Hei alle kunnskapsrike mennesker!

Jeg trenger litt hjelp. Jeg har tidligere lett etter en håndverker for å gjennomføre dette: http://www.byggahus.se/forum/byggma...projektet-bygga-innervagg-sla-ut-dorrhal.html men nå tenkte jeg istedenfor å prøve meg på å gjøre det selv.

Kort oppsummering: Jeg skal lage en døråpning i en eksisterende betongvegg. Veggen er ikke bærende, ca 10 cm tykk og av lettbetong tror jeg. På den ene siden (kjøkkensiden) er det betong ytterst men på stuesiden er det en tynnere sponplate ytterst. Det finnes antagelig en elektrisk ledning, men ingen vannledninger i veggen.

Jeg var og kikket når naboen slo ut hele veggen med slegge, så det er gjennomførbart.

Hva er enklest å gjøre for å gjennomføre dette? Jeg har spurt rundt litt og fått forskjellige svar:
  • bore opp hull langs med den planlagte døråpningen og deretter slå det ut med slegge.
  • leie borhammer og hakke i stykker betongen.
  • ?

Min tanke er å begynne med å bore opp en mindre dør, ca 60 cm og så slå ut med slegge. Deretter med litt mer presisjon bore/hakke ut litt ekstra så totalmålet blir 80 cm bredt. Dette tenkte jeg å gjøre fra kjøkkensiden for å holde sponplaten i stuen så intakt som mulig så jeg kan skjære til den pent når åpningen er ferdig. Er dette en uhensiktsmessig måte å gjennomføre det på?

Stuesiden:
Hjørne av rom med hvit betongvegg, et sort møbel nederst og tre telysholdere oppå. Klar til å lage døråpning.
Kjøkkensiden:
Vegg i et rom med dempet belysning, kanskje kjøkken, uten synlige varer eller dekorasjoner.

Så, hvordan skal jeg få kanten pen? Murpuss? Sette opp en smal gips-/sponplate? Støpe? Jeg vil ikke ha dørkarm da inngangen til kjøkkenet mangler dørkarm og jeg vil holde det enhetlig.

Målbilde kant:
En hvitmalt betongvegg med en nyutskåret døråpning, delvis synlig kjøkkeninnredning og et kunstverk på høyre side.

Jeg er ukunnskapsrik innen området men ser dette som en mulighet til å lære meg, så alle tips er velkomne.

Takk på forhånd!

Sag med en tigersag med passende blad

Om det er lettbetong kle inn med plast lei vinkelkutter med diamantblad og grovstøvsuger så er det løst på noen timer og rengjøring i evighet om man slurver med inntegningen.

Jeg ville brukt en bajonettsag med blad for LB og fikset finishen med gipssparkel.

Netonnet selger for øvrig en tobpakning slike blader for 129, har brukt det i Leca og det virker bra.

Edit: tegn på veggen hvor hullet skal være, bor et hull i hjørnet, så er det bare å sage på. Forutsatt at det nå er lettbetong..

Sist redigert:
Det siste jeg hadde tatt er nok vinkelslipen, snakk om å skaffe mer jobb.

Jeg er litt redd for å sage da jeg ikke har full kontroll på hvor akkurat strømledningen er.

Kan sjekke hvor man kan leie en tigersag... men det trengs ganske lange blad antar jeg? Ellers blir det vanskelig å få til...

Jula har tigersag for 199kr. Den duger godt for enkeltstående arbeider
Fredrik

Takk for svarene. Planlegger å starte arbeidet i uken så vi får se hvor bra det kommer til å gå.

Ang. mitt andre spørsmål (hvordan få til kantene på beste måte) - har dere noen tips der?

Takk!

Jeg kommer nok til å droppe tigersagen, dels fordi jeg ikke er sikker på hvor jeg har strømledningen, men også fordi jeg ikke er helt sikker på at det er lett betong. Tester å bore hull med jevne mellomrom og prøve å slå løs bitene. Så får vi se hvordan det går.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.