Selv kom jeg frem til 6,3 kN så da er vi ganske nær hverandre. Hva har du for posisjoner for punktlastene?

S
c/c 1.2 m over 6 m bjelke på 3 støtte.

Samme som jeg. Hva fikk du for maks nedbøyning?

S
Total initial utbøyning 2.4 mm, total endelig utbøyning 4.4 mm.

Hvordan får du fram de tallene?

S
Orket ikke å regne på det for hånd med tabeller og superposisjon så jeg brukte et online bjelkeverktøy som bygger på FEM.

S
Beregninger for deformasjonskontroll med utregninger av initiale og endelige utbøyninger i mm og kN, inkludert spesifisering av antatt klimaklasse 3.

• Liker
Boan
  • Laddar…
Litt juks er det nok med FEM, men det forklarer de små forskjellene mot min utregning. Din er sikkert bedre.

S
haha, juks og juks vet jeg ikke men programmene er farlige for en som ikke forstår dem helt klart!

B
S scorp1on skrev:
Det er nok ingen fare om man dimensjonerer for klimaklasse 3, kmod =0.65. Det reduserer holdfastheten rett så mye utover sikkerhetsfaktorer.
snøsone 1.5 er det….

34
år med 145x45

B
S scorp1on skrev:
[bilde]
klimaklasse3? Er det det samme som snøsone? Er 1.5 her

B
J justusandersson skrev:
Selv kom jeg fram til 6,3 kN så da er vi ganske nær hverandre. Hva har du for posisjoner for punktlastene?
De ligger i ofase. 1.2m mellom takstolene altså

2.4
3.6
4.8

S
Snølastsone 1.5 tilsvarer snølast 1.5 kN/m2 på bakken som man deretter regner om til en snølast på taket med hensyn til blant annet hellingen.

Klimaklasser har å gjøre med treets fuktighetskvot: hvor mye det forventes å bli utsatt for nedbør og andre faktorer. Fuktighet påvirker treets styrke.

Senteravstand 1.2 m innebærer nettopp at de ligger på 1.2, 2.4, ... 6m avstand.

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
B
S scorp1on skrev:
Snøsone 1.5 tilsvarer snølast 1.5 kN/m² på bakken som man så regner om til en snølast på taket med hensyn til blant annet helningen.

Klima klasser har å gjøre med treets fuktighetsgrad: hvor hardt utsatt det antas å være mot nedbør og andre faktorer. Fuktighet påvirker treets styrke.

Senteravstand 1.2 m betyr nettopp at de ligger med 1.2, 2.4, ... 6m avstand.
precis, det var en fråga om var de var placerade, de är alltså två per 3 m fritt. Men kommer köra på en 56x225, sen limskruva den mot hammarbandet som är der nå, det har dog bøjet seg mye...

skulle tro takhellingen er ca 15-20,

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.