Hei Alle!

Ja, jeg vet at for å være 100% sikker bør man hyre inn fagfolk for å bedømme dette.

Kjøpte et hus som jeg får tilgang til i morgen, huset er et 1-1/2 plans teglhus fra 1914 med torpar grunn.

Da huset er ganske lite ønsker vi å rive ut en vegg i huset for å få det litt åpner (se bilde). Det som bekymrer meg er om denne er bærende, men jeg ser ingen mulighet for at den skulle være bærende. Likevel er alle innervegger i tegl/betong eller noe steinmateriale, så det er vanskelig å bedømme. Iom veggen løper langs med takstolene så burde det ikke være noen fare, hva tror dere?

• Plantegning av et 1 1/2-etasjes teglhus fra 1914, med markert vegg i kjøkkenområdet som ønskes fjernet. Veggen ser ut til å følge takstolenes retning.
Sist redigert:
Om takstolenes retning er den samme som veggen, bør det ikke være noe problem.

Takk for ditt raske svar, det som dog gjør meg litt usikker er det som megleren påstår er originaltegningen, på denne mangler veggen mellom soverom/stue.

• Plantegning av husets første etasje, viser stue, kjøkken, kjeller og flere rom. Viser ikke vegg mellom soverom og TV-rom som nevnt i innlegget.
Har du mønet i "loddrett" retning, skal det funke å ta ned veggen.

Bra, da vet du at heller ikke den veggen er bærende.

Jeg ville krype opp på loftet for å sikre at det ikke finnes noen lur avveksling rundt skorsteinen som gjør at man har lagt last på den veggen du vil fjerne. Er det bare takstoler på vanlig vis ville jeg banke ned veggen som du har tenkt, pass på så deler av skorsteinen ikke følger med (eller, fjern skorsteinen når du først er i gang.....)

Nja opp på loftet...da jeg har overetasje og ubetydelig loftsrom...

Får vel holde overetasjen tom når jeg river :-)

Skorsteinen vil man ikke ta ned, skal inn en peis for litt kos.... :-)

Hvor er veggene plassert i andre etasje?

Det finnes kun en vegg i andre etasje, denne er plassert etter skorsteinen sett fra kjøkkenet. Dog er denne trolig ikke bærende da den består av 45*XX stendere og gips, det går altså ingen teglesteinsvegg opp i andre etasje...

Kan legge til at den løper i linje med takstolene.

Sist redigert:
Kan påtale at jeg nå har fjernet veggen, og huset og overetasjen står fortsatt...

Lertegl vegg var ikke noe problem, tok ca 10 minutter med slegge...steinene var veldig myke...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.