Kanskje en smakssak eller kanskje finnes det et riktig svar, men barna har lagt seg, kona også, jeg er ferdig med hverdagen og nå vil jeg unne meg litt ved å komplisere enkle ting :D

Har en sandkasse av tre - bare vegger og lokk (ingen bunn) som jeg har gravd ned i hagen.
Under kassen har jeg lagt en markduk. Jeg skulle akkurat ut og klippe kantene på duken som stikker ut da jeg begynte å lure på om jeg virkelig har gjort det riktig. Jeg har altså lagt duken ifølge bilde 1 nedenfor. Duken er utenfor sandkassen. Jeg tenkte at det var bedre enn bilde 2 hvor gress og annet eventuelt kunne komme mellom duk og kasse. Og markduken er jo der nettopp for å forhindre planter i kassen og sand ut i jorden. Men spørsmålet er om ikke duken heller bør stenge ute sand fra å ende opp under kassen, noe som jo ikke skjer i 1. Om man sitter/går på kassen, så vil den vel forskyves slik at litt sand av gangen havner mellom kasse og duk, og da har man jo i stedet sand på sidene og kassen skyter i høyden, om dere forstår hva jeg mener. Fortsatt i duken, men på utsiden av kassen. Spiller nok egentlig ingen rolle hvordan jeg gjør det, for sandkassen var billig og det er ikke verdens ende hvis den må rives/erstattes senere.

Finnes det en korrekt måte, hvordan ville dere gjort det eller har gjort det? Markduk innenfor eller utenfor sandkasse? 1 eller 2?

Diagram over to måter å plassere markduk rundt en sandkasse: 1) Duken går over kanten og ut på bakken. 2) Duken holder seg innenfor kantene.

• Liker
hanson#16
  • Laddar…
Om sandkassen skal brukes av barn så synes ikke jeg at det spiller så stor rolle om duken ligger ifølge 1 eller 2, etter noen års lek så er kassen omgitt av sand uansett alternativ.
Om du vil unngå at sandkassen beveger seg når man går på kanten så kan du slå ned stolper på innsiden av hjørnene og skru fast kassen i disse.

• Liker
Poxeman
  • Laddar…
Leser og leser din spørsmålsstilling, klokken er mye og jeg skjønner nada men vi har markduk ifølge ditt bilde 2 i vår "ferdige" sandkasse med lokk fra Byggmax.

• Liker
Snicklas
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Läser och läser din frågeställning, klokken er mye og jeg skjønner nada men vi har markduk ifølge ditt bilde 2 i vår "ferdige" sandkasse med lokk fra Byggmax.
Jeg tenker at risikoen med de begge er følgende:
Illustrasjon av to mulige plasseringer av sandkasse: 1) Sand under kassen, 2) Sandkasse med gress langs kantene.
1) Sandkassen "forskyves" iom at sand setter seg under sandkassen. Men på den annen side kommer ingen planter inn i sandkassen.
2) Planter trenger inn mellom sandkasse og markduk og kommer opp i sandkassen langs innerveggene. Men på den annen side kommer ingen sand under sandkassen.

Begynner å synes at 2 virker bedre. Heller litt gress langs kantene i kassen enn at hele kassen forskyves.

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
Vi gjorde som bilde 1, men jeg stiftet fast markduken på sandkassens utside(y)

• Liker
john.h
  • Laddar…
Er ikke 4-åringens mulighet til å grave til Kina litt vel begrenset i en sandkasse med markduk?
Slår et slag for fri lek foran den perfekte hagen…. :crysmile:

• Liker
  • Haha
Maasken og 7 andre
  • Laddar…
La duken som alternativ 2, tenkte ikke engang på noe annet.
Om ikke annet føles det lettere å rive opp gresset som kommer opp enn å skuffe tilbake sanden.
På den annen side vil mengder med sand havne utenfor uansett, det er liksom en naturlig følge av at ungene leker i boksen...

Claes Sörmland
Sandkassen er ikke så moro om noen år, og da skal den legges igjen. Da er det deilig å slippe å styre med å få opp den duken. Så jeg foreslår uten duk.

Frøene kommer ikke fra undersiden, men ovenfra. Men moldvarpene vil holde ugresset borte.

• Liker
Ingenjören og 1 annen
  • Laddar…
Tomture61
Hvorfor ikke bruke begge varianter, doble duker!

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sandkassa er ikke så gøy om noen år og da skal den legges igjen. Da er det fint å slippe å tulle med å få opp den der duken. Så jeg foreslo dukløst.

Se kommer ikke ugress nedenfra, men ovenfra med frø. Men moldvarpungene kommer til å holde ugresset borte.
Men så når man legger markduk under markstein er det for å forhindre frø fra å komme gjennom ovenfra og slå rot i jorden under? Jeg trodde det var motsatt, bl.a. for å forhindre frø og gress i å vokse gjennom nedenfra.

Claes Sörmland
P Plantarn skrev:
Men så når man legger markduk under markstein er det for å forhindre frø fra å komme gjennom ovenfra og slå rot i jorda under? Jeg trodde det var motsatt, bl.a. for å forhindre frø og gress å vokse gjennom nedenfra.
Nei, det har ingenting med ugress å gjøre, men dukens formål er å hindre materialer i å blande seg med hverandre over tiårene. Legger du f.eks. makadam på leire så "eter leiren opp" grusen over tid. Legger man finere materiale på grov makadam så renner det ned i hulrommene.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sandkassen er ikke så gøy om noen år og da skal den legges igjen. Da er det greit å slippe å tukle med å få opp den duken. Så jeg foreslår dukløst.
Jeg tenker at nettopp det er en grunn til å ha duk, for lettere å kunne ta opp sanden når det blir tid for å avvikle sandkassen...

Claes Sörmland
tveksamt tveksamt skrev:
Jeg tenker at akkurat det er en grunn til å ha duk, for lettere å kunne ta opp sanden når det vel blir dags å avvikle sandkassen...
Jeg håper bare det ikke finnes trær eller busker i nærheten. Jeg har hatt et lite helsike med å få bort gammel markduk som faller fra hverandre og er helt gjennomrotet av tre- og buskerøtter.

Hva skal TS gjøre når barna har gravd seg ned gjennom sanden og "skadet" markduken?
Mine barn fant en elkabel langt under sandkassen.

Når kassen skal avvikles sprer man bare ut det som er igjen av sanden, det er slik man håndterer en golfgreen.

Som TS skrev, dette er å gjøre enkle ting mer komplisert.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Hva skal TS gjøre når barna har gravd seg ned gjennom sanden og "skadet" markduken?
Mine barn fant en elkabel langt under sandkassen.

Når kassen skal avvikles sprer man bare ut det som er igjen av sanden, det er slik man tar vare på en golfgreen.

Som TS skrev, så er dette å gjøre enkle ting mer komplisert.

Protte
Akkurat i mitt tilfelle er det ingen risiko for at de kommer til verken Kina eller elkabler, på det meste nås berg hvis de er iherdige nok.

Helt riktig om komplikasjonen. Noen ganger unner man seg ;) På strak arm da, hva ville du gjort, 1, 2 eller noe annet? Med markduken som må.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.