Sitter og vurderer og trenger litt innspill!
Har kjøpt et Willab Garden Green Room Wall Elegant med 60 cm mur, 312x464 cm, 14,6 m2. Jeg har tenkt å sette murbekledning av granitt både utvendig og innvendig. Grunnen blir 10 cm støpt plate.
Valg 1: Lage forskaling for vegg 60 cm og støpe 7 cm tykk vegg. Trekke opp 10 mm armering fra platen hver 30. cm og deretter horisontal 10 mm tre steder rundt om. Så 6150 på begge sider. Deretter grovbetong C25/C30. Dette blir jo sterkest, men drar avgårde i arbeidstid og kostnad for forskalingsmateriale (ganske dyrt, 3.000 kr for kryssfinér og 3.000 kr for lekter). Betongen koster ca. 2.000 kr med armering 2.000 kr. Totalt ca. 10.000 kr.
Valg 2: Mure med 75 mm Weber lecablokker. Har not og fjær men ingen horisontal forankring. 3 blokker oppå hverandre og så drivhus på sammen med 80+80 kg murbekledning (kan forsterke også over skjøtene). Kan jo trekke opp armering på samme måte fra platen for å møte hullene i blokkene. Men er det i det hele tatt en ide? Kostnad ca. 3.000 kr.
Valg 3: Mange vil nok foreslå tegl, men vår kjellermur skal få murbekledning til våren, så det ville vært flott med granitt også på drivhuset...
Alle tanker mottas med takk!
MvH Jocke
Har kjøpt et Willab Garden Green Room Wall Elegant med 60 cm mur, 312x464 cm, 14,6 m2. Jeg har tenkt å sette murbekledning av granitt både utvendig og innvendig. Grunnen blir 10 cm støpt plate.
Valg 1: Lage forskaling for vegg 60 cm og støpe 7 cm tykk vegg. Trekke opp 10 mm armering fra platen hver 30. cm og deretter horisontal 10 mm tre steder rundt om. Så 6150 på begge sider. Deretter grovbetong C25/C30. Dette blir jo sterkest, men drar avgårde i arbeidstid og kostnad for forskalingsmateriale (ganske dyrt, 3.000 kr for kryssfinér og 3.000 kr for lekter). Betongen koster ca. 2.000 kr med armering 2.000 kr. Totalt ca. 10.000 kr.
Valg 2: Mure med 75 mm Weber lecablokker. Har not og fjær men ingen horisontal forankring. 3 blokker oppå hverandre og så drivhus på sammen med 80+80 kg murbekledning (kan forsterke også over skjøtene). Kan jo trekke opp armering på samme måte fra platen for å møte hullene i blokkene. Men er det i det hele tatt en ide? Kostnad ca. 3.000 kr.
Valg 3: Mange vil nok foreslå tegl, men vår kjellermur skal få murbekledning til våren, så det ville vært flott med granitt også på drivhuset...
Alle tanker mottas med takk!
MvH Jocke
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
De blir ganske tykk med armering i veggen. Du bør ha minst 20mm overdekning med betong over armering ellers finnes det en risiko for at fukt trenger inn til armeringen slik at den begynner å ruste og sprekker betongen. Så blir det overkill med så mye armering. Enten kan du droppe mattene og legge tettere med de horisontale jernene typ c/c 150. Eller dropper du de horisontale jernene og legger matte på en side av de stående jernene. Begge alternativene holder pluss at det blir billigere. Husk å legge b-jern (et armeringsjern som du bøyer i 90') i hjørnene bare så du binder sammen veggene med hverandre 
Ja, jeg tok bort nettet da det bygger 12 mm mot vanlige 10:er. 10+10 i de vertikale pluss 10 i tre varv føles fornuftig. Da får jeg akkurat 20 mm på hver side. Dessuten 20x20 cm nettruter med 10 mm i stedet for 15x15 cm med 6 mm.S Snickarkirre skrev:Det blir ganske tykt med armering i veggen. Du bør ha minst 20mm betongoverdekning over armering, ellers er det fare for at fukt trenger inn til armeringen og den begynner å ruste og sprekker betongen. Så blir det overkill med så mye armering. Enten kan du droppe mattene og legge tettere med de horisontale jernene, typ c/c 150. Eller du dropper de horisontale jernene og legger matte på én side av de stående jernene. Begge alternativene holder og det blir billigere. Husk å legge b-jern (et armeringsjern som du har bøyd i 90') i hjørnene så du binder sammen veggene![]()
Litt bekymret for å holde toleransene bare. Har ikke så mye klaring, så formen må være stabil selv på 80 cm høyde fra sålen...
Jeg vil jo helst ha så stor innendørsflate som mulig, derav betongS sinuslinus skrev:
7 cm betong
1,5 cm kant på murbekledningen som tynnest i kanten, innvendig og utvendig gir 3 cm.
Natursteinsfiks, innvendig og utvendig gir ca 1 cm.
Der er mine 11 cm
Går jeg opp til Leca 15 cm for eksempel er jeg på 19 cm og mister 1,25 kvadratmeter i drivhuset
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Okei ja da burde det være rolig! Det finnes 20mm armeringsdistanser å kjøpe spikrer du slike i formen og så fester armeringen i dem så holder det jo målene 
Klikk her for å svare