Hei,
Jeg har en borettslagsleilighet der jeg vil lage en døråpning mellom kjøkken og stue. Jeg har originaltegninger samt en tidligere tegning av en døråpning der jeg vil ha min døråpning (vet ikke om den kan gjenbrukes nå, det prosjektet ble aldri til). Styret i brl har informert meg om følgende:
"Foreningen bistår med tegninger og deretter kommer bygningsingeniøren med en uttalelse om arbeidet er gjennomførbart eller ikke. Deretter skal arbeidet utføres av et sertifisert firma hvor alt skal dokumenteres."
Jeg lurer på om noen her har gått gjennom prosessen og kan forklare litt mer inngående om hvordan det går til.
Noen spørsmål jeg har er:
Hvordan avgjøres det om et arbeid er gjennomførbart eller ikke? Ser bygningsingeniøren på veggen på stedet eller avgjøres det på tegninger?
Hvordan vet man om det går strøm eller vannledninger i veggen?
Hvordan vet man om veggen må støttes opp når man bare lager en døråpning (ikke helt opp til taket)?
Hva kreves når man gjør en byggemelding til kommunen?
Hvordan får man tak i et sertifisert firma?
All erfaring, liten som stor, er verdsatt - har ingen anelse om hvordan dette fungerer!
Med vennlig hilsen
Miriam
Jeg har en borettslagsleilighet der jeg vil lage en døråpning mellom kjøkken og stue. Jeg har originaltegninger samt en tidligere tegning av en døråpning der jeg vil ha min døråpning (vet ikke om den kan gjenbrukes nå, det prosjektet ble aldri til). Styret i brl har informert meg om følgende:
"Foreningen bistår med tegninger og deretter kommer bygningsingeniøren med en uttalelse om arbeidet er gjennomførbart eller ikke. Deretter skal arbeidet utføres av et sertifisert firma hvor alt skal dokumenteres."
Jeg lurer på om noen her har gått gjennom prosessen og kan forklare litt mer inngående om hvordan det går til.
Noen spørsmål jeg har er:
Hvordan avgjøres det om et arbeid er gjennomførbart eller ikke? Ser bygningsingeniøren på veggen på stedet eller avgjøres det på tegninger?
Hvordan vet man om det går strøm eller vannledninger i veggen?
Hvordan vet man om veggen må støttes opp når man bare lager en døråpning (ikke helt opp til taket)?
Hva kreves når man gjør en byggemelding til kommunen?
Hvordan får man tak i et sertifisert firma?
All erfaring, liten som stor, er verdsatt - har ingen anelse om hvordan dette fungerer!
Med vennlig hilsen
Miriam
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.078 innlegg
3. Så vidt jeg vet krever alle åpninger i bærende vegger at man setter inn en bjelke over åpningen, og bjelken skal være festet så den sprer vekten ovenfra til sidene. Noen ganger kreves det søyler ved sidene av åpningen for å klare å ta opp vekten.
4. Det står ofte på kommunens nettsted.
4. Det står ofte på kommunens nettsted.
Det ser ut som en eldre eiendom, gjetter at en bygningsingeniør vil se på stedet, kanskje til og med åpne og se hva den bærende veggen er laget av. En vanlig døråpning på 90 cm i en bærende vegg der det er plass til å sette en bjelke over pleier normalt ikke å være noe problem, men ingen vil jo ta sjansen.
Sertifisert firma har jeg ikke hørt om i disse sammenhengene, tror nok at det fungerer med et etablert firma som har F-Skattsedel etc. Noen andre vet kanskje hva som menes, men akkurat disse momentene finnes så vidt jeg vet ikke noe "kjørekort" for.
Sertifisert firma har jeg ikke hørt om i disse sammenhengene, tror nok at det fungerer med et etablert firma som har F-Skattsedel etc. Noen andre vet kanskje hva som menes, men akkurat disse momentene finnes så vidt jeg vet ikke noe "kjørekort" for.
Klikk her for å svare