3.406 lest ·
13 svar
3k lest
13 svar
Dør uten foring og blekk når det regner?
Hei,
Vi satte inn ny ytterdør for noen uker siden, neste steg er å kjøpe inn lister og plater, male samt montere. Problemet er imidlertid at det har regnet en del den siste perioden, hvor kritisk er dette?
Vi har satt aldringsbestandig tape, men forsøkt å være sparsomme med å sette den på døren da det er veldig vanskelig å få bort limrestene.
Dørkarmen hviler på 20mm distanser som igjen hviler på en delvis opprettet men uttørket og holdbar regel/sville. Man kan skimte litt fugeskum på bildet, dette er en oppfylling der det tidligere har rent ned vann på svillen.
Terskelblikk er trolig den viktigste delen som mangler, men denne settes man ikke før listene er på plass. Listene har jeg antatt at man vil male på forhånd og skal ikke monteres ubehandlet?
Vi satte inn ny ytterdør for noen uker siden, neste steg er å kjøpe inn lister og plater, male samt montere. Problemet er imidlertid at det har regnet en del den siste perioden, hvor kritisk er dette?
Vi har satt aldringsbestandig tape, men forsøkt å være sparsomme med å sette den på døren da det er veldig vanskelig å få bort limrestene.
Dørkarmen hviler på 20mm distanser som igjen hviler på en delvis opprettet men uttørket og holdbar regel/sville. Man kan skimte litt fugeskum på bildet, dette er en oppfylling der det tidligere har rent ned vann på svillen.
Terskelblikk er trolig den viktigste delen som mangler, men denne settes man ikke før listene er på plass. Listene har jeg antatt at man vil male på forhånd og skal ikke monteres ubehandlet?
Har du noe entrétak over døren?
Jeg vil bare i all vennlighet si at om det ser ut som en dør i mdf/hdf så tåler den trolig ikke vann.
Sjekk i monteringsanvisningen og garantivilkårene!
Det kan veldig gjerne stå at det kreves om garantien skal gjelde!
Jeg vil bare i all vennlighet si at om det ser ut som en dør i mdf/hdf så tåler den trolig ikke vann.
Sjekk i monteringsanvisningen og garantivilkårene!
Det kan veldig gjerne stå at det kreves om garantien skal gjelde!
Det er en Diplomat dør som består av HDF, noe lag aluminium og en hel del isopor. De inneholder mye mindre sponplate enn f.eks. Swedoors dører men selvfølgelig har den sponplate, og selv om det er HDF så er det følsomme greier.P Patrik Hazard skrev:
Vi har et visst overheng, og jeg har snakket med Diplomat om dette. Husker dog ikke helt om de sa at de ikke hadde noe slikt krav eller om vårt var tilstrekkelig, uansett så var det OK.
Snakket med en hel del produsenter om nettopp produksjonsprosessen før vi kjøpte denne og er fullstendig klar over at den ikke kommer til å holde noen 50 år som den forrige gjorde, men så var den ikke heller så dyr.
For øvrig et bra tips, egentlig helt utrolig at visse ytterdører ikke tåler vær.
Okay, så vi setter tape/plast også over drevningen. Bare pass på å ikke sette for mye tape på flater som kommer til å være synlige senere, for den tapelimet er virkelig vanskelig å få bort.
For øvrig, er det ikke slik at man sager til og maler fôret før man setter det på plass?
For øvrig, er det ikke slik at man sager til og maler fôret før man setter det på plass?
Ja, det er jo ikke så enkelt å finne, det meste tape som sitter lenge etterlater stygge merker som kan være veldig vanskelige å få bort. Malte nylig vindskier og trengte å ha maskeringstape sittende noen dager, restene gikk praktisk talt ikke å få bort, ikke engang med teknisk bensin.
Tesa har en variant som ikke skal gi rester, men da sitter ikke tapen særlig godt. Men jeg tenker at man får forsøke å sette tapen på de områdene som listverk og plåt senere kommer til å dekke.
Tesa har en variant som ikke skal gi rester, men da sitter ikke tapen særlig godt. Men jeg tenker at man får forsøke å sette tapen på de områdene som listverk og plåt senere kommer til å dekke.
Vil heve en advarende pekefinger, spesielt med tanke på din kommentar nedenfor:
Teip og fugeskum fikser ikke dette problemet, da det er feilkonstruert fra begynnelsen. Terskelen må stå minst et par mm over den hardgjorte ytre overflaten, ellers har du konstant vann liggende mot treet. Hvorfor man støpte ytre betongkonstruksjoner nær eller til og med over terskelens høyde før i tiden vet jeg ikke, men det virker å være en fetisj. Etter vår syllskade noterer jeg alltid terskelen inn til hus og i prinsippet alle eldre hus har 0 mm mellom ytre gulvflate og indre gulvflate. Man orket kanskje ikke å løfte føttene før i tiden?
Verken plåt eller teip kommer til å gjøre noe med dette uten vil bare skjule et pågående fuktangrep. Mitt tips er å tenke nøye gjennom før du prøver å utbedre. Jeg ville prøvd å få til en klakk og noe slags vannavstøtende materiale utover, litt som tanken med tetting mot baderomsdører.
Vi hadde nøyaktig samme situasjon med nøyaktig samme følge, oppråtnet syll, da vi kjøpte vårt hus. Tre er en ganske god transportør av vann, det er jo litt så trær fungerer, hvorfor vår syll var oppråtnet 2-3 meter i hver retning fra døren. Tidligere eiere hadde gjort lignende forsøk på å legge litt magisk fugeskum (som tydeligvis fikser alt). Resultatet var at det så bra ut der han hadde lappet, men var råttent inne i konstruksjonen.
Teip og fugeskum fikser ikke dette problemet, da det er feilkonstruert fra begynnelsen. Terskelen må stå minst et par mm over den hardgjorte ytre overflaten, ellers har du konstant vann liggende mot treet. Hvorfor man støpte ytre betongkonstruksjoner nær eller til og med over terskelens høyde før i tiden vet jeg ikke, men det virker å være en fetisj. Etter vår syllskade noterer jeg alltid terskelen inn til hus og i prinsippet alle eldre hus har 0 mm mellom ytre gulvflate og indre gulvflate. Man orket kanskje ikke å løfte føttene før i tiden?
Verken plåt eller teip kommer til å gjøre noe med dette uten vil bare skjule et pågående fuktangrep. Mitt tips er å tenke nøye gjennom før du prøver å utbedre. Jeg ville prøvd å få til en klakk og noe slags vannavstøtende materiale utover, litt som tanken med tetting mot baderomsdører.
God innspill! Innenfor syllen\døren ligger det et vannbåret gulv med klinker, og så vidt vi kunne se så finnes det ingen tydelige skader her. Syllen var også knusktørr ved berøring selv om vi gravde oss inn et stykke i den. Det kan absolutt være som du sier at det finnes mer skadet materiale, men det er ikke noe som synes utenfra, fra kjelleren eller fra hallen. Det fantes rester på trappen fra en form for fugemasse man hadde satt mot terskelplaten. Tidligere eier har med andre ord vært kjent med problemet og prøvd å utbedre det, noe man delvis har lykkes med.Q qvrk skrev:Vil løfte en advarende finger, spesielt med tanke på din kommentar nedenfor:
Vi hadde nøyaktig samme situasjon med nøyaktig samme følge, råtten syll, da vi kjøpte vårt hus. Tre er en ganske bra transportør av vann, det er jo litt slik trær fungerer, hvorfor vår syll var råtten 2-3 meter til hver side fra døren. Tidligere eier hadde gjort lignende forsøk på å legge litt magisk fugeskum (som tydeligvis fikser alt). Resultatet var at det så bra ut der han lappet, men var råttent inne i konstruksjonen.
Tape og fugeskum fikser ikke dette problemet, da det er feilkonstruert fra starten av. Terskelen må stå i det minste et par mm over den hardgjorte ytre flaten, ellers har du konstant vann liggende mot treverk. Hvorfor man støpte ytre betongkonstruksjoner nær eller til og med over terskelens høyde før i tiden vet jeg ikke, men det synes å være en fetisj. Etter vår sylskade legger jeg alltid merke til terskelen inn til hus og i prinsippet alle eldre hus har 0 mm mellom ytre gulvflaten og indre gulvflaten. Man orket kanskje ikke løfte føttene før i tiden?
Verken metall eller tape vil gjøre noe med dette uten vil bare skjule et pågående fuktangrep. Mitt tips er å tenke grundig etter før du prøver å utbedre. Jeg ville ha prøvd å lage en kant og noe slags vannavvisende materiale utover, litt som tanken rundt tetting mot baderomsdører.
Det man skulle ønske er selvfølgelig å rive opp syllen i dette området og fylle igjen enten med nytt tre eller muligens en form for sement. Dessverre fantes det ingen tid og vurderingen ble at det ikke skulle forårsake problemer på lengre sikt siden det allerede var tørt samt ingen lukt.
Skal se om jeg kan få til en tegning i kveld på hvordan konstruksjonen ser ut da den er vanskelig å forklare. Spalten mellom syllen og yttervegg\trappen som ble fylt med fugeskum er ca 5 cm bred og 20-30 cm dyp. Selv om man bare ser noen cm av fugeskum ovenfra, var det en del å fylle der nede da vi rev ut det løse fra syllen, totalt ble det brukt 2 bokser, men en hel del rant over og ble skåret bort. Siden fugeskum er vanntett vil det ikke komme ned mer vann her. Derimot kan det fortsatt renne inn vann ovenpå syllen, dvs. den delen hvor avstandsstykkene som døren står på ligger. Her under ligger det nå bare isolasjon, men en tanke var å fylle også her med fugeskum for å unngå mer fuktighet her hvis vi ikke skulle lykkes med å få det helt tett.
I vårt tilfelle var den gamle døren montert noe lavere enn trappen (galt). Selv om trappen har en beskjeden høyde inn mot døren har det åpenbart ikke vært nok. Nå sitter døren ca 15.20 mm over trappen på plastavstandsstykker så vi burde kunne få til noe holdbart her. Det skal selvfølgelig sitte en plate, men risikoen er at vannet renner under platen og inn på syllen, så her må man tenke grundig.
Mulige tiltak:
- Fyll hulrommet mellom syll og dør med fugeskum
- Stift en god mengde Tec7 mellom trapp og opp til terskelen
- Bland en form for tett sement og bygg opp mot terskelen.
Etter dette vil det selvfølgelig være passende å ha en plate over.
Spontant føler jeg nok at Tec7 eller fugeskum er den beste løsningen.
Mener du at når listene senere skal monteres, så tilpasser man platen, eller mener du at listene ikke skal gå helt ned? Det blir kanskje slik naturlig siden listene skal slutte noen cm over "gulvet".T tergo skrev:
Når det gjelder terskelblekk, så finnes det en del å velge på, og å få tak i noe som passer med en gang, kan være vanskelig. Er det en blikkenslager man engasjerer for dette eller pleier man å kunne klippe og bøye til dette selv uten spesialutstyr?
om man ikkje finner noen ferdig plate på byggvarehus som passer kan man ta mål på hvordan platen hvordan skal se ut og besøke et verksted og få laget enI Ironside skrev:
ellers får man ringe en blikkenslager så fikser han det
karmene skal slutte et lite stykke over eventuelt kan du fylle mellomrommet med tec 7I Ironside skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur förbereder man med gles för stående utvändig panel med fönster/dörr utan foder och endast plåt som smyg liknande bifogade bilder?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Infälld skjutdörr utan synlig karm och foder
Lösvirke & Timmerhus -
Dörrkarm utan inv foder
Badrum -
Gamla dörrar utan dörrfoder
Byggnadsvård -
Lättare sprickor i skjutdörrar utan foder?
Fönster & Dörrar