Hei,

Skal "dubb" ned armeringsjern i berg, tenkte å bruke 12mm jern med ekspanderbetong og 20mm hull. Jeg skal deretter støpe fundament for søyler til terrassen, men også fundament for en 50cm støttemur.

Testet noen hull i går og hadde problemer med å få i jernene. Først fylte jeg hullet en del og forsøkte å få i jernet, men det gikk ikke, så da måtte jeg raskt bore opp "blandingen", blande nytt (litt løsere) og holde i når jernene var på plass i stedet. Men det føles bedre å få i betongen først, deretter jernet og så toppfylle litt.

Hvor store hull burde jeg bore? Jeg kan jo gå ned i størrelse på armeringsjernene eller opp i størrelse på boret. Men borrstørrelsen => mer tid for hvert hull, ned i størrelse på jern => svakere konstruksjon.

Jeg er klar over at jeg kan bruke kjemiske ankere, men det er så forbannet dyrt. Det er 75 hull som skal til :)

Hvis jeg går for 12 mm jern og skal ha 14mm hull (størrelse på hull + 2mm) og borer 100 mm dypt, bør volumet som skal fylles bli 4,1 ml => det er 300 ml i en tube => maks 2 tuber. Men det føles ikke rimelig. Gunnebo sier riktignok 16mm hull og 3 tuber. I så fall er det jo lettere og tryggere å bruke festemassen. Tanker? :)

/ Viktor
 
Endte opp med å bore 16mm hull til 12mm armeringen og anker-massen. Det blir nok litt dyrere, jeg tror ikke tre tuber kommer til å være nok, men det blir jo enklere enn å holde på med å blande masse betong for å holde det på plass. Dessuten hadde jeg nok trengt å øke en hel del i borstørrelse for å kunne kjøre ekspander og 12mm armeringsjern. 16mm hullene går raskt å bore. Det i kombinasjon med at anker-massen føles "bullet proof" gjør at jeg fortsetter med det :)
 
  • Liker
YuGi
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.