En tråd som ikke vil gi pekefinger om noe. Det finnes mange måter som fungerer. Dette er bare en av dem.
For ca seks uker siden ble jeg sendt ut for å måle opp en gårdsdør.
Et trangt hull nede i en trappeoppgang. Karmen er innmur. Kan direkte se at døren ikke kan tas av. Hengslene må løsnes.
Teipet et stykke bølgepapp mot innsiden av karmen. Hengte den opp på hengslene. Det var den eneste referansepunkt jeg kunne tenke ut da jeg var der. Tegnet av karmfalsen.
Med hjelp av en krysslaser målte jeg opp resten av karmen og terskelen.
Dette dere ser er alt jeg har. Trodde i min enfold at den nye skulle males som den gamle. Fikk dagen etter vite at den nye skal være i eik .
Bølgepappen teipet jeg opp på et stykke MDF. Så saget jeg direkte etter streken på pappen. Det skal være luft mellom dør og karm. Mallen som jeg nettopp har saget til må derfor minskes ned 4mm hele rundt.
Nå kan man tenke seg flere forskjellige måter. Lage en til strek med et rissmål og frihåndssage igjen for eksempel,
Jeg valgte en annen metode.
Satte et 16mm kulelager på akselen til et 24mm notstål. Ved å stille ned stålet kunne jeg frese en 4mm fals eksakt etter mallen.
Neste steg er da å fjerne overskuddet med et gjennomgående stål. På den måten kan jeg håpe at den ferdige mallen skal gi riktig form for at døren skal passe.
Har hoppet over noen momenter her. Emnet kunne jeg selvfølgelig ha laget med lodding og tapping på tradisjonell måte. Har man ingen finérpresse er det nok slik man må gjøre. Valgte å i stedet lage en plywoodlamell med kjernefuru og bjørkefinér. Fræste ut for glass med en mal som jeg har laget etter mål. Dermed kan glasset bestilles med tegning.
Spente sammen mine emner med mallen og freste lamellen til eksakt mål. Har tegnet opp loddlinjen og på forhånd avgjort hvordan sidene og bunnen skal sages. Sagde dette med senkesag og skinne.
Neste steg var å pusle sammen 8mm massiv eik og lime på begge sider av emnet. Geometrien er jo litt lur da sentrum av ytre sirkelen ligger litt av. Besværet meg ikke med å regne ut eksakt hvor vinklene burde være. Gått på følelse i stedet. Slik ser det ut etter at eiken er limt på.
Neste steg selvfølgelig å frese rent og hugge ut innerhjørner.
Mvh Findus
Neste steg er å false døren. Bef karm hadde 10 x 42 i fals. Den nye døren ble 60mm tykk. For å passe i karmfalsen må døren falses ca 10 x 22 mm.
Fant ingen rimelig metode å gjøre det med håndoverfres. Postet isteden vertikalfresen. Verktøydiameter 140. Malering 120.
Har kunnet lage sprossekassettene i malen som jeg brukte for å frese ut glasshullene. Hadde jeg tatt litt bilder så kunne jeg beskrevet prosessen . Kan beskrive hvordan de enkelt monteres isteden. Vi som ikke er så hendige må jo bruke stygge triks istedenfor ekte håndverk .
Sager til en gjeng små falsede klosser.
Deretter skrur jeg dem inn i glassåpningen på strategiske steder.
Dermed er det bare å trykke inn sprøssekassetten med lim og spikre den fast.
Så snur jeg døren og fjerner klossene.
Resultatet. Det finnes sikkert supersnekkere som drar en linje med blyant og spikrer på frihånd. Jeg foretrekker å utføre dette momentet med perfekt resultat uten å måtte bruke ferdigheter.
Kantregler.
Normale kantregler krever at man freser opp hele kanten på dører. Et smart alternativ er å bruke kantregler for ståldører i stedet.
Det er litt som å frese inn en liten låskiste.
Deretter borer man et hull for sprinten. Målene er selvfølgelig viktige. Heldigvis finnes det produktark. Gjør man som det står, fungerer det.
Tid for overflatebehandling. Denne kombinasjonen av beis og olje ga lange tørketider.
Endelig tid for montering. I dag ble de gamle løftet ut
og de nye satt på plass.
Det er andre gangen jeg var der. Føler at jeg har hatt flaks igjen.