Hei,

Vi har laget et hull i en vegg i kjelleren som er laget av hullstensbetong og satt inn en dør.

Nå skal det gjøres pent, og jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre med hjørnet på døråpningen.

Bruker jeg en type flislim eller murpuss samt sparkel til slutt for å få et pent 90-graders hjørne?
 
  • Døråpning i en kjellervegg av hulbetong, nylig installert dør. Viser et uferdig, røft hjørne som krever etterbehandling for et pent resultat.
Er det innvegg, så er gipsmørtel enkelt å bruke. Puss opp først, sett inn et "pusshjørne" i metall og dra av. Vent så til pussen begynner å stivne noe og glatte av til ønsket struktur.

Støvsug nøye bort løst støv og fukt (nesten våt) underlaget før du slår på gipsmørtelen.
 
  • Liker
MVJK
  • Laddar…
Toppen, takk! Skal sette i gang med det
 
anders07 anders07 skrev:
Er det innvendig vegg så er gipsmørtel enkelt å bruke. Puss opp først, sett inn et "pusshjørne" i metall og dra av. Vent så til mørtelen begynner å stivne noe og glatte av til ønsket struktur.

Støvsug nøye vekk løst støv og fukt (nesten våt) underlaget før du slår på gipsmørtelen.
Trenger overflaten å primes først?

Hele betongveggen er også ganske ujevn, kan jeg også der bruke hopspika for å jevne ut alt? Deretter gå på med litt sparkel for å fikse små ujevnheter.
 
MVJK MVJK skrev:
Trenger overflaten primes før?

Hele betongveggen er også ganske ujevn, kan jeg også der bruke hopspika for å jevne ut alt? Deretter gå på med litt sparkel for å fikse små ujevnheter
Nei, bare fuktes (og støves av skikkelig), ingen primer.

Det er best å få det glatt med pussen, men hvis det ikke kommer noe fukt kan du påføre sparkel.
Husk at gipsputs blir veldig hardt og ikke kan slipes!
Du kan legge på gipsputsen i omganger men da må du la det underste laget være "ujevnt" slik at neste lag fester ordentlig.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.