Hei!

Holder på med å bygge en garasje.
I lunsjen i dag sa en god venn at man trolig må ha dobbeltgips i taket for at brannforsikringen skal gjelde.
Jeg har bare satt opp OSB-plater og "under" den enkeltgips i taket.
Men jeg har full mulighet til å sette dobbeltgips akkurat nå da taket ikke er sparklet eller malt enda.

Takknemlig om noen kan si om det er en regel at man må ha dobbeltgips i et garasjetak for forsikringens skyld.

Mvh
Fredrik

Om det er i kjellerplan på en bolig er det jo bare sunn fornuft å sette dobbeltgips. Tilbyggt garasje uten innredet loft, vete fan.
Jeg har dobbeltgips og sprinkler i mitt kjellergarasje. Mest fordi det også er et verksted for alt mulig.

For det første trengs ikke doble plater i det hele tatt, det holder med enkel ifølge boverkets regler.

For det andre får du samme brannklassifisering av OSB + gips som dobbel gips, dvs E60.

Savnet at TS hadde OSB under gipsen. Helt riktig.

Hei!
Gøy med raske svar!
Takk!
Mvh
Fredrik

Jeg setter opp OSB + gips selv i min kjellerdel som blir garasje. Saksbehandleren på kommunen anbefalte doble plater, men visste nok at det ikke var et krav siden han uttrykte det slik.

Om brannen har fått feste i en garasje så spiller det nok ingen rolle om man har enkel eller dobbel gips i taket.
Jeg hadde nok ikke ønsket å ha en brannskadet garasje å renovere.... la dritten brenne ned i stedet og bygg nytt...
Hadde selv trengt en brann for å bli kvitt alt rotet man har samlet opp gjennom årene....hihi
Bilen har ikke kunnet være der inne på læææænge, dessverre.
Nå snakker jeg såklart om frittstående garasje med normal takhøyde og ingen loft over.

bempe skrev:
Om brannen har fått feste i en garasje så spiller det nok ingen rolle om man har enkel eller dobbel gips i taket.
Jeg hadde nok ikke ønsket å ha en brannskadet garasje å renovere....la det brenne ned i stedet og bygg nytt...
Jeg hadde selv trengt en brann for å bli kvitt alt rotet man har samlet gjennom årene....hihi
Bilen har ikke kunnet være der inne på läääänge, dessverre.
Nå snakker jeg såklart om frittstående garasjer med normal takhøyde og ikke noe loft over.
Nå er det jo ikke garasjen man skal brannsikre, men tilstøtende bygninger. Brannklassifiseringen er jo for å begrense spredning (gips brenner dårlig). Eller synes du at hvis garasjen begynner å brenne, så er det like greit at bolighuset også brenner ned?

Edit: Altså, brannsikringen bygges i garasjen, men ikke for at den ikke skal brenne ned.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.