2.236 lest ·
6 svar
2k lest
6 svar
Elementhus 1967 spørsmål angående Grunnkonstruksjon
Hei!
Akkurat flyttet inn i et Elementhus fra 1967 1 1/2 etasje med kjeller. Leser akkurat nå et grunnkurs i Byggteknikkens grunnleggende prinsipper og vi skal studere et hus og dets konstruksjon, valgte naturligvis mitt hus da det ser ut til å ha en mildt sagt annerledes konstruksjon. Har funnet masse bra info her på siden om vegg- og gulvkonstruksjon men er litt nysgjerrig på kjellergrunnen så hvis noen har informasjon om den tar jeg imot med takk!
Legger ved tegninger av mitt hus.
Akkurat flyttet inn i et Elementhus fra 1967 1 1/2 etasje med kjeller. Leser akkurat nå et grunnkurs i Byggteknikkens grunnleggende prinsipper og vi skal studere et hus og dets konstruksjon, valgte naturligvis mitt hus da det ser ut til å ha en mildt sagt annerledes konstruksjon. Har funnet masse bra info her på siden om vegg- og gulvkonstruksjon men er litt nysgjerrig på kjellergrunnen så hvis noen har informasjon om den tar jeg imot med takk!
Legger ved tegninger av mitt hus.
Det ser ut som en vanlig konstruksjon på kjellergrunn fra den tiden.
Støpt såle.
Vegger trolig enten i betong eller murt av betonghullstein.
Deretter er gulvet i kjelleren støpt etter veggene.
Hva vil du vite mer om?
Støpt såle.
Vegger trolig enten i betong eller murt av betonghullstein.
Deretter er gulvet i kjelleren støpt etter veggene.
Hva vil du vite mer om?
Ja, det er Betonghålsten i kjellerveggene. Det står dog ikke så mye om selve grunnlaget i huset, vi skal lage tegninger på grunnkonstruksjon, veggkonstruksjon osv med alle byggematerialer og størrelser, grunnlaget er vanskeligst å beregne fordi man ikke kan måle der. Har du erfaring med Elementhus?
Nei ikke akkurat av dem, men konstruksjonen på grunnen er vanlig.
Undergrunnen er ofte dreneringsgrus. fraksjon ca 0-8
Sålen ca 600* 300 mm armert med langsgående armering type 4* fi12 og eventuelt bøyler i fi8
Stående armering i den murede veggen.
Og trolig en armeringsmatte i gulvet, men det er ikke alltid.
Undergrunnen er ofte dreneringsgrus. fraksjon ca 0-8
Sålen ca 600* 300 mm armert med langsgående armering type 4* fi12 og eventuelt bøyler i fi8
Stående armering i den murede veggen.
Og trolig en armeringsmatte i gulvet, men det er ikke alltid.
Klikk her for å svare