1.910 lest ·
4 svar
2k lest
4 svar
Ekstra stolper eller limtre? (Tak til traktoren)
Hei! Nå skal jeg snart gå i gang med neste prosjekt og tenkte å sjekke om det går an å få noen gode ideer og tips herfra.
Tenkte å snekre sammen et tak til traktoren og bilen og funderer på om jeg skal ha stolper i midten eller bruke limtrebjelker. (Se bilde)
Stolpene lager jeg ved å lime sammen to 170 lekter.
Jeg har egentlig tre varianter:
1. Jeg bruker stolpene D og E og legger 220(1) lekter på disse for å bære opp taklektene.
2. Jeg tar bort stolpe E og legger en limtrebjelke fra H til B.
3. Jeg tar bort både stolpe D og E og legger limtrebjelke fra A til G og fra B til H.
Har egentlig tre vurderinger rundt disse variantene.
-Hvilken blir prisgunstigst vil dere si? Jeg tipper på første varianten? (Dog blir det muligens mer arbeid med ekstra fundamenter og stolper som skal lages)
-Fungerer alle variantene konstruksjonsmessig?
- Bør jeg gjøre på en helt annen måte?
Takk på forhånd!
Tenkte å snekre sammen et tak til traktoren og bilen og funderer på om jeg skal ha stolper i midten eller bruke limtrebjelker. (Se bilde)
Stolpene lager jeg ved å lime sammen to 170 lekter.
Jeg har egentlig tre varianter:
1. Jeg bruker stolpene D og E og legger 220(1) lekter på disse for å bære opp taklektene.
2. Jeg tar bort stolpe E og legger en limtrebjelke fra H til B.
3. Jeg tar bort både stolpe D og E og legger limtrebjelke fra A til G og fra B til H.
Har egentlig tre vurderinger rundt disse variantene.
-Hvilken blir prisgunstigst vil dere si? Jeg tipper på første varianten? (Dog blir det muligens mer arbeid med ekstra fundamenter og stolper som skal lages)
-Fungerer alle variantene konstruksjonsmessig?
- Bør jeg gjøre på en helt annen måte?
Takk på forhånd!
Hei! Ser at det var ca 1 år siden, men fikk du noen løsning? Jeg er i nesten de samme tankene. Traktor-carport i Sundsvall. 4 meter bred og der kommer problemene med skråtak og bæreevne for 4 meter bjelker. Skal man sage fra grantømmer eller legge tett med bjelker? Mitt skal stå mot vegg på maskinhall.
Planlegger du å bygge det slik at det kan komme snø fra maskinhalltaket ned på ditt nye skråtak?M Mac746 skrev:Hei! Ser at det var ca 1 år siden, men fikk du noen løsning? Jeg er i nesten samme tanker. Traktor-carport i Sundsvall. 4 meter bred og der kommer problemene med skråtak og bæreevne for 4 meter bjelker. Skal man sage fra granstokker eller legge tett med bjelker?
Mitt skal stå mot vegg på maskinhall.
Klikk her for å svare