Hei
Min tanke er å lage en åpning for en dør i en bærende vegg. Veggen er mellom huset og garasjen (i kjellerplanet). Garasjen er bygd til huset på et senere tidspunkt. Veggen er bygd opp av betonghullstein ca 25 cm tykk. Huset er 1 etasje med kjeller. Døråpningen blir tvers over takstoler og etasjeskiller. Huset har saltak med betongplater. Fra innendørsgulvet i huset opp til undersiden av svillen(?) i etasjeskilleren er det ca 2110 cm. En utbygging hviler også mot denne veggen. Se tegning:
Spørsmål 1: Er det gjennomførbart med en dør med modulmålet 9x20? Altså med en bjelke som er 100 mm høy.
Spørsmål 2: For å tilfredsstille kommunens tjenestemenn angående en styrkeberegning for byggemelding - går det an å regne baklengs, altså å sammenligne den eksisterende veggens bæreevne og erstatte det med en bjelke som tåler like mye? Har ikke lyst til å bruke 5000 -10000 for en beregning.
Spørsmål 3: Siden garasjen er bygd til senere finnes den gamle veggens "fot" i garasjen. Går det an å pigge bort denne uten å risikere veggens bæreevne. Noen som kanskje kan være greie og forklare hensikten med den? Garasjens betonggulv virker å være flytende mot resten av huset
Spørsmål 4: Hvilke typer tegninger trengs? En oversiktstegning der kjellerplanet sees ovenfra, samt fra innsiden av huset mot døråpningen der avlasteren tegnes inn?
Har forsøkt å få tak i en som kan regne for meg, men dessverre ser det ut til at alle har tatt ferie (ikke veldig overraskende kanskje, men kjedelig for meg). Hvis det er forumets mening at noen må regne på det, hvilke opplysninger trengs? Finnes det noen på dette eminente forumet som kan hjelpe meg med det?
Vi pleier å bestille beregninger, da man ikke alltid har alle forutsetninger for å ta en egen beslutning når man river i bærende konstruksjoner. Det man som oftest må gjøre er å overdimentionere hvis man er usikker, kjøper du tjenesten går man ned til den bjelken dim som klarer belastningen med sikkerhetsmargin. For å overdimentionere trenger man å ha referanser på tidligere og vurdere dette mot dine forutsetninger,
du skal ha inn en dør 910 mm åpning, som oftest ikke noen problem, opplag hver side av døren ca 100 mm, dvs bjelke på 1100 mm.
Antagelig fungerer dette med en IPE-bjelke 120. men det er ikke hele sannheten da vi ikke har belastningen, dvs opplagslengden på det bjelkelaget som bruker veggen som opplag. så vi kan kalkulere belastningen på veggen, har du en flate på 20 kvm som skal tas opp av veggen er det 200kg x 20 dvs 4 tonn, del dette på veggens lengde som jeg antar til 5 meter, da blir det rett under 1 tonn per meter, hvilken nedbøying har en IPE 120 ved 1 tonn fordelt last samt klarer opplagene 500kg mer enn tidligere? Da jeg ikke er konstruktør så vet jeg ikke men har ved tidligere arbeid sett at det kanskje klarer seg med en 120 bjelke, men da velger jeg å overdimentionere så jeg tar en IPE 160, ikke for at jeg hadde gjort det men som hobby amatør man kan gjøre så.
Jeg anbefaler det ikke samt kompletterer med litt spørsmål som du bør ha svar på ellers må du hyre noen til å utføre dette. (risiko for større skader enn å spare 15 000 kr)
Hvordan løser du innfestingen ved opplagene?
Klarer opplagene den nye lasten? ingen sprekker eller lignende.
Vet du hvordan du skal stemple når du river for å unngå setninger i bjelkelaget?
Hvor du skal sette stempelet for å ta ned lasten i gulvet under så det ikke forårsaker sprekker?
Understøping av opplagene eller mellom bjelkelaget og bjelken?, ekspanderbetong eller vanlig?
Høyde mellom bjelke og bjelkelag for å få nytte av ekspanderbetongen,
Gjelder for din klakk under veggen, er den et fundament som fordeler lasten fra veggen ut i marken og den kan man ikke ta bort.