Jeg skal akkurat til å renovere vaskerommet som ligger i kjelleren (under bakken). Den tidligere eieren hadde satt opp sponplater på veggene som nå hadde svartmugg. Disse har jeg nå revet bort.
Den gamle konstruksjonen ser slik ut:
Isodrän (100 mm), betongvegg, luftspalte (ca 30 mm), teglvegg (50 mm), stendere (45 mm), isolasjon (45 mm), plast og gipsplate.
Dette er jo ingen god løsning for vegger i en kjeller. Men hva skal jeg ha i stedet?
Her er noen alternativer som jeg har kommet på:
1. Riv bort alt helt til betongveggen og mal den (med silikatmaling)
2. Som ovenfor, men med fliser i stedet for maling
3. Behold de doble veggene og puss og mal teglveggen. Problemet er at veggen er murt med teglsteinene på høykant (langsiden) og dermed ustabil. Da må jeg forsterke på en eller annen måte.
4. Sette opp celleplast (frigolit) på teglveggen og pusse på dem med tanke om at dette blir sterkere enn å pusse direkte på teglsteinene.
Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Føler litt at jeg er i situasjonen "Du gutten min, gjør slik nå".
Isodrän (100 mm), betongvegg, luftspalte (ca 30 mm), teglvegg (50 mm), stendere (45 mm), isolasjon (45 mm), plast og gipsplate.
Dette er jo ingen god løsning for vegger i en kjeller. Men hva skal jeg ha i stedet?
Her er noen alternativer som jeg har kommet på:
3. Behold de doble veggene og puss og mal teglveggen. Problemet er at veggen er murt med teglsteinene på høykant (langsiden) og dermed ustabil. Da må jeg forsterke på en eller annen måte.
4. Sette opp celleplast (frigolit) på teglveggen og pusse på dem med tanke om at dette blir sterkere enn å pusse direkte på teglsteinene.
Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Føler litt at jeg er i situasjonen "Du gutten min, gjør slik nå".
Hei!eriobe skrev:
Jeg skal nettopp til å renovere vaskerommet som ligger i kjelleren (under bakken). Den tidligere eieren hadde satt opp sponplater på veggene som nå hadde svartmugg. Disse har jeg nå revet bort.
Dette er jo ingen bra løsning for vegger i en kjeller. Men hva skal jeg ha istedenfor?
Her er noen alternativer som jeg har kommet på
3. Beholde de doble veggene og pusse og male teglveggen. Problemet er at veggen er murt med teglsteinene på høykant (langsiden) og dermed ustabil. Da må jeg forsterke på noen måte.
Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Føler litt at jeg er i situasjonen "Du gutten, gjør slik nå".
Hvordan gjorde du til slutt? Har funnet en lignende konstruksjon i vår kjeller og forstår ikke hensikten med luftspalten?
Klikk her for å svare