Hei!
Noen som har hørt om dette.
Jeg har til hensikt å bygge et uterom med en balkong oppå.
Her er et eksempelbilde så dere vet hva jeg vil gjøre.
En moderne enebolig med et uterom og balkong med glassrekkverk. Uterommet har store vinduer, og balkongen fungerer som tak.
Balkongen vil ha terrassebord og uterommet vil bygges på en støpt plate.
For at regnet skal ta veien et sted når det har rent mellom terrassebordene, har jeg vurdert noe som kalles "under deck drainage system".
Er det noen som vet hva det heter på svensk og har dere noen erfaring med det?
Eller har dere kanskje løst det på en annen måte, så tar jeg gjerne imot forslag, hvordan ville dere gjort det? :)
Slik ser "under deck drainage system" ut.
Bilde av et under-deck dreneringssystem under en trebalkong. Strukturene er synlige og er designet for å lede vannet bort fra området over.
Mvh
Mikael
 
  • Liker
anthorne
  • Laddar…
Plåttak under trallen og en takrenne kanskje.
 
Absolutt! Har du noe tips om hvordan man gjør med blikkenslagertaket ved stolpene sånn at vannet ikke skal lekke inn?
 
Dessverre ikke. Men kan jo bygge så stolpene ikke går gjennom taket. Så monteres rekkverket i stolpesko (type).
 
Jeg hadde bygget uterommet med et ordentlig papptak, og satt en form for stolpejern gjennom pappen. Kan ikke tenke meg at det skulle være noen problemer med å få det tett. Deretter er det bare å bygge en rammeverk oppå som skrus i stolpejernene.
 
Tenker på noe lignende da jeg vil regnbeskytte under eksisterende balkong og på sikt bygge terrassebord og vegger. Min første tanke var å spenne opp armert plastpresenning mellom bjelkene, men nå heller det mot å montere korrugert plasttak nedenfra i stedet og lede bort det med et nedløpsrør montert på bjelken som bjelkene hviler på.

3D-modell av en balkongkonstruksjon med presenning mellom bjelker, viser helling og uteplass under balkong, designet for regnvannsavledning.
Første alternativ


Andre alternativ bilder nedenfor:
3D-tegning av terrasseunderlag med bjelker og bølgete plasttak for regnvannshåndtering, med etiketter for balkongplassering og utløp.
ulike mål på bjelker som ligger 1 cm lavere for hver bjelke for å skape fall
Diagram av konstruksjon under balkong som viser armerte plastplater montert mellom bjelker i fall med dimensjoner 45x45, 45x70, 45x90.

nedløpsrør montert på bjelken nederst
En skisse av et underbygg under en balkong med korrugerte plastplater og et nedløpsrør for å lede regnvann bort.
 
Sist redigert:
Hvordan får du tett mellom takbjelken og plasttaket?

Føles som en risiko for lekkasje der imellom.
 
A A.G skrev:
Hvordan får du tett mellom takbjelken og plasttaket?

Det føles som en risiko for lekkasje derimellom.
Med presenningen var planen å sette den på bjelkene slik at jeg kan lede ut vannet over bjelken, men for alternativ to vurderer jeg akkurat nå å ha et nedløpsrør på innsiden av bjelken, kanskje ikke det mest optimale... tar gjerne flere ideer på hvordan man kan gjøre det.
 
Vi har råsont å siden et plåttak og siden trall på det.
 
Mistenker at alt blir lettere når man bygger helt fra begynnelsen med alt i tankene, alt blir straks mer komplisert når man allerede har balkongen bygget og vil kunne ha et uterom under i ettertid.
 
anthorne anthorne skrev:
Mistenker at alt blir lettere når man bygger helt fra starten med alt i tankene, alt blir straks mer komplisert når man allerede har balkongen bygget og vil kunne ha et uterom under i ettertid.
Hei,
Står overfor lignende problem. Ville vært interessant å høre hva du gjorde og hvordan det gikk. Kjørte du alternativ 2?
 
D Danielkh skrev:
Hei,
Står overfor lignende problem. Ville vært interessant å høre hva du gjorde og hvordan det gikk. Kjørte du alternativ 2?
Dessverre har vi ikke gjort noe i det hele tatt, men fokusert på andre prosjekter så lenge.. men jeg er fortsatt interessert i en fornuftig løsning på problemet om noen sitter på en slik.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.