Jeg skal legge opp strøm i en yttervegg (kjøkken) for å komplettere med en grenuttak der vår nye vifte skal være. Isolasjonen er ca 17 cm tykk. Min tanke er å legge mitt flexrør bak en kortlng på et sted. Dette resulterer i at flexrøret, fra innsiden av rommet regnet, vil bli lagt ca 5.5 cm "inn" i ytterveggen. Jeg har lest flere tråder om at man skal være forsiktig med å legge strøm i en yttervegg for nær utsiden da strømmen i hvert fall teoretisk avgir en viss varme=kondens. I mitt tilfelle trekker min vifte bare 210W på fullt pådrag, men likevel. Finnes det noen norm som styrer dette? Min sunne fornuft ;) sier at jeg ligger innenfor grensen, men vil høre om noen har noen mening om emnet. Takk for all hjelp.

Sikkert ingen som helst problemer i ditt tilfelle.

Kondensproblemer kan oppstå når rør trekkes fra varme rom opp på for eksempel kalde loft. Varm luft kan da stige opp i rørene, og fuktighet felles ut når den avkjøles.

Personlig har jeg også fått våte (telefon-)tråder i hånden fra rør i støpt gulv, men om det skyldtes kondens eller inntrengende vann utenfra er vanskelig å si.

Det eneste forebyggende du trenger å tenke på er å tette til rørendene med litt akryl-/latexfugemasse.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.