Vår varmepumpe står i et utgravd hull i kjelleren på kanskje 1x1 meter. Det har kommet vann en eller to ganger på fire år.

Nå har vi installert en ny vp og da Nibe tydeligvis serviceres fra forsiden, fikk jeg tipset om å utvide hullet, noe jeg gjorde før pumpen ble installert (for å unngå støv når den nye vp var på plass).

Tanken er et av to alternativer:
1. Når det er tørrere og ikke trekker inn vann så mure opp gulv og kanter med en bøtte nedsenket og faststøpt i det ene hjørnet. Ha fall dit og enkelt kunne senke ned en dreneringspumpe.

2. Når det er tørrere og ikke trekker inn vann så mure opp gulv og kanter men uten nedsenket bøtte. I stedet male noen lag tetningsmiddel så det skapes et tett hull/grop der vannet ikke trekker inn.

Hva tror dere er å foretrekke og hvis dere har bedre ideer så tas de gjerne imot 😀

Takk på forhånd.

• Hull i kjellergulv med steiner og et borverktøy foran, ved siden av en vegg med flekker.
  • En varmepumpe installert i et utgravd hull i en kjeller med synlig vannansamling på gulvet. Rør og en trykktank vises i bakgrunnen.
  • Varmepumpe i en kjeller med et utgravd hull fylt med vann, omgitt av betonggulv.
Tettesjikt vil aldri tette, så glem det. Grav ut en grop, sett ned en bøtte eller balje som en pumpe får plass i, med mange hull i sidene. Så støp et lavere plan foran VP og en luke som lett kan åpnes.

• Liker
Anonymiserad 168520 og 2 andre
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Tettesjikt vil aldri tette, så glem det. Grav ut et hull, sett ned bøtte eller balje som en pumpe får plass i, med mange hull i sidene. Så støp et lavere plan foran VP og en luke som kan åpnes lett.
Hei,

Takk for svar.

Mener du at du har laget hull i bøtta for å få inn vann (blir typ drenerende) men en dykkerpumpe i? Min tanke var ikke å lage hull i bøtta for å få opp mindre vann som må pumpes bort, men kanskje jeg tenker feil?

Lekkasjen kommer fra underjorden. hvordan har du ellers tenkt med å få vann i en krukke/bøtte der og evt pumpe ut.

J jonaserik skrev:
Lekkasjen kommer fra undergrunnen. hvordan har du ellers tenkt med å få vann i en krukke/bøtte der og eventuelt pumpe ut.
Vannet kommer nedenfra når det er veldig vått i bakken. Trenger opp gjennom betongen der det er 20 cm dypere enn resten av kjellergulvet ja.

Men med noen hull i den nedsenkede bøtta/spannet så blir det som en delvis drenering av fuktigheten under kjellergulvet jo. Bare det ikke leder til noen setninger dersom vannet pumpes bort.

Hva tror du?

Glem det med noen setning, trolig har huset stått i mange år og står fortsatt. Så hvor ofte du må pumpe var en annen sak, men som vi ser stiger nivået høyt og er sikkert likt under hele gulvet. Når man lager en grop så samles det der først. Har du noe avløp ved siden av, kanskje en pumpe konstant der med et dypere hull ned og en slange til avløpet. Har du eget avløp så bør det ikke pumpes dit, men bort på et annet sted. Men alt må du avgjøre selv.

L Luftskeppet skrev:
Vår varmepumpe står i et utgravd hull i kjelleren på kanskje 1x1 meter. Det har kommet vann en eller to ganger på fire år.

Nå har vi installert en ny varmepumpe, og da Nibe tydeligvis blir servert forfra så fikk jeg tipset om å utvide hullet, noe jeg gjorde før pumpen ble installert (for å unngå støv når den nye varmepumpen var på plass).

Tanken er ett av to alternativer:
1. Når det er tørrere og ikke kommer inn vann, mure opp gulv og kanter med en bøtte nedsenket og faststøpt i det ene hjørnet. Ha fall dit og enkelt kunne senke ned en dreneringspumpe.

2. Når det er tørrere og ikke kommer inn vann, mure opp gulv og kanter, men uten nedsenket bøtte. I stedet male noen lag tettesjikt slik at det skapes et tett hull/grop hvor vannet ikke kommer inn.

Hva tror dere er å foretrekke, og hvis dere har bedre ideer, tas de gjerne imot 😀

Takk på forhånd.
Nå vet jeg ikke hvordan du bruker kjelleren din, men jeg ville definitivt slått to fluer i en smekk og satt inn en pumpe med flottør som startet på et lavere nivå enn underkanten av platen.
Det trenger ikke være skade i seg selv med fukt i kjellergulvsplate og vegger, men alt vann i kontakt med plate og vegger ledes kapillært i gulv/vegg ganske lange avstander, og skaper en fuktigere kjeller. Så altså makadam og bøtte med masse hull i for å få inn så mye vann som mulig i pumpegropen. Jeg ville kanskje avsluttet øverst med fiberduk og EPS-betong for å få litt isolerende effekt. Deretter koble pumpevannet til overvannssystemet eller stenkiste. Er det mindre vann ville jeg kanskje vurdert å koble til avløpet, selv om det ikke er regelriktig..//

• Liker
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Glem det med noen setninger, trolig har huset stått i mange år og står fortsatt. Så hvor ofte du må pumpe var en annen sak, men som man ser stiger nivået høyt og er sikkert likt under hele gulvet. Når man lager en grop samler det seg der først. Har du noe avløp i nærheten, kanskje en pumpe konstant der med et dypere hull ned og en slange til avløpet. Har du eget avløp bør det ikke pumpes dit, men bort et annet sted. Men alt må du avgjøre selv.
Har brønn ved siden av så akkurat som du skriver, tenkte jeg å pumpe med slange til den.

Ja, det har stått her i 160 år.

Men da mener du også at jeg skal bore hull i bøtta jeg senker ned før støpingen for å pumpe fra?

Takk for svar.

P pette skrev:
Nå vet jeg ikke hvordan du bruker din kjeller, men jeg ville definitivt slått to fluer i en smekk og satt inn en pumpe med flottør som startet på et lavere nivå enn underkant plate.
Det trenger ikke være skade i seg selv med fukt i kjellergulvplate og vegger, men alt vann i kontakt med plate og vegger ledes kapillært i gulv/vegg ganske lange strekker, og skaper en fuktigere kjeller. Så altså singel og bøtte med masse hull i for å få inn så mye vann som mulig i pumpegrop. Jeg hadde nok kanskje avsluttet øverst med fiberduk og epsbetong for å få litt isolerende virkning. Deretter koble pumpevannet til overvannssystem evt stenkiste. Er det mindre vann ville jeg kanskje vurdert å koble på spillvannet, selv om det ikke er regelrett..//
Ja, akkurat så jeg tenker.

Okei. Da skal jeg gjøre slik for å hjelpe platen være litt tørrere fremover.

Takk!

L Luftskeppet skrev:
Ja, akkurat så jeg tenker.

Okei. Da skal jeg gjøre så for å hjelpe platen være litt tørrere fremover.

Takk!
Absolutt. Det er faktisk ikke helt uvanlig med dreneringspumper innvendig i kjellere.
Lykke til👌

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.