4.279 lest ·
17 svar
4k lest
17 svar
En refleksjon rundt skjult prisøkning
Side 1 av 2
Et middel for produsenter og butikker å øke prisen uten at det merkes, er å heller redusere innholdet.
Jeg ble igjen bevisst på dette da jeg skulle kjøpe råspont.
Jeg pleier å kjøpe mitt virke på Byggmax, da de ofte har flere lengder inne enn de andre på stedet og dessuten nesten alltid er billigst, men ikke denne gangen.
ByggMax tar 5:95/løpemeter for den tykkere råsponten som er 95mm bred. Men den er jo bare 20mm tykk.
K-rauta tar 6:45 for sin 22x95.
ByggMax er altså billigere per meter, noe som så klart også gjør dem billigere per kvadratmeter, men ser vi på volum... Ja, da er K-rauta billigere.
De har 10% tykkere råspont, men bare 8,4% høyere pris.
Man skal ikke undervurdere hva de siste to millimeterne gjør for levetid og stabilitet.
Selv mer velomtalte butikker som Beijers har redusert til 21mm. K-rauta var faktisk den eneste jeg fant som hadde 22.
Jeg ble igjen bevisst på dette da jeg skulle kjøpe råspont.
Jeg pleier å kjøpe mitt virke på Byggmax, da de ofte har flere lengder inne enn de andre på stedet og dessuten nesten alltid er billigst, men ikke denne gangen.
ByggMax tar 5:95/løpemeter for den tykkere råsponten som er 95mm bred. Men den er jo bare 20mm tykk.
K-rauta tar 6:45 for sin 22x95.
ByggMax er altså billigere per meter, noe som så klart også gjør dem billigere per kvadratmeter, men ser vi på volum... Ja, da er K-rauta billigere.
De har 10% tykkere råspont, men bare 8,4% høyere pris.
Man skal ikke undervurdere hva de siste to millimeterne gjør for levetid og stabilitet.
Selv mer velomtalte butikker som Beijers har redusert til 21mm. K-rauta var faktisk den eneste jeg fant som hadde 22.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 949 innlegg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6.949 innlegg
Det skiller i bredde på dem!
Jeg kjøpte 22 mm råspont til landgangen på loftet, kjøpte hos Beijers først da de selv om prisen er høyere ofte har bedre sortering på sitt trelast, Byggmax er jo et evig plukk med ødelagt skitvirke øverst i haugene.
Det viste seg imidlertid at råsponten jeg kjøpte ikke riktig strakk til, dro til Cheapy her i byen og kjøpte litt til.
De 2-3 første bordene gikk vel bra å passe sammen med de øvrige, men så begynte det å bli mer og mer feil, på 8 bords bredde så var Cheapys råspont over 1 cm mindre enn tilsvarende størrelse fra Bejers.
De freste sporene på undersiden av råsponten er jo med en sånn der greie som tar bort innhold, tenk hva spon det blir til pellets osv.
Men det er vel det samme med mye annet, 10l maling, det er aldri 10 liter i de boksene man kjøper i fargehandelen, det står typ 9l+brytpasta osv, hvilket aldri blir i nærheten av 10l, kanskje om man slår i en halv liter vann...
Jeg kjøpte 22 mm råspont til landgangen på loftet, kjøpte hos Beijers først da de selv om prisen er høyere ofte har bedre sortering på sitt trelast, Byggmax er jo et evig plukk med ødelagt skitvirke øverst i haugene.
Det viste seg imidlertid at råsponten jeg kjøpte ikke riktig strakk til, dro til Cheapy her i byen og kjøpte litt til.
De 2-3 første bordene gikk vel bra å passe sammen med de øvrige, men så begynte det å bli mer og mer feil, på 8 bords bredde så var Cheapys råspont over 1 cm mindre enn tilsvarende størrelse fra Bejers.
De freste sporene på undersiden av råsponten er jo med en sånn der greie som tar bort innhold, tenk hva spon det blir til pellets osv.
Men det er vel det samme med mye annet, 10l maling, det er aldri 10 liter i de boksene man kjøper i fargehandelen, det står typ 9l+brytpasta osv, hvilket aldri blir i nærheten av 10l, kanskje om man slår i en halv liter vann...
Mange drar nok til byggmax i troen på at de er billigere uten å sammenligne. På mine siste kjøp har det vært samme lpm pris på råsponten hos byggmax og k-rauta, men da er jo den sistnevnte 2 mm tykkere. Kjøpte en god del 45x145 og da var k-rauta billigere, også på noen andre ting når man regner inn svinn og sånt.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 2 705 innlegg
Kjøper det meste på lokale xl-bygg, billigere og tykkere treverk inkl. utskjæring sammenlignet med byggmax og da må jeg hente selv.
Nei, det gjør det ikke. Men noen ganger ser det ut som om det er sånn.Byggis1976 skrev:
Pris og etterspørsel henger sammen. Så kan det være høyere etterspørsel etter produkter med høyere kvalitet, noe som gjør at det er mulig å ta en høyere pris.
Det er jo mange som utnytter dette.Byggis1976 skrev:
Man kjøper en billig greie i Kina, så setter man en høy pris og så tror folk at det er svensktillverkat.
Ta en mengde av disse LED-spotlights koster knapt noe i Kina, noen henter dem hjem og setter 5-6 ganger høyere pris på dem og folk tror da automatisk at de er svensktillverkat.
Omtrent som i min by, fullpakket med folk på Byggmax og så kjører man selv til Woody der det tilbys flere lengder samt bedre kvalitet og det til en billigere pris enn Byggmax.
Morsomt hvordan folk tror at Byggmax er billigst når de i virkeligheten ikke er det.........
Morsomt hvordan folk tror at Byggmax er billigst når de i virkeligheten ikke er det.........
Har du dem på taket og det har gått så langt at en 20 mm har råtnet opp, så hadde jeg nok ikke gått og fundert over hvorfor jeg ikke kjøpte 22 mm...Nimajneb skrev:
Det største problemet med Byggmax er alle kundene som står og sorterer bord, når siste kunden kommer er det bare et mikado av det dårligste. Hva spiller det for rolle om f.eks. undertaksbordet har en liten skade? Det blir jo derimot et kanskje litt større problem om alle bordene hadde skader. Så hadde folk sluttet å sortere treverket på Byggmax, så hadde det jo blitt enklere, kjøper man en hel uåpnet haug med treverk på Byggmax, så er det jo ikke dårligere enn noe annet.tank77 skrev:
Jeg handler det meste på Byggmax, har typ 700 meter bort til butikken, føles som det viktigste argumentet, ligge og kjøre og ofre tid for at en planke er 5 kr billigere i andre enden av byen orker iallfall ikke jeg. Vi har bare Beijer, Cheapy og Byggmax på nært hold, XL-bygg finnes noen mil fra byen, Cheapy faller for det meste bort, det ser ut som kommunens gjenvinningsstasjon der med skit. Beijer drar jeg til når det trengs spesialting eller om jeg trenger å ha noe ferdigkappet.