Hei!
Akkurat flyttet inn i et Elementhus fra 1967 1 1/2 etasje med kjeller. Leser akkurat nå et grunnkurs i Byggteknikkens grunnleggende prinsipper og vi skal studere et hus og dets konstruksjon, valgte naturligvis mitt hus da det ser ut til å ha en mildt sagt annerledes konstruksjon. Har funnet masse bra info her på siden om vegg- og gulvkonstruksjon men er litt nysgjerrig på kjellergrunnen så hvis noen har informasjon om den tar jeg imot med takk!
Legger ved tegninger av mitt hus.
 
  • Bygningsplan og fasadetegninger av et Elementhus fra 1967, inkludert grunnplan, kjellerplan og tverrsnitt. Skalaer og spesifikasjoner er inkludert.
  • Liker
larsbj
  • Laddar…
Det ser ut som en vanlig konstruksjon på kjellergrunn fra den tiden.
Støpt såle.
Vegger trolig enten i betong eller murt av betonghullstein.
Deretter er gulvet i kjelleren støpt etter veggene.
Hva vil du vite mer om?
 
Ja, det er Betonghålsten i kjellerveggene. Det står dog ikke så mye om selve grunnlaget i huset, vi skal lage tegninger på grunnkonstruksjon, veggkonstruksjon osv med alle byggematerialer og størrelser, grunnlaget er vanskeligst å beregne fordi man ikke kan måle der. Har du erfaring med Elementhus?
 
  • Liker
larsbj
  • Laddar…
Nei ikke akkurat av dem, men konstruksjonen på grunnen er vanlig.
Undergrunnen er ofte dreneringsgrus. fraksjon ca 0-8
Sålen ca 600* 300 mm armert med langsgående armering type 4* fi12 og eventuelt bøyler i fi8
Stående armering i den murede veggen.
Og trolig en armeringsmatte i gulvet, men det er ikke alltid.
 
Takk for alle svarene! :)
 
  • Liker
larsbj
  • Laddar…
Saraff Saraff skrev:
Takk for alle svar! :)
Hvordan gikk det? Det er kanskje litt sent nå, men jeg har noen tegninger fra mitt hus (Elementhus fra 1968) om du fortsatt har behov.
 
Tar gjerne dine tegninger! Så spennende med disse husene, så all info er super!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.