Jeg skal bygge en balkong og vil at den skal bli så smal som mulig "på høyden".
Vi ser foreløpig bort fra limtre.
Hvor mye påvirkes bæreevnen av at jeg vil feste gulvbjelkene i bjelkesko på bæringen i stedet for å legge dem på?
Forsterker jeg en bæringslinje ved å f.eks. lime sammen 2 stk 45*195 slik at den blir 90*195?
Jeg skal bygge en balkong med tett gulv.
Tanken er å ha bjelkelag i veggen, og deretter bjelkelag på stolpe 3 meter ut, med en viss helling for vannavrenning.
Deretter er tanken f.eks. gulvlektere f.eks. 45*145 i bjelkesko mellom bjelkene, deretter rupanel, takpapp, og deretter ytterligere gulvlektere på dette (impregnert trevirke), altså liggende PÅ bjelkene, skråskåret slik at jeg får et plant balkonggulv. Til slutt terrassebord på alt.
Er jeg helt på jordet?
I stedet for rupanel, hva kan jeg bruke? Kryssfiner? Ønsker at det blir så lett som mulig.
Vi ser foreløpig bort fra limtre.
Hvor mye påvirkes bæreevnen av at jeg vil feste gulvbjelkene i bjelkesko på bæringen i stedet for å legge dem på?
Forsterker jeg en bæringslinje ved å f.eks. lime sammen 2 stk 45*195 slik at den blir 90*195?
Jeg skal bygge en balkong med tett gulv.
Tanken er å ha bjelkelag i veggen, og deretter bjelkelag på stolpe 3 meter ut, med en viss helling for vannavrenning.
Deretter er tanken f.eks. gulvlektere f.eks. 45*145 i bjelkesko mellom bjelkene, deretter rupanel, takpapp, og deretter ytterligere gulvlektere på dette (impregnert trevirke), altså liggende PÅ bjelkene, skråskåret slik at jeg får et plant balkonggulv. Til slutt terrassebord på alt.
Er jeg helt på jordet?
I stedet for rupanel, hva kan jeg bruke? Kryssfiner? Ønsker at det blir så lett som mulig.
Sist redigert:
Vi tar det i rekkefølge som du har skrevet:
1 Balkskoer mot bjelken blir like sterkt om du gjør det riktig.
2 90x195 er nøyaktig dobbelt så sterkt og stivt som 45x195
3 Du seiler ikke det minste feil.
4 Kryssfiner går utmerket, men velg vannfast.
5 (kommentar) Hvorfor ikke ta trykkimpregnert treverk også under pappen? Det ville jeg gjort. Balkonger lever i et utsatt miljø.
1 Balkskoer mot bjelken blir like sterkt om du gjør det riktig.
2 90x195 er nøyaktig dobbelt så sterkt og stivt som 45x195
3 Du seiler ikke det minste feil.
4 Kryssfiner går utmerket, men velg vannfast.
5 (kommentar) Hvorfor ikke ta trykkimpregnert treverk også under pappen? Det ville jeg gjort. Balkonger lever i et utsatt miljø.
1: Hvordan kan man gjøre feil?anaitis skrev:
5: Nja, jeg vet ikke, det skal males, og jeg kan ikke se at det blir mer påvirket enn fasaden og undertaket på huset. Dessuten har jeg fått for meg at det er bedre kvalitet på utrykt treverk.
1 Riktig størrelse på bjelkesko, riktig festemateriale - da er alt OKfresve skrev:
5 Så først nå at du bor i Jönköping, mindre utfordrende klima der. OK Ellers kan man tenke seg at fukt lettere får feste ved f.eks. bjelkeskone. Det blir en liten lomme der.
Det finnes en enklere måte å bygge tett altantak/gulv. Sjekk platene på http://www.til-tak-no.
Slike kommer jeg bruke.
Slike kommer jeg bruke.
Jeg har lest om TIL-tak også, finnes flere tråder her om det som kjent.
Jeg synes følgende om dette produktet:
1: Dyrt!! Med lim og greier ca 500 kr kvadraten har jeg for meg jeg fikk tilbud på.
2: Vet ikke hvordan jeg får det skikkelig tett mellom vegg og tak.
3: Må bygge undertak hvis jeg ikke vil se på platene nedenfra, eller hvis jeg for eksempel på noe vis vil feste en lampe eller lignende under.
Fordel:
Jeg kunne bygge en helt rett konstruksjon og slippe å sage gulvbjelkene skrått for å legge min terrasse på.
/ Fredrik
1: Dyrt!! Med lim og greier ca 500 kr kvadraten har jeg for meg jeg fikk tilbud på.
3: Må bygge undertak hvis jeg ikke vil se på platene nedenfra, eller hvis jeg for eksempel på noe vis vil feste en lampe eller lignende under.
Fordel:
Jeg kunne bygge en helt rett konstruksjon og slippe å sage gulvbjelkene skrått for å legge min terrasse på.
/ Fredrik
1. Ankerskrue eller ankerspiker burde vel være riktig? Så stor sko som mulig? Hvor mange skruer bør man dra i bjelken respektive bærelinja?anaitis skrev:
5. Kan man beskytte treverket på noen vis? Olje inn treverket endeveden først er vel en god idé som jeg har tenkt å gjøre. Noe mer å tenke på?
Du bør kanskje sørge for at du får typegodkjente, dvs ikke byggmax, biltema osv.fresve skrev:
Gunnebo typegodkjent ankerspiker og ankarskrue får du til hyggelig pris på Jula f.eks.
Jeg er ikke helt sikker på hva SP/sitac tester og godkjenner, om det er korrosivitet og/eller styrke.
Skal du spikre/skru i trykkimpregnert treverk, bør du kanskje vurdere skruer/spiker beregnet for trykkimpregnert tre. Det finnes en tråd her et sted om at trykkimpregnert spiser opp vanlige ankarskruer.
Det stemmer at RÅTT (dvs fuktig av impregneringen) trykkimpregnert virke er korrosivt,Mikael_L skrev:
Vel tørt tror jeg det er helt problemfritt.
Ok, bra du har sett produktet.fresve skrev:Jeg har lest om TIL-tak også, finnes flere tråder her om det som kjent.
1: Dyrt!! med lim og greier ca 500 kr kvadraten har jeg for meg jeg fikk tilbud på.
3: Må bygge undertak om jeg ikke vil se på platene nedenfra, eller om jeg f.eks. på en eller annen måte vil feste en lampe eller lignende under.
Fordel:
Jeg kunne bygge en helt rett konstruksjon, og slippe å skråsage gulvbjelker for å legge min terrassebord på.
/ Fredrik
Jeg har fundert på noe lignende det du beskriver men liker ikke å legge lekter på papp. Det vil ikke holde "lenge". Skal man gjøre det synes jeg at lektene skal ligge på plate men et falset tak blir for dyrt.
Jeg har dog sammenlignet tiltak med et toksvart alternativ fra en plåtis og det skilte veldig småpoteter selv om det nesten ikke lå noen arbeidskostnad i dette i det hele tatt. Ansatsen var da å lage egne til-takplater.
Jeg skal snart ta inn endelige tilbud på Tiltaket, kan gi deg tilbakemelding med prisopplysning. Hvor stor flate skal du bygge på?
I begynnelsen av sommeren så sjekket jeg faktisk opp dette også, kan jo være interessant å se hva du har fått for pris. Slik så det ut da: Mål 3.6*6 meter
Pris 1:
30 plater 6562 kr
Lim, 9 stk 1598
Skruer, 3 pkt = 1084
9244 inkl mva + plukkeavgift og frakt.
Tilbud 2 var samme pris, tilbud 3 var billigere, 7405 kr pluss frakt mm. Dog spesifiserer de ikke de ulike delenes verdi.
Ser man på papp regner jeg slik:
Byggmax:
Råspont: ca 60 kr m2 = 1200 kr
Underlagspapp, klisterkant = 3*159 = 480
Papp, Glasiær 3 grader = 519 * 4 = 2100
Spiker og annet småtteri, maks 1000 kr.
Samlet maks 5000 kr.
Jeg var ganske fristet av Tiltak, men da min byggesøknad trakk ut i tid så rakk jeg å endre meg til fordel for papp.
Tenker også på hvor bra det er å ha bjelkene på pappen, kanskje det går an å gjøre noen bra løsning med en gjeng mellomlegg...
Pris 1:
30 plater 6562 kr
Lim, 9 stk 1598
Skruer, 3 pkt = 1084
9244 inkl mva + plukkeavgift og frakt.
Tilbud 2 var samme pris, tilbud 3 var billigere, 7405 kr pluss frakt mm. Dog spesifiserer de ikke de ulike delenes verdi.
Ser man på papp regner jeg slik:
Byggmax:
Råspont: ca 60 kr m2 = 1200 kr
Underlagspapp, klisterkant = 3*159 = 480
Papp, Glasiær 3 grader = 519 * 4 = 2100
Spiker og annet småtteri, maks 1000 kr.
Samlet maks 5000 kr.
Jeg var ganske fristet av Tiltak, men da min byggesøknad trakk ut i tid så rakk jeg å endre meg til fordel for papp.
Tenker også på hvor bra det er å ha bjelkene på pappen, kanskje det går an å gjøre noen bra løsning med en gjeng mellomlegg...
Sist redigert:
Hvor mange ankarskruer bør jeg sette i hver bjelkesko?
Det er ca. 7 hull på hver side mot bæringen, og 5 mot takbjelken. De fem mot takbjelken er like på begge sider, så antar at det kan være dumt å trekke skruene mot hverandre.
Jeg har i dag trukket 3*2 mot bæringen, og 2*2 mot bjelken. Trenger jeg flere?
Det er ca. 7 hull på hver side mot bæringen, og 5 mot takbjelken. De fem mot takbjelken er like på begge sider, så antar at det kan være dumt å trekke skruene mot hverandre.
Jeg har i dag trukket 3*2 mot bæringen, og 2*2 mot bjelken. Trenger jeg flere?
Klikk her for å svare