Kort oppsummering: Jeg skal lage en døråpning i en eksisterende betongvegg. Veggen er ikke bærende, ca 10 cm tykk og av lettbetong tror jeg. På den ene siden (kjøkkensiden) er det betong ytterst men på stuesiden er det en tynnere sponplate ytterst. Det finnes antagelig en elektrisk ledning, men ingen vannledninger i veggen.
Jeg var og kikket når naboen slo ut hele veggen med slegge, så det er gjennomførbart.
Hva er enklest å gjøre for å gjennomføre dette? Jeg har spurt rundt litt og fått forskjellige svar:
bore opp hull langs med den planlagte døråpningen og deretter slå det ut med slegge.
leie borhammer og hakke i stykker betongen.
?
Min tanke er å begynne med å bore opp en mindre dør, ca 60 cm og så slå ut med slegge. Deretter med litt mer presisjon bore/hakke ut litt ekstra så totalmålet blir 80 cm bredt. Dette tenkte jeg å gjøre fra kjøkkensiden for å holde sponplaten i stuen så intakt som mulig så jeg kan skjære til den pent når åpningen er ferdig. Er dette en uhensiktsmessig måte å gjennomføre det på?
Stuesiden:
Kjøkkensiden:
Så, hvordan skal jeg få kanten pen? Murpuss? Sette opp en smal gips-/sponplate? Støpe? Jeg vil ikke ha dørkarm da inngangen til kjøkkenet mangler dørkarm og jeg vil holde det enhetlig.
Målbilde kant:
Jeg er ukunnskapsrik innen området men ser dette som en mulighet til å lære meg, så alle tips er velkomne.
Om det er lettbetong kle inn med plast lei vinkelkutter med diamantblad og grovstøvsuger så er det løst på noen timer og rengjøring i evighet om man slurver med inntegningen.
Jeg kommer nok til å droppe tigersagen, dels fordi jeg ikke er sikker på hvor jeg har strømledningen, men også fordi jeg ikke er helt sikker på at det er lett betong. Tester å bore hull med jevne mellomrom og prøve å slå løs bitene. Så får vi se hvordan det går.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.