Jeg har et tilsynelatende enkelt problem som har begynt å sette maur i hodet på meg.
Jeg har en støpt terrasse på 50m2 som på den ene siden støter til huset og på den andre siden ender en halv meter over bakken. Jeg kommer til å rive bort overflatelaget slik at det bare er betong igjen.
På terrassen vil jeg legge fliser. Hvordan fester jeg dryppblikket slik at vannet garantert renner over det og ikke under??
Jo, jeg kan jo helt enkelt skru fast blikket og deretter legge over et tynt våtskikt som jeg legger flisene på. Men dels tror jeg ikke flisene langs kanten vil sitte igjen når de bare skilles fra blikket med et tynt tetteskikt, dels vet jeg ikke om det er tilstrekkelig som tetting for at vannet ikke skal komme under blikket.
Hvordan i all verden gjør man det??? Takknemlig for alle svar!
(Jeg dobbeltpostet først i emnet "stenhus" men svar helst her.)
Jeg har en støpt terrasse på 50m2 som på den ene siden støter til huset og på den andre siden ender en halv meter over bakken. Jeg kommer til å rive bort overflatelaget slik at det bare er betong igjen.
På terrassen vil jeg legge fliser. Hvordan fester jeg dryppblikket slik at vannet garantert renner over det og ikke under??
Jo, jeg kan jo helt enkelt skru fast blikket og deretter legge over et tynt våtskikt som jeg legger flisene på. Men dels tror jeg ikke flisene langs kanten vil sitte igjen når de bare skilles fra blikket med et tynt tetteskikt, dels vet jeg ikke om det er tilstrekkelig som tetting for at vannet ikke skal komme under blikket.
Hvordan i all verden gjør man det??? Takknemlig for alle svar!
(Jeg dobbeltpostet først i emnet "stenhus" men svar helst her.)
Medlem
· Västra götaland
· 118 innlegg
Hvorfor ha en dryppbrett?
Send ut klinkeren 15 mm over kanten så drypper det fra den i stedet
Send ut klinkeren 15 mm over kanten så drypper det fra den i stedet
Du bør droppe blekket helt og holdent!
Nei, jeg tror nok at vannet ville renne rundt på undersiden. Dessuten ville det ikke blitt så vakkert og stor risiko for at kllinkersplatene som stakk ut, gock i stykker med tiden.
Kan det virkelig være så vanskelig å få på plass en dryppplate?
Kan det virkelig være så vanskelig å få på plass en dryppplate?
Nei, det er ikke vanskelig å få på plass en dropplate, men jeg er tvilende til om den gjør noen forskjell.
Men hvis du absolutt vil ha en, kan du det!
Men hvis du absolutt vil ha en, kan du det!
Hvis du forsto meg riktig og jeg deg, så antar jeg at du også har koblet platen til eksisterende? Hvis det er tilfellet, burde du jo ikke trenge dryppplate overhodet? Jeg anbefaler imidlertid ikke at du støper inn gammel plate i platen?
Forsto ikke helt det der med "i befintligt"?
Jeg skal sette på en ny plate, men spørsmålet er hus. Må jeg støpe et til lag betong bare for å støpe inn den nye dryppplaten? (Håper ikke, mye jobb bare for å få på plass en plate.)
Jeg skal sette på en ny plate, men spørsmålet er hus. Må jeg støpe et til lag betong bare for å støpe inn den nye dryppplaten? (Håper ikke, mye jobb bare for å få på plass en plate.)
Nei det trenger du ikke om jeg forstår riktig? Bilde er alltid å foretrekke for mer korrekte svar.
Jo jeg forstår at jeg burde skaffe et bilde. Skal prøve. Men situasjonen er enkel. Betongplate som er 30 cm tykk og slutter rett ut i luften. Hvordan fester jeg dryppbeslaget? Legger den oppå platen, stikkende ut over kanten og skrur fast? Med noe tettesjikt oppå?
Vet ikke om det er nok for å forstå?
Vet ikke om det er nok for å forstå?
Skal du ha noe over platen? Typ regel eller glassparti?
Bare fliser. (Det finnes et rekkverk også, men det er festet på ytterkanten av betongplaten.)
Oppå betongplaten skal det altså bare være fliser. (Andre siden av betongplaten er festet i huset, men der tror jeg alt er under kontroll.)
Oppå betongplaten skal det altså bare være fliser. (Andre siden av betongplaten er festet i huset, men der tror jeg alt er under kontroll.)
Der du har platen forankret i ´´eksisterende´´ hus bør alt være ok.. Men der du legger flisene forstår jeg nå deg med dryppbeslag/dryppkant. Jeg hadde valgt å feste beslaget med passende innfesting og tetning OM jeg nå skulle ha dryppbeslag der! Jeg hadde isteden valgt å ikke ha noe der, og isteden fortsatt ned et stykke med flisene!
Ja, du har sikkert rett i at et alternativ er å fortsette ned med klinker. Jeg burde kanskje tenke mer på det, men det er av estetiske grunner jeg ikke liker den løsningen.
Om jeg nå skrur fast plata og legger et tynt tetningssjikt på noen millimeter oppå, er det ikke risiko for at den ytterste klinkeren løsner? Den er jo da i praksis limt på en plate, med bare et tynt tetningssjikt imellom.
Lurer også på tetningssjiktet. Vil det ikke sprekke opp der tetningssjiktet går fra betongplate til plate?
Bekymrer jeg meg unødvendig?
Om jeg nå skrur fast plata og legger et tynt tetningssjikt på noen millimeter oppå, er det ikke risiko for at den ytterste klinkeren løsner? Den er jo da i praksis limt på en plate, med bare et tynt tetningssjikt imellom.
Lurer også på tetningssjiktet. Vil det ikke sprekke opp der tetningssjiktet går fra betongplate til plate?
Bekymrer jeg meg unødvendig?