3.855 lest ·
2 svar
4k lest
2 svar
Duggpunkt og dampsperre med Jackon thermomur
Hei,
Jeg har nettopp bygget kjeller med thermomur 350. Ifølge Jackon og E&D kan man montere gips direkte mot isolasjonen på innsiden, noe jeg synes føles ubehagelig. Man skal heller ikke bruke dampsperre.
Thermomur 350 har 100mm isolasjon på utsiden, 150mm betong i midten og 100mm isolasjon på innsiden. Som jeg tenker, bør betongen holde en temperatur nær gjennomsnittet mellom inne- og utetemperaturen.
Varm og fuktig inneluft burde kunne trenge gjennom skjøtene på isolasjonen, kondensere på betongen og så renne tilbake inn og gjøre gipsplatene eller osb:en fuktig, noe som på sikt kan føre til mugg.
Er det noen her som kan dette og kan forklare hvor jeg resonerer feil.
/Fredrik
Jeg har nettopp bygget kjeller med thermomur 350. Ifølge Jackon og E&D kan man montere gips direkte mot isolasjonen på innsiden, noe jeg synes føles ubehagelig. Man skal heller ikke bruke dampsperre.
Thermomur 350 har 100mm isolasjon på utsiden, 150mm betong i midten og 100mm isolasjon på innsiden. Som jeg tenker, bør betongen holde en temperatur nær gjennomsnittet mellom inne- og utetemperaturen.
Varm og fuktig inneluft burde kunne trenge gjennom skjøtene på isolasjonen, kondensere på betongen og så renne tilbake inn og gjøre gipsplatene eller osb:en fuktig, noe som på sikt kan føre til mugg.
Er det noen her som kan dette og kan forklare hvor jeg resonerer feil.
/Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Betong er et hygroskopisk materiale som kan ta opp betydelige mengder fukt. Kondens i betong renner ikke tilbake. Tenk på alle eldre kjellervegger av betonghullstein som garantert ble utsatt for mye kondens. Så lenge man ikke kledde veggene innvendig med et fuktfølsomt materiale, gikk det bra. Dampsperrens primære oppgave er å forhindre kondens i materialer som ikke tåler det eller hvis funksjon forverres av det. Det er ikke aktuelt i denne typen konstruksjon.
Klikk her for å svare