Hei! Har oppstått et problem.

Har fjernet et gammelt støpejernsrør avløpsstamme for det finnes en ny stamme.

Jeg trodde det var helt ubrukt men viser seg når jeg fjernet siste delen på loftet at ftx aggregatet har sin drenering på den stammen...

Hva kan jeg gjøre nå for å fikse dreneringen?
 
Isolasjon med gul glassull og hvitt rør i en veggkonstruksjon. Treverk og sagflis er synlig på gulvet.
 
Finnes vel ikke så mye å gjøre annet enn å dra dreneringen til noe annet avløp f.eks. luftingen av avløpet om slik finnes. Holder jo med å lage hull, stikke inn røret, tette rundt og la det dryppe ned i luftingen. Sørg bare for at du får en passende helling på røret og at det er godt isolert hele veien.
 
Vart da veldig besværlig. Nye stammen som finnes igjen er mye vanskeligere til og lenger bort fra ftx aggregatet. Usikker på hvordan jeg skal lykkes med å dra det med et bra fall..
 
Og du har ingen sluk i noe rom "en trapp ned", så du kan gå i veggen et stykke og så ut til sluken?
 
Nei, blir typ like langt som å gå inn på nye stammen. Holder det med en sånn grå isolering som man bare har rundt røret for å hindre det fra å fryse?
 
B bighenk skrev:
Nei, blir omtrent like langt som å gå inn på nye stammen. Holder det med en sånn der grå isolering som man bare legger rundt røret for å hindre det fra å fryse?
Det er nok ingen større risiko for at det fryser. Kondensvann fra varmeveksleren kommer bare dråpevis.
Forslag: begynn med å sette en bøtte under, så du får en oppfatning om vannmengden, og kan dimensjonere dreneringen deretter.

Hva er forresten "sånn der grå isolering som man bare legger rundt røret"?
Skumplast? I så fall duger det nok bra.
 
Sjekket nettopp mitt kondensavløp. Det er isolert med ca. 3 cm glassfiber med papp den første halvmeteren, deretter dyker det ned under loftisolasjonen på vei til avløpsventilasjonsrøret. Har fungert bra i over 30 år, så det holder trolig.
 
Lyktes å fikse problemet! Va ikke tvargjort

Hvit rørstykke lagt i et snevret loftsrom med synlig isolering og røtter langs treverk.
Gravde bort isoleringen på skråtaket til jeg kom mot blåbetongen
Isolert rør som går gjennom veggen i et skråtak med en trekonstruksjon, relatert til reparasjon av avløpssystem.
Borra gjennom hullet og tredde over rørisolering før jeg boret meg inn i avløpet
Snedig takisolasjon fjernet for rørarbeid, med nærbilde av grå rørisolering mot blåbetong i et trangt loftsrom.
En rørkobling med hvitt rør og messingfeste, omgitt av isolasjonsmateriale og trestøv.
Så koblet jeg det sammen med røret på loftet

..
Trang naltajävulst i sidevinden for å lykkes å bore opp
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.