Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu har jeg tilfeldigvis allerede tre fine takstoler fra et gammelt hønsehus med en helling på kanskje 40 grader. Snøsone: 2,5. Tenkt takbekledning: korrugert plåt.
Hvilken cc-avstand hadde takstolene når de var et hønsehus da?

Du burde jo kunne ha samme i det minste, de er jo allerede testet, sas ... :)

Om ikke annet kan det vel ikke være veldig vanskelig å lage 1-2 ekstra takstoler i nøyaktig samme modegang som de du har. Du har jo fasit foran deg liksom :)

• Liker
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
kulle
Vil man ha en oljeherdet board under plåt eller takstein så er det også der best med 600 eller 1200
Jobben blir enklere rett og slett

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nei, det var ingen spøk. Det kan rett og slett kreves i enkelte tilfeller.
Visst kan det kreves i enkelte tilfeller, men nå var det et temmelig spesifikt tilfelle som du svarte på med en blinkende smiley. Hvordan, om jeg får spørre, mente du at det skulle tolkes om ikke som en spøk?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hvilken cc-avstand hadde takstolene når det var et hønsehus da?

Du burde jo kunne ha det samme i det minste, de er jo allerede testet, sas ... :)
Det står fortsatt, men jeg er ikke på stedet, så kan ikke måle. Ville dog anslå at det er to rom som nok er 1200 eller deromkring og et smalere nærmest uthuset. Det står mot samme uthus som jeg fortsatt har tenkt å ha det hele mot, men på feil side...

Ettersom det meste er tilpasset 1200 cc så hadde jeg kjørt en ekstra takstol. Kapp isolasjon og annet. Morsommere kan man ha det.

Jeg forstår absolutt flere av fordelene med standardiserte bredder. Samtidig må jeg si at det er ett og annet svar i tråden som jeg synes hopper over de spesifikke omstendighetene vel fort nå; jeg er først og fremst interessert i takets bæreevne, ikke mulighetene til å smidig isolere eller sette plater. Det er vel ganske åpenbart at jeg snakker om en enklere konstruksjon der jeg vurderer å ta deler jeg allerede har og bygge noe som er rimelig funksjonelt uten å bygge på standardmål, eller?

Jeg er som sagt genuint overrasket over mangelen på tråder der eksempelvis høye cc-mål diskuteres. Store spennvidder, med beregninger om hvilken type bjelker eller bjelker som kreves for et visst spenn er vanlige, men andre slags variasjoner der man reduserer den ene variabelen for å øke en annen er mer uvanlige.

Jeg kan for eksempel forstå om man fraråder lave takvinkler i områder med snørike vintre, eller at man for et slikt tak under slike omstendigheter anbefaler kortere cc-avstand – ikke noe rart i det. Men at så få i motsatt situasjon ville være villige til å diskutere muligheten til å gå andre veien hadde jeg ikke trodd.

Så blir sikkert prosjektet så stort til slutt at det blir like greit å gjøre det ordentlig hvis det skal gjøres i det hele tatt. Tråden startet jeg ærlig talt delvis fordi jeg ikke kunne finne noe om spørsmålet uansett hvordan jeg googlet, ikke fordi jeg hadde langtgående planer om å gjøre dette. Så om ikke annet kan kanskje neste villbasse finne det enklere å finne argumenter mot en tilsvarende idé nå. :cool:

Mikael_L
Om du vil kan jeg sannsynligvis kjøre en beregning i programmet "takstolsboken" for å se hvilken dimensjonering det blir med ulike cc-mål.
Men programmet har dog bare å velge mellom 14° og 27° takvinkel, hvis jeg ikke husker feil.

Nå har jeg ikke dette installert på noen datamaskin for øyeblikket, så jeg må først finne installasjonsfilene og installere, deretter sjekke.

Spesielt når det bygges maskinhaller med bærende metallkonstruksjoner er det ikke uvanlig med veldig store cc-mål mellom takstolene, det kan være 4,5-6 meter ...
Og enten er de uisolerte eller isolerte med en annen metode enn de vanlige MU-ballene, så disse konstruksjonene får jo litt flere frihetsgrader.

Selv ser jeg den største grunnen til å øke cc på takstolene henger sammen med at man også ønsker større cc mellom loddrette bærende deler i veggene, så kraften føres rett ned uten behov for oppvekslinger.

• Liker
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Men det er vel sånn at man dimensjonerer takstolen etter snøsone, helling osv., samt en avstand på 120cm c-c.
Selvfølgelig kan man beregne andre c-c, men det gjør man ikke av den enkle grunnen at man pleier å ville ha c-c 120 der.
Skulle man sette en takstol fra en annen snøsone så kunne man endre avstanden mellom dem da.

• Liker
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
En takstol for cc1200 i snøsonen 1,5 fungerer like bra i cc600 og snøsonen 3 ...

• Liker
13th Marine
  • Laddar…
Mitt resonnerende, rett eller feil, var at med skikkelig helning på et blikktak glir all tung vårsnø av, så de potensielle lastene blir mindre enn et lavt skråtak, for hvilke man jo har samme cc-anbefaling. Så jeg ble litt overrasket når jeg ikke kunne google frem at noen andre hadde tenkt i lignende baner.
Jo da, det har man tenkt på i byggnormen, men det er nok ikke lett å google seg frem til dersom man ikke vet nøyaktig hva man leter etter. Taklutningen, blant annet, styrer valget av formfaktoren μ som sammen med et par andre variabler multipliseres med snølassets grunnverdi. Man kan ha flere forskjellige verdier på μ på samme tak.

Normene som styrer hvordan snø og vindlaster skal beregnes for en bygning er faktisk på ganske mange sider og det er ikke helt trivielt, i alle fall ikke for en bygning med litt mer komplisert geometri.

• Liker
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du vil kan jeg trolig kjøre en beregning i programmet "takstolsboken" for å se hvilken dimensjonering det blir med forskjellige cc-mål.
Men programmet har dog bare å velge mellom 14° og 27° takvinkel, om jeg ikke husker feil.
Takk, men det trengs ikke. Setter pris på tilbudet. (y)

Maskinhallreferansen er interessant, det er jo ikke uten at jeg har tenkt i den retningen også. Men da bygger man jo (nå for tiden) ofte med mye stålkonstruksjoner i begge retninger. Og som @justusandersson var inne på så fører store cc-avstander for eksempel til at det generelt ikke holder med vanlig råspont for å holde nede nedbøyningen mellom takstolene. Nå tenkte jeg meg egentlig ikke råspont, men bærelekt direkte på takstolene, men resonnementet er selvfølgelig det samme.

W witten skrev:
Normene som styr hvordan snø- og vindlaster skal beregnes for en bygning er faktisk på ganske mange sider og det er ikke helt trivielt
Det er jo opprørende at man ikke bare kan høfte litt. At lille My skal holde på og ødelegge så for en! ;)

Lille My er en ekte naturvitenskapsnerd.

• Haha
  • Liker
Fotografen og 2 andre
  • Laddar…
Mikael_L
Maskinhallreferansen er interessant, det er jo ikke uten at jeg har tenkt i den retningen også. Men da bygger man jo (nå for tiden) ofte med mye stålkonstruksjoner i både den ene og den andre retningen. Og som @justusandersson var inne på så fører store cc-avstander for eksempel til at det generelt ikke holder med vanlig råspont for å holde nede nedbøyningen mellom takstolene. Nå tenkte jeg meg riktignok ikke råspont, men bærelekter direkte på takstolene, men resonnementet er selvfølgelig det samme.
Når det gjelder maskinhallers stålkonstruksjon er det mye fordi det blir mye billigere å ta litt kraftigere stålprofiler og plassere dem med større avstand enn å plassere dem med cc600 eller cc1200 i veggene, og noe tilsvarende i taket. Og til dette kommer at det som regel også skal finnes mange brede porter, og det blir kronglete og dyrt å fikse mange overganger, når det like lett går å dimensjonere opp stålet så lett (og relativt billig).

Går man og kikker i gamle trebygninger i landbruket, er det veldig vanlig med solide cc-avstander på takstolene, de trengte jo ikke bry seg om målene på noe isoleringsplater, og ofte tok de ned ganske kraftige tømmerstokker fra skogen sin og gadd ikke holde på og klyve opp disse i smalere dimensjoner bare for deretter å måtte plassere dem tettere. :)

Når det gjelder muligheten til rett og slett å plassere takstoler med større cc-mål, er det ingen styrkeberegningsregel eller grense for dette.
Det finnes dog materialtekniske grenser, der for eksempel stål kan strekkes til grensen betydelig lenger enn tre.
Men hva man enn velger, vil det få ulike konsekvenser, både over og under selve takstolen. Man må ha en full forståelse av konstruksjonen før man kan velge helt optimalt. Men for mange mindre bygninger, opp til store villaer, er det ofte smartest å velge cc1200, men ikke alltid.

• Liker
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.