Mikael_L
Hei.
Hvorfor ikke stender yttervegg med cc1200 og sette isolasjonen liggende istedenfor stående i feltene.
Sparer materiale, vekt og U-verdi på veggen.

Om man likevel kryssstender både ytterside og innside så kan man sette disse stenderne tilstrekkelig tett for plate- og panelmaterialet.

I bildet har jeg tegnet cc600 på liggende 45x45 på innside og cc800 på liggende 45x45 på utside.

Hva tror dere?

• Skisse av en yttervegg med liggende 45x45 regler, cc600 på innsiden og cc800 på utsiden, viser konstruksjonen for isolering og strukturell støtte.
45x45 på 1200 mm føles vel litt langt? 95x45 kanskje?

Mikael_L
Tror du det?
På innsiden kommer det jo til å sitte OSB + gips. Jeg kan ikke tenke meg at 95mm høyde på tverrlekten tilfører noen ekstra vertikal bøyestivhet sammenlignet med en 2500 høy OSB-plate.

Men på utsiden blir det jo stående panel, så der får man jo ikke samme bøyemotstand, da panelet kan forskyves innbyrdes med hverandre. Der kan det kanskje være en idé med 45x70 eller 95. Eller kanskje en 45x95 + resten 45x70, en 45x145 + resten 45x45 eller noe slikt.

Men du mener kanskje horisontalt, så ikke isolasjonen klarer å skyve ut veggen i 1,2 meter lange "bølger". Eller at den føles ustabil hvis man trykker eller støter mot den?

Jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle fungere. At man har nettopp cc600 mellom reglene ser ut til å være et vilkårlig mål. Men jeg har samme følelse som mycke_nu, at 45x45 blir litt vel svaiete på 1200mm. Jeg hadde også valgt 45x95.

Mikael_L
Men jeg må da spørre, ser dere for dere en 45x95 liggende eller stående?

• Rektangulær ramme viser plassering av bjelker for byggekonstruksjon, potensielt for diskusjon om 45x95 mm treverk liggende eller stående.
  • 3D-modell av en ramkonstruksjon med horisontale og vertikale bjelker, muligens av 45x95 trevirke.
En stor grunn kan jo være at det har med fasthet å gjøre. Uten å regne på det ville jeg ikke bytte 60 til 120 om jeg skulle bygge et hus. Det ville også være upraktisk på mange andre måter. Uansett hvordan man snur og vender på det, vil hver regel måtte bære dobbelt så mye.
Gipse på 45x45 er vel ikke noe problem, man bygger innervegger med 45x45 som er over 2,4m.

Interessant Mikael. Liggende 45X70 burde vel fikse det om ikke annet.

Mikael_L
Linkan222 skrev:
En stor grunn kan jo være at det har med holdfasthet å gjøre. Uten å regne på det ville jeg ikke byttet 60 til 120 om jeg skulle bygge et hus. Ville også vært upraktisk på mange andre måter. Uansett hvordan man snur og vender på det, vil hver bjelke måtte bære dobbelt så mye...
Nei, bæreevnen er ikke et problem. Allerede 45x70 ville lett bære hele taklasten ved cc600, så 45x195 ved cc1200 er ikke noe problem. En ordentlig bjelkelinje som fordeler kreftene ved bjelkenes overkant er nok bra å ha, men en slik setter man ofte i de fleste bygg for å oppnå en viss frihet med vindusplasseringer.

Men det er helt klart andre aspekter å tenke på. Og jeg tenkte sjekke om jeg har gått glipp av noe vesentlig. :)

Ta patent på idéen! :)

Mikael_L
Det finnes jo de som bygger innervegger med 45x45 lekter og dobbelt gips eller OSB+gips pbs.
Jeg har ikke full kontroll, men så vidt jeg vet, føles denne veggen tilstrekkelig stabil.

Legg denne veggen 90° ned, så har dere min tilsvarighet til krysslektet med 45x45 på stående lekter cc1200.
Men jeg har cc1200, innervegger har cc=romhøyden = 2400-2600 ca ...

Ulempen er vel som sagt at bærebjelker og utvekslinger blir grovere. Og så klart også kravene til innfestingene for disse. Krever jo også at vinduer og dører er på passende avstand. Ellers er man snart nede på cc60 igjen.

Men hva er gevinsten?
Litt raskere, enklere isoleringsarbeid og noe mindre kuldebroer. Ngt mer?

Enig i at 45x45 på 1200 blir ustabilt når man for eksempel lener seg mot veggen, og dessuten kan det bli bølgete da en trestender i 45x45 sjelden er så rett, men dette kan kanskje løses med metallstender?
Men som sagt, jeg ser ingen reell besparelse med det heller i sammenhengen, mer avfall med de liggende stenderne blir det sannsynligvis med da man i teorien kan få 119 cm avkapp i stedet for 59 cm, men det kanskje jevner ut seg i enden?

Mikael_L
Krawk skrev:
Men hva er gevinsten? Litt raskere, enklere isoleringsarbeid og noe mindre kuldebroer. Noe mer?
Gevinstene som jeg ser det er:

Mindre kuldebroer. En vegg med stendere består av ca 11% stendere. Ved å halvere antallet stående stendere så reduserer man denne andelen med 4% til 7%. Trestendere isolerer 4 ganger så dårlig som MU. Har man mye vindus- og døråpninger lykkes man nok ikke med å få ned andelen stendere det minste. Men på ubrutt veggareal gjelder mine beregninger.

Jeg spikrer sammen veggen liggende på bakken og reiser den så. Deilig om den veier betydelig mindre da.

Billigere i materialer. Jeg sparer ca 125:-/løpemeter vegg, dvs. ca 5000:- for hele huset.

Raskere og enklere isoleringsarbeid har jeg ikke regnet som noen fordel, men litt fortjeneste finnes det kanskje der også.

Mikael_L
Tossegubbe skrev:
Helt enig i at 45x45 på 1200 blir ustabilt når man for eksempel lener seg mot veggen, og i tillegg kan det nok bli bølgete da en trelekt i 45x45 sjelden er så rett..
Det er sant, 45x45 propellvirke er jo et problem.

Men de som bygger innervegger med 45x45, hvordan blir deres vegger da? Der er den frie lengden på 45x45-lekten 231-241 cm ..?

jeg har kjørt 45*45 med cc 1200 på innerveggene i verkstedet. Mest for å spare materialer og det lille jeg har rukket å teste så er det ikke "nevneverdig" svaiete. Det holder i mitt tilfelle ivf.
Skivene som kommer utenpå siden stiver jo en del også

• Liker
Ekgransdon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.