oss for å gå videre med prosjektet i fremtiden.
Legger ved en dårlig skisse på hvordan jeg oppfatter konstruksjonen (om noen er nysgjerrige). Takstol i svart og innervegger/tak i rødt.
Men som sagt, det blir ingenting av dette akkurat nå uansett.

• En skisse som viser en takstol i svart med røde innervægger. Takstolen hviler på veggen, ifølge brukerens forståelse av konstruksjonen.
Høres ut som en klok beslutning.
Jeg anbefaler imidlertid at fagpersonen du snakker med er en konstruktør, bygningsingeniør.

//

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.