byggare henke skrev:
så här tycker jag
gipskniv er det beste. blade-runner er for de som ikke gipsar så ofte.
da blade-runner får problemer med gips skit i kniven
Ja det var det jeg var litt fundersam på, også at magneten faller bort når den blir litt sliten. Føles som jeg holder meg til min "gamla" gyprocskärare med doble skjær.:)

Jeg har alltid brukt en universalkniv og stållinjal/rettskive, og det har fungert bra til mine småjobber. Deretter har jeg brukt en vanlig trerasp. Når jeg gjør ikke rette kutt, når man skal skjære ut bare en bit av plata, som over en dør, har jeg brukt min dårligste håndsag.

Universalkniven er billig, linjalen er bra til alt mulig, raspen blir nok snart sløv. Hvis du bare har en håndsag, blir det raskt din dårligste når du har kjøpt en ny.

Det jeg vil si, er at man klarer seg veldig bra med relativt enkle verktøy. Men etter gipsarbeid, er de ganske garantert sløve.

W
Et tips er å dra og kjøpe den billigste stikksagen du finner på f.eks. Jula samt sagblad, kappe dem til den lengden du trenger, f.eks. 13 mm som en gipsplate er, så kan du kjøre på vegger uten å sage i stendere. Bra hvis man må sage ut en bit i veggen, biten blir rett og fin og kan settes tilbake senere eller brukes som mal, eller om man trenger å gjøre som magnu og sage ut en bit men er for lat til å bruke baufil 😉

Sist redigert av en moderator:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.