Hei,
Skal "dubb" ned armeringsjern i berg, tenkte å bruke 12mm jern med ekspanderbetong og 20mm hull. Jeg skal deretter støpe fundament for søyler til terrassen, men også fundament for en 50cm støttemur.
Testet noen hull i går og hadde problemer med å få i jernene. Først fylte jeg hullet en del og forsøkte å få i jernet, men det gikk ikke, så da måtte jeg raskt bore opp "blandingen", blande nytt (litt løsere) og holde i når jernene var på plass i stedet. Men det føles bedre å få i betongen først, deretter jernet og så toppfylle litt.
Hvor store hull burde jeg bore? Jeg kan jo gå ned i størrelse på armeringsjernene eller opp i størrelse på boret. Men borrstørrelsen => mer tid for hvert hull, ned i størrelse på jern => svakere konstruksjon.
Jeg er klar over at jeg kan bruke kjemiske ankere, men det er så forbannet dyrt. Det er 75 hull som skal til
Hvis jeg går for 12 mm jern og skal ha 14mm hull (størrelse på hull + 2mm) og borer 100 mm dypt, bør volumet som skal fylles bli 4,1 ml => det er 300 ml i en tube => maks 2 tuber. Men det føles ikke rimelig. Gunnebo sier riktignok 16mm hull og 3 tuber. I så fall er det jo lettere og tryggere å bruke festemassen. Tanker?
/ Viktor