P
Sitter og vurderer og trenger litt innspill!

Har kjøpt et Willab Garden Green Room Wall Elegant med 60 cm mur, 312x464 cm, 14,6 m2. Jeg har tenkt å sette murbekledning av granitt både utvendig og innvendig. Grunnen blir 10 cm støpt plate.

Valg 1: Lage forskaling for vegg 60 cm og støpe 7 cm tykk vegg. Trekke opp 10 mm armering fra platen hver 30. cm og deretter horisontal 10 mm tre steder rundt om. Så 6150 på begge sider. Deretter grovbetong C25/C30. Dette blir jo sterkest, men drar avgårde i arbeidstid og kostnad for forskalingsmateriale (ganske dyrt, 3.000 kr for kryssfinér og 3.000 kr for lekter). Betongen koster ca. 2.000 kr med armering 2.000 kr. Totalt ca. 10.000 kr.

Valg 2: Mure med 75 mm Weber lecablokker. Har not og fjær men ingen horisontal forankring. 3 blokker oppå hverandre og så drivhus på sammen med 80+80 kg murbekledning (kan forsterke også over skjøtene). Kan jo trekke opp armering på samme måte fra platen for å møte hullene i blokkene. Men er det i det hele tatt en ide? Kostnad ca. 3.000 kr.

Valg 3: Mange vil nok foreslå tegl, men vår kjellermur skal få murbekledning til våren, så det ville vært flott med granitt også på drivhuset...

Alle tanker mottas med takk!

MvH Jocke
 
P
Det blir å forme og støpe med betong i to omganger. Leca blir for ustabilt.
 
De blir ganske tykk med armering i veggen. Du bør ha minst 20mm overdekning med betong over armering ellers finnes det en risiko for at fukt trenger inn til armeringen slik at den begynner å ruste og sprekker betongen. Så blir det overkill med så mye armering. Enten kan du droppe mattene og legge tettere med de horisontale jernene typ c/c 150. Eller dropper du de horisontale jernene og legger matte på en side av de stående jernene. Begge alternativene holder pluss at det blir billigere. Husk å legge b-jern (et armeringsjern som du bøyer i 90') i hjørnene bare så du binder sammen veggene med hverandre (y)
 
  • Liker
Anonymiserad 184001
  • Laddar…
P
S Snickarkirre skrev:
Det blir ganske tykt med armering i veggen. Du bør ha minst 20mm betongoverdekning over armering, ellers er det fare for at fukt trenger inn til armeringen og den begynner å ruste og sprekker betongen. Så blir det overkill med så mye armering. Enten kan du droppe mattene og legge tettere med de horisontale jernene, typ c/c 150. Eller du dropper de horisontale jernene og legger matte på én side av de stående jernene. Begge alternativene holder og det blir billigere. Husk å legge b-jern (et armeringsjern som du har bøyd i 90') i hjørnene så du binder sammen veggene (y)
Ja, jeg tok bort nettet da det bygger 12 mm mot vanlige 10:er. 10+10 i de vertikale pluss 10 i tre varv føles fornuftig. Da får jeg akkurat 20 mm på hver side. Dessuten 20x20 cm nettruter med 10 mm i stedet for 15x15 cm med 6 mm.

Litt bekymret for å holde toleransene bare. Har ikke så mye klaring, så formen må være stabil selv på 80 cm høyde fra sålen...
 
S
Du kan gjøre veggen tykkere så blir det enklere å mure. Du trenger ikke lage muren med minimumstykkelse for å matche drivhusrammen.
 
P
S sinuslinus skrev:
Du kan gjøre veggen tykkere så blir det enklere å mure. Du trenger ikke gjøre muren med minstykkelse for å matche drivhusrammen.
Jeg vil jo helst ha så stor innendørsflate som mulig, derav betong :) Har 10-11 cm helst å bevege meg på.

7 cm betong
1,5 cm kant på murbekledningen som tynnest i kanten, innvendig og utvendig gir 3 cm.
Natursteinsfiks, innvendig og utvendig gir ca 1 cm.

Der er mine 11 cm :(

Går jeg opp til Leca 15 cm for eksempel er jeg på 19 cm og mister 1,25 kvadratmeter i drivhuset :(
 
Okei ja da burde det være rolig! Det finnes 20mm armeringsdistanser å kjøpe spikrer du slike i formen og så fester armeringen i dem så holder det jo målene (y)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.