53.252 lest ·
15 svar
53k lest
15 svar
Ekspansjonsskrue - montering
Side 1 av 2
Jeg skal feste en stålbjelke i betongplaten og tenkte å bruke ekspansjonsskruer, så jeg kjøpte Biltemas 10x120mm i varmgalvanisert utførelse. Men jeg har aldri selv brukt ekspansjonsskruer før, så jeg har dårlig peiling på hvordan det fungerer. Skruene falt ikke direkte ned i hullene, jeg måtte slå ganske hardt. Men når jeg skal stramme mutterne ser det ikke ut til at skruene fester seg skikkelig i hullene. Verst er de hullene hvor jeg måtte slå skruene hardest ned i. Lurer litt på om betongen er for porøs...platen er 50 år og jeg vet at den har varierende kvalitet. Eller dårlig skruvkvalitet?
En skrue gikk opp ca 20mm, så jeg lettet på mutteren og banket den ned igjen. Den kanskje fester seg en anelse bedre etter det. Men ingen skrue suger helt fast. Jeg antar at skruen skal feste slik at man kan dra "veldig" hardt og ikke være "svampete".
-Hvor hardt skal man kunne stramme en 10mm skrue?
-Hvor langt skal skruen komme opp av hullet før den "hugger fast"?
Hjelp mottas med takk
En skrue gikk opp ca 20mm, så jeg lettet på mutteren og banket den ned igjen. Den kanskje fester seg en anelse bedre etter det. Men ingen skrue suger helt fast. Jeg antar at skruen skal feste slik at man kan dra "veldig" hardt og ikke være "svampete".
-Hvor hardt skal man kunne stramme en 10mm skrue?
-Hvor langt skal skruen komme opp av hullet før den "hugger fast"?
Hjelp mottas med takk
Du må ikke bore for dypt!
Skruens nedre del må ta i bunnen av hullet.
For å få skruen til å feste i hullet må du slå HARDT på den så den ekspanderer og sitter fast.
Skruens nedre del må ta i bunnen av hullet.
For å få skruen til å feste i hullet må du slå HARDT på den så den ekspanderer og sitter fast.
Ahhh...jeg boret et par cm dypere enn skruen...
Du mener altså at det er selve enden på skruen som skal ekspandere først ved at den presses/slås mot bunnen av hullet?
Jeg trodde det var den løse ringen i enden på skruen som låser fast skruen ved at den tar i hullet og krager ut over den koniske enden når man begynner å skru.
Feil altså?
Så hva gjør man nå da?
Prøver å skru ut skruene helt (om det går) og kjører ned kjemanker før man setter dem tilbake?
Du mener altså at det er selve enden på skruen som skal ekspandere først ved at den presses/slås mot bunnen av hullet?
Jeg trodde det var den løse ringen i enden på skruen som låser fast skruen ved at den tar i hullet og krager ut over den koniske enden når man begynner å skru.
Feil altså?
Så hva gjør man nå da?
Prøver å skru ut skruene helt (om det går) og kjører ned kjemanker før man setter dem tilbake?
62_an, du har gjort helt riktig. Men man skal også dunke ned dem så pass dypt så at man bare akkurat har noen gjengevarv igjen (ha mutter igjen så de ikke forsvinner).
Deretter «halkar månge bultar opp noen mm eller om man har uflaks, noen cm. Tar de aldri stopp så får du jo opp hele bulten og kan da begynne på nytt.
Hullene bør være rene så at man får ned bulten. Man kan også prøve å smøre konan litt lett så at bulten lettere glir inn og kiler i hylsan.
Deretter «halkar månge bultar opp noen mm eller om man har uflaks, noen cm. Tar de aldri stopp så får du jo opp hele bulten og kan da begynne på nytt.
Hullene bør være rene så at man får ned bulten. Man kan også prøve å smøre konan litt lett så at bulten lettere glir inn og kiler i hylsan.
Så du mener altså at man kan bore dypere enn hva man trenger?Mr_XXX skrev:
Om man må begynne om, er det ikke risiko for at hullet "slites ut" så festet blir enda dårligere?Mr_XXX skrev:
Eller om det funker, da kanskje man kan gjøre som jeg prøvde, dvs. om de følger med for langt, løsne muttern, slå ned igjen og begynne om?
Men smøre, blir ikke friksjonen også dårligere mot hullveggen da?
Sitter fast... Det var akkurat det jeg lurer på... Heco sier at deres 120x10 skal trekkes med 30Nm. Hvor mye Biltemas skal trekkes fremgår jo ikke. Men mine skruer følger med opp for betydelig mindre moment/kraft. Så jeg antar at de ikke sitter fast.anaitis skrev:
Jeg har brukt Biltemas expanderskruv til syll og de fungerte bra, jeg kanskje kasserte noen, husker ikke hvorfor. Det var helt ny betong, kanskje er betongen for porøs som du skriver (hvor er Tyresö?). Jeg dro "passende" og det var ingen problemer.
Medlem
· Funäsdalen
· 1 364 innlegg
Men hva skal jeg gjøre hvis det er et faktum at den ikke drar ordentlig?
Og det er ikke plass til flere hull i bjelken.
Å prøve å dra ut hele blir nok slitsomt, kanskje ikke mulig heller...
Hvor tynnflytende er kjemisk anker - er det mulig å få det kjemiske ankeret til å krype ned i glippen rundt skruen når den sitter på plass?
Andre ideer?
Og det er ikke plass til flere hull i bjelken.
Å prøve å dra ut hele blir nok slitsomt, kanskje ikke mulig heller...
Hvor tynnflytende er kjemisk anker - er det mulig å få det kjemiske ankeret til å krype ned i glippen rundt skruen når den sitter på plass?
Andre ideer?
Jeg ville snurret videre på mutterne til den enten fester seg eller kommer opp, kommer den opp kan du gjøre om prosedyren med en lett smøring på konen og eventuelt bende opp hylsen litt så den trenger i hullet mer og glipper litt mot bolten. Fester de seg likevel ikke kan du kjøpe kjemankampuller som du slipper ned i hullet før du slår ned expanderen (med eller uten hylse) (eller gjengestang) eller bare bruke epoksylim/kjemisk metall som man smører ned i hullet og så presser ned expanderen eller gjengestang. La det herde og trekk så mutrene.62_an skrev:Men hva skal jeg gjøre om det er et faktum at den ikke virkelig drar?
Og det finnes ikke plass for flere hull i bjelken.
Å forsøke å dra ut hele blir nok slitsomt, kanskje ikke heller mulig...
Hvor tynnflytende er kjemanker - går det an å få kjemankeret til å krype ned i glippen rundt skruen når den sitter på plass?
Andre ideer?
Skal bjelken bare ligge mot betongplate? Belastninger?
Ahh..jeg forstår...Maveric77 skrev:
Som jeg sa så sier Heco 30Nm (http://www.heco.se/trycksaker/PDFer/Pdf_katalog/Heco_kat_betonginf.pdf) og man kan vel anta iaf at Biltemas er noe lignende.
Jeg syntes 30Nm hørtes mye mer enn jeg kan dra skruene med. Riktignok så har jeg klart å få litt bedre feste litt høyere opp i hullene, men ikke så det blir stivt direkte.
Så jeg testet med en enkel momentnøkkel fra Biltema og man må dra ca 5-6kgm, som tilsvarer 50-60Nm før mutteren vrir seg.
Så da ser vel alt ut til å være i orden da?! Jeg syntes ikke det dro i det hele tatt! :blushing:
Eller det kanskje er på tide å skaffe ny momentnøkkel??
Jeg borer alltid så dypt at jeg kan slå i hele expanderen om jeg ikke skal ha den igjen. Du skal ikke gjøre det på ovenstående måte. Expanderen ekspanderer når du strammer mutteren og ikke ved at du slår den ned. Neste gang du skal feste noe i betong synes jeg at du skal prøve betongskruer som er grovgjengede. Du trenger å bore et mindre hull og ikke slå i noen bolt.anaitis skrev: