For noen år siden drenerte vi om huset og la Platon matte på grunnmuren!
En dreneringsbrønn ble satt med en pumpe som pumper dreneringsvannet over til den nærliggende gamle overvannsbrønnen! Pumpen går ca. 10 sek 2 ganger/minutt! Høres mye ut men alt har fungert bra hittil, men når jeg skulle rense dreneringsbrønnen oppdaget jeg at etter hver gang pumpen går, kommer det en del vann tilbake via det ene dreneringsrøret!
Kan det være noen form for tilkobling fra den gamle overvannsbrønnen til dreneringsrøret som de har oversett da de drenere om huset?
Hva kan man gjøre?
Mvh
Lars
En dreneringsbrønn ble satt med en pumpe som pumper dreneringsvannet over til den nærliggende gamle overvannsbrønnen! Pumpen går ca. 10 sek 2 ganger/minutt! Høres mye ut men alt har fungert bra hittil, men når jeg skulle rense dreneringsbrønnen oppdaget jeg at etter hver gang pumpen går, kommer det en del vann tilbake via det ene dreneringsrøret!
Kan det være noen form for tilkobling fra den gamle overvannsbrønnen til dreneringsrøret som de har oversett da de drenere om huset?
Hva kan man gjøre?
Mvh
Lars
Når du skriver dreneringspumpe, mener du pumpesump? Vet ikke om den du har har tilbakeslagsventil, ellers hvis det er fryserisiko pleier man å bestille en pumpe uten tilbakeslagsventil. Ellers virker det merkelig at den stopper på grunn av for mye vann, for det burde den klare. Vet du om du kan ta opp pumpen fra brønnen?L larsakeni skrev:Fikk for ca 10 år siden drenert om huset og satte platonmatte på kjellerveggene! En dreneringsbrønn med pumpe som pumper dreneringsvannet til nærliggende gamle overvannsbrønn ble satt inn! Etter den store mengden regn i sommer har pumpen stoppet flere ganger og brønnen blitt full! Har nå oppdaget at hver gang pumpen går, kommer det en hel del tilbake fra det ene dreneringsrøret i dreneringsbrønnen!
Kan det være slik at det finnes noen slags forbindelse fra overvannsbrønnen ned til dreneringsrøret som firmaet som utførte jobben ikke har tettet til? Det må jo i så fall også innebære at når det regner mye så renner det en del fra overvannsbrønnen ned i dreneringen? Og det er derfor pumpen ikke klarer å håndtere det og stopper? Hva kan man gjøre med det?
Alle tips mottas!
Mvh
Lars
Har hatt oppe pumpen noen ganger gjennom årene og renset brønnen som de sa man skulle gjøre! Jeg mener pumpbrønn som dreneringsrørene er tilkoblet! Kommer ett fra hver retning! I pumpbrønnen sitter pumpen som pumper over vannet til nærliggende overvannsbrønn og hver gang det har pumpet kommer det mer vann fra det ene dreneringsrøret nede i pumpbrønnen!V växelventil skrev:Når du skriver dreneringspumpe mener du pumpebrønn? Vet ikke om den du har har tilbakeslagsventil ellers hvis det er fryserisiko pleier man å bestille en pumpe uten tilbakeslagsventil. Ellers virker det rart at den stopper på grunn av for mye vann for det burde den klare. Vet du om du kan ta opp pumpen fra brønnen?
Det høres vrient ut. Spørsmålet er om problemet ligger i selve pumpen og at den ikke orker å pumpe lenger på grunn av at den begynner å bli slitt og at problemet har oppstått nå men tidligere har den fungert bra og at du ikke har merket noe tidligere.L larsakeni skrev:Har hatt oppe pumpen noen ganger i løpet av årene og renset brønnen som de sa man skulle gjøre! Jeg mener pumpebrønn som dreneringsrørene er tilkoblet til! Kommer ett fra hver retning! I pumpebrønnen sitter pumpen som pumper over vannet til nærliggende overvannsbrønn og hver gang det er pumpet kommer det mer vann fra det ene dreneringsrøret nede i pumpebrønnen!
Får innrømme at jeg har syntes at pumpen har gått veldig ofte i motsetning til naboenes som har lignende system! Har byttet pumpe som gikk i stykker en gang, men den gamle gikk like ofte som denne! Siden vannet jeg sikter til kommer fra dreneringsrøret nede i brønnen, kan det vel ikke skyldes pumpen?V växelventil skrev:
ja mange start og stopp sliter på pumpen. Har det regnet mer enn normalt hos dere? Det kan jo være det som er årsaken til at systemet ikke henger med, ellers vet jeg ikke hva det ellers kan komme av.L larsakeni skrev:Får vel innrømme at jeg har syntes at pumpen har gått veldig ofte i motsetning til naboens som har lignende system! Har byttet pumpe som ga opp en gang, men den gamle gikk like ofte som denne! Siden vannet som jeg refererer til kommer fra dreneringsrøret nede i brønnen, kan det vel ikke komme av pumpen?
Det kan bety bety at det ene dreneringsrøret er tilkoblet et større underjordisk vannreservoar enn det andre, altså en mer vannfylt grusgrav som dreneringsledningen ligger i.L larsakeni skrev:
Men det kan også bety at overvannsbrønnen som dere pumper til har en utgående ledning som lekker vann tilbake til dreneringsledningens grusgrav. Kanskje er utgående ledning en gammel sprukket betongrørssak?
Det ser ut som krøken til utløpet er høyere enn oppvaskmaskinens slange. Juster slik at oppvaskmaskinslangen blir høyere og utløpet blir lavere (den andre krøken tas bort og kun 90° inn i veggen brukes)
Klikk her for å svare