Hei!

Jeg har en større sprekk (ganske lang og ca 1-3 mm bred) på innsiden av ytterveggen (veggen består av pussete betongblokker eller tegl tror jeg) og har fått tips om å bruke "elastisk sparkel". Dessverre ikke noe mer utdypende enn det ("bruk elastisk sparkel" sto det på en lapp). Jeg lurer på hva som menes? Er det vanlig mykfug (som tåler større sprekker) eller snakker vi om noe helt annet her? Det er innendørs og dermed trengs det ikke noe som skal tåle vann/fukt.

Sprukket vegg på innsiden av et rom, viser en større horisontal sprekk i en pusset vegg av betong eller teglstein, over en døråpning.

Tanken er at jeg skal fikse sprekken på en eller annen måte, og deretter lime opp en renoveringsduk over og male.

Takk for avklaringen
- god helg!

Sist redigert:
Føles som du kan bruke vanlig sparkel hvis du likevel skal sette en duk oppå.

• Liker
Anders1967
  • Laddar…
Jeg har med stor suksess fikset sprekker ved å skrape ut sprekken med en malingsskrape og deretter fylle sprekken med Tec7. Går fint å sparkle og slipe hvis det skulle være nødvendig.
Fargekrapeverktøy med trekantet blad og ergonomisk håndtak, som brukes til å skrape malingssprikker, sett på hvit bakgrunn.
Patron med Tec7 fugemasse, grønn og hvit etikett, liggende med munnstykke ved siden av.

• Liker
Anders1967
  • Laddar…
Plastic Padding supersparkel elastic kanskje. Det er jo ikke som en mjukfog, men for å være "vanlig" sparkle så tåler det ganske mye bevegelse.

• Liker
Anders1967
  • Laddar…
Trenger man engang fikse sprekken om du skal ha duk? Viktigste er vel å finne ut om veggen beveger seg, for da vil duken etter hvert også sprekke...

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Vanlig sparkel, men akrylbasert da antar jeg? Ellers risikerer jo sprekkene å dukke opp på nytt på grunn av bevegelser i huskroppen.

Tec7 var et bra tips, men kanskje litt overkill da jeg ikke skal bruke det utendørs. Jeg har en del akrylfug/latexfug hjemme som kanskje funker for formålet? Eller er jeg på villspor? Jeg vil nemlig helst bruke det jeg allerede har hjemme i stedet for å kjøpe inn noe nytt som jeg kanskje ikke bruker opp og som da blir dårlig/gammelt ;)

Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Trenger man engang å fikse sprekken hvis du skal ha duk? Det viktigste er vel å finne ut om veggen beveger seg, for da vil duken etter hvert også sprekke...
Ja, veggen beveger seg jo litt, ellers hadde den ikke fått sprekker. Derfor trengs det jo noe reparasjons-/fyllmateriale som tåler bevegelse.

Mitt spørsmål gjelder hva jeg skal ha som fyllmateriale: mykfug/akrylfug eller annet? Og tiotusenkronersspørsmålet: "hva menes med elastisk sparkel" - det er jo det jeg vil ha svar på ;)

Jeg har brukt byggfog der jeg har trengt en mer elastisk fug og når det er større hulrom som skal fylles ut.
Latex/akryl/malingsfug har en tendens til å sprekke/slippe avhengig av kvalitet/pris er min erfaring.

Er det slik at pussen har sluppet? Høres det hult ut hvis du banker rundt sprekken sammenlignet med andre steder?

• Liker
Anders1967
  • Laddar…
A Anders1967 skrev:
Ja, veggen beveger jo på seg litt, ellers hadde den ikke sprukket. Derfor trengs det jo noe reparasjons-/fyllmateriale som tåler bevegelse.

Mitt spørsmål gjelder hva jeg skal ha som fyllmateriale: mykfug/akrylfug eller annet? Og ti-tusen-kronersspørsmålet: "hva menes med elastisk sparkel" - det er jo det jeg vil ha svar på ;)
Hei
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Jeg har brukt byggfug der jeg har trengt en mer elastisk fug og når det er større hulrom som skal fylles ut.
Lateks/akryl/malerfug har en tendens til å sprekke/slippe avhengig av kvalitet/pris er min erfaring.

Er det slik at pussen har sluppet? Høres det hult ut hvis du banker rundt sprekken sammenlignet med andre steder?

Pussen har sluppet litt akkurat rundt sprekken så jeg skal skrape bort/grave ut for å fylle opp. Byggfug virker fornuftig!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.