Hei!
Er helt ny på dette forumet og vet ikke om jeg stiller spørsmålet under riktig emne, håper dere har forståelse om det har havnet feil.

Vi skal renovere vår stue, huset er fra 1954. Det har vært en dør dit inn en gang i tiden, men den har vi tatt ned. Tenkte først å lage bue når vi flyttet inn. Men nå vil vi ikke ha det. Vi skal utvide åpningen noe, ca 30 cm omtrent. Noen som har tips om hvordan man skal gjøre det? En vanlig åpning med listverk rundt eller åpne opp til taket og tapetsere ut til kanten og bare male selve innsiden av åpningen hvit? Tenkte oss ganske lyse tapeter i rommet med en fondvegg.

Hei og velkommen for det første.

Plantegninger mest tenkt nettopp for tips og ideer om hvordan man vil planlegge boligen. I ditt tilfelle så oppfatter jeg det mer som at du er ferdig med det og nå trenger mer praktiske tips om selve hullet. Da har vi et underforum for nettopp byggmaterialer og byggteknikk. Jeg flytter over denne tråden dit.

Hei, det går ikke å svare ennå da mange parametere bestemmer sluttresultatet.
Hva er det for materiale i veggen?
Hvor høy takhøyde er det?
Er det samme innertaksmønster i begge rommene?
Hvordan vil dere at det skal se ut i og rundt åpningen? bare smyg eller med fôr?

Det er trevegger. Det er samme tak i stuen som i gangen. Har tenkt litt i løpet av gårsdagskvelden og tror at foder er utelukket. Bare rette kanter og hvitmalt innside av åpningen og tapetsere ut til kanten.

Vi har et ganske firkantet hus med gangen plassert i midten, og fra denne gangen er det døråpninger i alle retninger til kjøkken, 2 soverom, toalett og stuen. Gangen er veldig mørk og dyster på grunn av alle veggene. Derfor ideen om å åpne litt opp til stuen, og det samme til kjøkkenet. Hvordan høres det ut? Det er sikkert vanskelig å forestille seg uten å ha sett bilder. Kan prøve å ta bilder og legge dem inn hvis noen vil se?

Mikael_L
Det blir nok lettere å gi råd og tips hvis vi får se hvordan det ser ut, ja.

Har du kontroll på at veggen ikke er bærende?

Her kommer noen bilder.
Den øverste er tatt innenfra gangen mot stuen. Her vil vi utvide åpningen mot bjelken som går telefonen, helt opp i taket.

Bilde to er tatt fra stuen så man ser gangen der ute.

På siste bildet er det toalettet som er rett fram bak den hvite døren og den FORFERDELIGE hattehyllen. Dårlig planløsning å ha den der, men der man kommer inn er det bare en smal gang med dør til kjelleren og trapp til loftet, der er det ingen plass til noen møbler eller lagring i det hele tatt. Så kommer denne firkantede gangen med denne løsningen på hattehyllen. Kan si at alt fremmede som kommer kaster klærne ved inngangsdøren, de finner rett og slett ikke til hyllen...

Håper nå bildene synes :-)

Bildene syntes ikke, men har lastet dem opp i galleriet. Har ikke kommet på hvordan man gjør det. Håper dere kan kikke der istedenfor.

Nå har jeg mekka litt. Tror at det ble riktig
/Mats
Moderator

Takk Mats!! :-)

Mikael_L
Jeg lurer på om det ikke ville se litt merkelig ut at akkurat denne åpningen går opp til taket, mens alle andre åpninger har den høyden de har nå. Altså sett fra hallen.

Men, hvis man tar opp helt til taket, og skulle klare å få følelsen av at stuen og hallen er samme rom, så kanskje det fungerer. Da er alle de andre åpningene hull til andre rom, men ikke denne. Men til det tror jeg at åpningen blir for liten.

mine 5 øre.

Morsomt hvor hjemmelammet man blir, kom nettopp på når jeg så bildene at det ville nok se rart ut om man åpner opp til taket inn til stuen og ikke til rommet ved siden av.

Andre forslag mottas gjerne!

Milkshaken
alvorlig nå.... Jeg har en forkjærlighet for en viss -70 tallsdetalj... Saloondører.... Tenk hvor stilig det ville blitt. Du kan jo lage egne slike også til og med... Det var et forslag.

Nei saloondører er nok ikke noe for oss dessverre...

Noen med annet forslag?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.