P
Jeg vil minnes at jeg har lest her på forumet at det skal finnes, men jeg kan ikke finne innlegget når jeg søker. Noen som vet?

P
Nå har jeg funnet en tokomponentsvariant, Cascosinol, hvis herderen finnes i mørkbrun eller brun, men det burde vel finnes en produsent som har vanlig trelim. Men brunt.

Er det ikke trelim du er ute etter? Lim skal jo liksom ikke synes og en limfuge skal være så tynn at den ikke synes. Synes limet har man gjort feil.

J
Ordne litt fint sagflis eller helst slipestøv fra eik og bland dette med trelim så har du det beste "eikefargede trelim" du kan finne.

ACME skrev:
Jeg vil huske at jeg har lest her på forumet at det skal finnes, men jeg kan ikke finne innlegget når jeg søker. Noen som vet?
Det er kanskje dette innlegget av marw77 du har sett:

"I mitt tilfelle eikefarget lim. Tverr så han jeg limte alt med hvitt før jeg fant en butikk som hadde eikefarget som jeg brukte for å fylle igjen glipe med"

http://www.byggahus.se/forum/golv/76303-ni-som-har-lagt-parkett-i-trappa.html#post901374

Finnes eikefarget snekkersparkel også :)

John J skrev:
Ordne litt fint sagflis eller helst slipestøv fra eik og bland dette med trelim så har du det beste "eikefargede trelim" du kan finne.
Jamenvisst, så gjorde vi i sløyden på skolen til og med! Funker også utmerket når man skal renovere utemøbler i teak/hardtre som har tørkesprekker.

P
Dr.Sofia skrev:
Det kanskje er dette innlegget av marw77 du har sett
Nei, tråden jeg tenker på er eldre (kanskje 1-2 år siden) og da ble det nevnt vanlig trelim i eikefarge. Marw77 ser ut til å ha brukt en type montagelim.

Jeg kjenner til tresparkel, schellack, smeltvoks, putty og alle de variantene, men det er ikke det jeg var nysgjerrig på. Vanlig hederlig PVAc trelim, men i brunt.
I 95% av tilfellene duger det med noe brunt lim (se bort fra møbel/finere snekkering) og da slipper man å søle med hvitlim og slipestøv.
Akkurat nå har jeg typisk nok vanskelig for å komme på noen spesifikke bruksområder, men mange ganger har både jeg og kollegaer ønsket at limet ikke var gråhvitt. Ifølge min hovleverandør har også andre kunder etterspurt nettopp dette.
Nå...det kan dreie seg om å f.eks. fylle opp en liten glipe mellom en kvartstav og en terskel, eller når man skal lime sammen rørrosetter av eik som ikke vil passe perfekt sammen.

Går bra å bryte PVAC-lim med for eksempel tonex.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.