Skal "forlenge" kjellergulvet for å kunne sette en del av en (ikke-bærende) vegg på. Se bilde 2 for plassering av bjelke. 20% vil kunne stå på eksisterende gulv.
Min tanke var å støpe en betongbjelke (15x15cm) som går fra grunnmur til grunnmur på hver side av garasjeporten, men da undrer jeg over en masse. Skal man legge armeringsjern 5cm fra bunnen på bjelken? Hvordan fester jeg bjelken i "sidene"? Skjærer man ut en "hylle" med vinkelslipen for å legge bjelken på? Hvor dyp må den være? Er 15x15cm rimelig for en ikke-bærende vegg?
Man vil ikke at veggen skal rase sammen og forårsake kaos etter hvert. Helst.
Borr horisontale hull i betongen på hver side, type 10 cm dype. Fest armeringsjern der med ankermasse. Du kunne gjort lignende innfesting i lecablokkene også.
Jeg hadde nok gjort bjelken 20 cm høy, men det er sikkert unødvendig kraftig egentlig. Minst 4 grove armeringsjern, type 10 mm. 2 i nedre kant, ca. 5 cm fra bunnen og to i øvre kant.
Skal du mure igjen hullet bør du ikke ta smalere blokker enn 12 cm. 15 cm eller 18 cm er mer passende.
Interessant! Da blir det i prinsippet jernene som bærer bjelken da? Holder det? Man trenger ikke lage en hylle for selve bjelken? Tenker at bjelken i seg selv vil veie en del også.
Hvorfor skal bjelken henge? Kan du ikke støpe mot bakken.
Stål nær bakken vil jeg fraråde.
Og ja, en underkantsarmering er den som holder sammen en bjelke.
Det er vanskelig å mislykkes med det der. Dubba fast armering i eksisterende betong og lecablokk, armer, bygg en form i forkant og fyll med betong. Klart.
Skal den være ordentlig bærende må det være vertikal armering også ellers så sprekker bjelken vannrett så det blir en over- og underdel.
Nå tror jeg dette holder på å bli en overdrivelse, det skal vel mures oppå dette og den muringen bærer seg selv så bjelken trengs nesten bare under murerarbeidet.
Protte
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.