Hei!

Vet ikke om jeg plasserer dette spørsmålet på riktig sted, men jeg prøver.

Jeg har hatt en håndverker her som har bygget vegger og montert dører. Siden har jeg blitt irritert over at dørene ikke kan åpnes helt (180 grader), fordi de støter mot veggen. Hengselet sitter altså ikke ved kanten. Er dette rimelig, pleier man å bygge dører på denne måten, eller har jeg rett/bør jeg klage på håndverkeren? :(
Er helt grønn på dette med hus.

Takk for svar!

Et bilde av hengslet og en maksimalt åpnet dør ville ikke skade.

180 grader pleier å bli vanskelig om jeg ikke tenker feil (har bare gamle dörra i huset) vil man ikke ha hengsler som stikker utenfor karmen når døren er lukket så blir det nok slik. Når jeg prøver å huske tilbake pleier dører ikke å sitte midt på vegger så dette problemet merkes.

Men en dør har allerede etter noen uker skrapt bort litt av veggen som den hele tiden beveger seg mot. Dørkarmen er altså ikke montert i linje med veggen, men ca 5 cm inn i den - på den andre siden er den derimot i linje med veggen. Der hengslene ikke sitter. Henger dere med på hva jeg mener...? Føles som om den i stedet burde være montert i linje med den veggen der hengslene sitter, for maksimal åpning.
Alle andre dører i huset kan åpnes 180 grader.
Kan dessverre ikke sende noe bilde nå.

Innedører setter man så at hengslesiden flukter med veggen. Er veggen tykkere enn karmen, så plasserer man på andre siden av karmen. Ytterdører gjelder det samme at man skal forsøke å unngå lodd utvendig akkurat fordi døren ikke kan åpnes helt da. Dine håndverkere ser ut til å ikke kunne sitt fag.

Takk. verktøygurun, da er det som jeg mistenkte.
Er det noe man som kunde må finne seg i eller har jeg rett til å klage?

Skulle aldri betale for en dørmontering som ikke fungerer...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.