Jeg skal legge opp strøm i en yttervegg (kjøkken) for å komplettere med en grenuttak der vår nye vifte skal være. Isolasjonen er ca 17 cm tykk. Min tanke er å legge mitt flexrør bak en kortlng på et sted. Dette resulterer i at flexrøret, fra innsiden av rommet regnet, vil bli lagt ca 5.5 cm "inn" i ytterveggen. Jeg har lest flere tråder om at man skal være forsiktig med å legge strøm i en yttervegg for nær utsiden da strømmen i hvert fall teoretisk avgir en viss varme=kondens. I mitt tilfelle trekker min vifte bare 210W på fullt pådrag, men likevel. Finnes det noen norm som styrer dette? Min sunne fornuft
sier at jeg ligger innenfor grensen, men vil høre om noen har noen mening om emnet. Takk for all hjelp.
Sikkert ingen som helst problemer i ditt tilfelle.
Kondensproblemer kan oppstå når rør trekkes fra varme rom opp på for eksempel kalde loft. Varm luft kan da stige opp i rørene, og fuktighet felles ut når den avkjøles.
Personlig har jeg også fått våte (telefon-)tråder i hånden fra rør i støpt gulv, men om det skyldtes kondens eller inntrengende vann utenfra er vanskelig å si.
Kondensproblemer kan oppstå når rør trekkes fra varme rom opp på for eksempel kalde loft. Varm luft kan da stige opp i rørene, og fuktighet felles ut når den avkjøles.
Personlig har jeg også fått våte (telefon-)tråder i hånden fra rør i støpt gulv, men om det skyldtes kondens eller inntrengende vann utenfra er vanskelig å si.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 innlegg
Det eneste forebyggende du trenger å tenke på er å tette til rørendene med litt akryl-/latexfugemasse.
Klikk her for å svare