3.539 lest ·
16 svar
4k lest
16 svar
Egne taklister av celleplast
Side 1 av 2
Jeg har vurdert å lage egne taklister av cellplast med hjelp av en isopor-sag. Vi ønsker en "rett" modell av list, så det bør være mulig å få til formen bra. Det jeg er usikker på er om overflaten blir tilstrekkelig bra for at det skal bli pent. Jeg hadde tenkt å kjøpe XPS300 eller lignende, siden jeg ser for meg at de har bedre/finere struktur. Jeg har selv ikke brukt lister av polystyren/cellplast/isopor tidligere, så jeg vet ikke hvordan overflaten er på de listene som finnes å kjøpe.
Noen som har erfaring med lignende? Kan overflaten på skåret xps bli tilstrekkelig bra for at det skal bli pent som taklist? Holder det med "vanlig" cellplast (eps)?
/Samuel
Noen som har erfaring med lignende? Kan overflaten på skåret xps bli tilstrekkelig bra for at det skal bli pent som taklist? Holder det med "vanlig" cellplast (eps)?
/Samuel
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Kanskje off topic, men hvorfor tar dere ikke bare "ferdige" trælister?
Det finnes jo mange profiler å velge mellom.
Det finnes jo mange profiler å velge mellom.
Det er vel et berettiget spørsmål, synes jeg.KnockOnWood skrev:
Vi har ikke lykkes med å finne noen ferdig trelist i det utførelsen som vi vil ha (grunn 1).
Så fant jeg en list i riktig modell (trodde jeg) i celleplast, men det viste seg at den var for liten; altså riktig modell men i feil "skala". Før jeg merket at størrelsen var feil hadde vi begynt å tenke at det nok er et praktisk materiale for taklister. Det er lettkappet, veier lite og formbart ved ujevnheter (grunn 2).
Nå når jeg har begynt å vurdere egenproduksjon er det vanskelig å slippe den tanken (det er vel et lite kjennetegn for mange av oss som henger på dette forumet?)(grunn 3).
Siden det dreier seg om taklister til stort sett hele huset blir kostnaden for sagen liten (typ 7-8kr/lpm). Øvrig materialkostnad regner jeg med å havne på 3-5kr/lpm så totalen blir fortsatt betydelig lavere enn å kjøpe ferdig (grunn 4).
Dessuten får jeg muligheten til å kjøpe et nytt verktøy som jeg ikke har fra før (grunn 5).
Det er det jeg er bekymret for, og hvis det hadde vært vanlig cellplast (eps) så er jo cellene så store at det rimeligvis er et problem. Når det gjelder XPS er jo derimot cellene ikke like store. Det går jo til og med (ifølge en produktbeskrivelse jeg fant) å bruke sandpapir på XPS. I bildene til produktet https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe.01-aa&pi=821035&refKey=Rv_vHICQK er jo overflaten malt etter skjæring, men det går ikke å avgjøre hvordan finishen er.M mlkjhr skrev:
Det kommer ikke bli bra, selv om du har en nøyaktig jig å sage med vil du måtte jobbe mye med listen før den duger for montering. Du vil måtte slipe veldig mye. Og du vil ikke kunne lage lange deler heller, og å få mange korte deler til å bli lange fine lister tror jeg dessverre ikke på, det blir mange skjøter. Deretter må det sparkles og males før det blir noen som helst finish. Anbefaler ferdige lister, mye arbeid for ingenting.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 290 innlegg
De man kan kjøpe på f.eks. Hornbach og Bauhaus er vel folierte?
Det går sikkert an å få til, men jeg tror det er en risiko for at det blir en del pirk for å få til en bra finish.
Det går sikkert an å få til, men jeg tror det er en risiko for at det blir en del pirk for å få til en bra finish.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Hvordan skal listen egentlig se ut?
Kan du kanskje tegne en profil, med dimensjoner?
Kan du kanskje tegne en profil, med dimensjoner?
Hei,KnockOnWood skrev:
Det skal være en slik, men litt større.
http://www.moelven.com/se/Produkter...al/Produktguide---List/Taklist/Trapplist-078/
Det blir kanskje til å bestille fra et høvleri. Det skal uansett bestilles gerikter og gulvsokler, så kontakten finnes allerede. Den største drivkraften for å gjøre det selv er akkurat nå nysgjerrigheten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Oi, det var avansert, har aldri sett slik list faktisk.
Har selv stoppet ved svanehalslist, avansert nok for meg
Men jeg tror også at det blir vanskelig å frese for hånd i skumplast.
Men du kan jo prøve med en liten bit først, så det ikke blir for dyrt.
Men ville det ikke være mulig å bygge den opp med tre remser MDF-plate?
De finnes jo i tykkelser opp til 28 mm.
Men du kan jo prøve med en liten bit først, så det ikke blir for dyrt.
Men ville det ikke være mulig å bygge den opp med tre remser MDF-plate?
Ja, den er på sett og vis avansert, men det er bare rette snitt. Jeg har ikke tenkt å frese i celleplast men bare skjære remser og lime sammen.KnockOnWood skrev:
Oi, det var avansert, har aldri sett slik list faktisk.
Men du kan jo forsøke med en liten bit først, så det ikke blir for dyrt.
Men skulle det ikke gått an å bygge den opp med tre remser MDF-plate?
Godt tips om MDF. Det får jeg tenke på. Takk!