Jeg får mer og mer hodebry med min utvidelse...... Plattingen støpes i morgen, så da er det tid for å mure nederste etasje i 250 mm Leca.

Spørsmålet er hvordan jeg får det sterkt nok rundt døren. Som du ser på skissen skal det være en dør ved A. Problemet er at den veggen bare er 150 cm bred, og jeg vil ha en 100 dør. Siden jeg bruker 250 mm Leca blir det igjen 125 cm, altså 12,5 cm på hver side av døren. I tilknytningen mot huset kan jeg mure inn en bit langs den eksisterende veggen, så det burde fungere. Men hvordan blir det med ytterhjørnet? Der blir det jo en bredde på 375 mm. Er det nok, eller vil hjørnet bli ustabilt? Hvordan løser man det i så fall (noen stående bjelke?)?

Over døren blir det en 150 mm høy Lecabjelke.

Gulvet er 4x3 m. Over blir det nok en etasje, men i tre med trebjelkelag.

Takk for all tilbakemelding
//Larsa

• Skisse som viser plan for utbygging med dør ved punkt A, inkludert dimensjoner for Leca-vegg på 250mm og ytterhjørne på 375mm.
Glemte å nevne: Det svarte er altså eksisterende hus, det blå tilbyggelsen.

Dette er tegnet på "frihånd" så målene stemmer ikke.

S
hva for leca steiner?

SBH skrev:
hvilke leca steiner?
19x25x59. Veggen skal altså være 250mm tykk

Kommer til å armere med bjelkestål i første, siste og annenhver rekke

Det kommer ikke til å fylles mot veggen (den er over bakken, vanskelig med døren ellers :-) )

Sist redigert:
S
kan bore inn armering også.
om det var hålkärlsstein så går jo de fylle med betong eller mørtel også

Det jeg er nervøs for er at veggen blir for svak i sidelengs retning. Borre i et grovt armeringsjern kan jo være en idé. Kanskje man kan sette inn en form for jernbjelke i innerhjørnet?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.